Před více než dvaceti lety přišel na trh vlajkový vůz škodovky, Škoda Superb první generace. Příběh vozidla, které nabízelo prostorný interiér a na tu dobu moderní systémy.
Škoda Superb první generace – jedni tento vůz vychvalují až do nebes, jiní do něj ani nechtějí sednout. Příběh moderního Superbu se začal psát před více než dvaceti lety ve Frankfurtu. Na tehdejším autosalonu byl představen vůz, který přebral žezlo po Superbu 3000 z roku 1939. Škoda Superb se vyráběla až do roku 2008 a bylo vyrobeno mnoho kusů této „klasiky“.
Škoda Superb 1. generace
Model, který se stal vlajkovou lodí škodovky, je technicky příbuzný s vozidlem Volkswagen Passat. Měl choulostivou přední nápravu a u prvních modelů nešla sklopit zadní sedadla. Měl však příjemné odpružení a prostorný interiér. Po uvedení modelu na frankfurtském autosalonu se začal sériově vyrábět v Kvasinách.
Podle Škoda Auto stál proces modernizace přes 200 milionů eur. Za začátku příběhu Superbu první generace, v roce 2001, bylo vyrobeno 581 vozidel. Do prodeje se dostal o rok později v roce 2002. Vůz byl velmi hospodárný, motor 1.9 TDI o výkonu 96 kW měl průměrnou spotřebu 5,7 l/100 km. Nabízel se i s automatickou převodovkou Tiptronic.
Moderní systémy
Velmi oblíbenou variantou Superbu byl výkonný naftový motor 2.5 TDI s výkonem 114 kW. Superb nabízel řadu moderních systémů, ABS, uzávěrku diferenciálu EDS, u šestiválce byla i stabilizace brzd ESP. Pro náročné bylo možné si koupit vůz s elektronicky nastavitelnými sedadly a navigačním systémem.
První model Škody Superb měl rozvor 280 centimetrů a vnější rozměry 480 x 177 x 147 centimetrů. V roce 2002 byl vylepšena přední náprava, v roce 2003 prošel změnou šestiválec, kterému se zvýšil výkon na 120 kW. V roce 2004 vůz dostal sklopné zadní sedačky a v roce 2005 přišla i nová výbava a obměna motorů. V roce 2006 byl opět lehce upraven vzhled. V roce 2008 byla v Ženevě představena 2. generace, čímž příběh té první skončil.
Jaké máte zkušenosti s vozem Škoda Superb?