Škoda Auto se názorem rozešla s VW. Rozhodnutí o ponechání spalovacích motorů a klasických vozů ve výrobě navíc patří rozhodně mezi ta příjemnější překvapení.
Z rozhovorů, které mne v poslední době zaujaly, patří ten se šéfem Škody Auto Klausem Zellmerem pro Seznam Zprávy Byznys rozhodně mezi trojici nejzajímavějších. Popravdě jsem si jej musel přečíst dvakrát, abych se ujistil, že mi třeba něco v kontextu neuniklo. Ale zřejmě neuniklo. Co mi ale rozhodně uniká, je až nečekaný optimismus, který ze slov Klause Zellmera přímo čiší. Na druhou stranu mne potěšila skutečnost, že se Škoda (snad poprvé v historii) tak trochu vzepřela celému koncernu. Rozešla se s ním jak názorem, tak se z mého úhlu pohledu konečně osamostatnila v rozhodování o budoucnosti výroby. Alespoň to naznačují reakce Čechů na sociálních sítích.
Optimismus tváří tvář aktuálním událostem poněkud ztrácí opodstatnění
Úvodem nutno dodat, že onen rozhovor je zhruba půl roku starý. Což tak trochu ospravedlňuje optimistický náhled na situaci, který se šéf Škody snaží předestřít. Bylo by velmi zajímavé, jak by na stejné otázky reagoval nyní, s odstupem času, kdy došlo k poměrně zásadnímu zvratu v situaci. Poprvé se mluví o zavírání továren, poprvé se objevilo číslo 30 000 propuštěných zaměstnanců, poprvé od Oliviera Bluma, šéfa VW, zazněla slova o „sanaci”. A neměl přitom zřejmě na mysli sanaci plotu kolem areálu VW ve Wolfsburgu.
V tomto kontextu je Zellmerův plán na to, že v ČR dojde během dvou let k zvratu v prodeji elektromobilů z dnešních necelých 5 % na 20 %, mírně řečeno nerealistický. Celý koncern musí přiznat, že elektrifikace se zkrátka nepovedla, nebo se rozhodně nepovedla dle původních plánů. A i plánovaný malý kompakt Epiq, jenž by měl v roce 2025 startovat s cenou kolem 600 000 tisíc korun, pravděpodobně nezmění hru natolik, aby se Češi vzdali dobrovolně Octavií a Fabií a koupili si malé vozítko poháněné bateriemi.
Vymění Češi Fabie a Kamiqy za malé elektrické mini?
Jakkoli bude moderní a ekologické. Klaus Zellmer dále v rozhovoru uvádí, že již v roce 2027 by mělo přijít ono dlouho slibované elektrické mini od Škody s cenou do 20 000 eur, tedy do půl milionu korun. Čili zhruba tolik, co stojí Fabia v nejvyšších specifikacích, nebo naopak Scala či Kamiq v těch základních. Ani v tomto případě si nejsem jistý, že by Češi dali přednost elektromobilu, ale pochopitelně se mohu mýlit. Z rozhovoru však vyplynula jedna mimořádná skutečnost:
A sice že si Škoda tak trochu „postaví hlavu“ v rámci celého koncernu a udrží výrobu vozů se spalovacími motory i po roce 2030, kdy už, podle původních předpokladů, měl celý koncern být v zásadě „elektrifikován“. Jak se Klaus Zellmer vyjádřil, tři modely z vyšších pater nabídky – Kodiaq, Superb a Octavia – zůstanou ve výrobě i po roce 2030. Do konce tohoto desetiletí naopak skončí Fabia, Kamiq a Scala. Jenže. To pouze v případě, že se přechod na elektromobilitu bude vyvíjet podle plánů a nastane oněch zmíněných 20 % podílu v roce 2026.
Kodiaqu nebo Superbu se na dálkových trasách nemůže elektromobil rovnat
Zatím tomu ale opravdu nic nenasvědčuje. Rozhodnutí ponechat si dražší modely „až do samotného konce“, se dá přitom pochopit: konkurenční elektromobily jsou v těchto cenových pásmech vždy dražší a nenabídnou o mnoho více. A ztrácí opodstatnění tam, kde jsou malé elektromobily naopak „jako doma“: ve městech. Octavia, Superb nebo Kodiaq se často používají na „dálniční přelety“, kde jim jakýkoli EV momentálně neumí konkurovat. Speciálně s úspornými diesely.
Češi se tedy mohou těšit, že jejich oblíbené modely s nimi ještě nějaký ten rok zůstanou. A my pošleme do Škody Auto Klausi Zellmerovi nové otázky a prosbu o odpověď na ně nyní, ve zcela jiné situaci, než jaká panovala před půl rokem. A jsme sami nesmírně zvědavi, jakých se dočkáme odpovědí. Neboli nakolik se změní postoje nejvyššího představitele Škody Auto v kontextu toho, co kolem VW panuje nyní. A přineseme vám je pochopitelně v dalším článku k tomuto tématu. Zůstaňte s námi, jsme AutoŽivě.cz a jsme tu pro vás!