Jestli se nějaký model zapíše zlatým písmem do historie posledních 10 let Škody, bude to nepochybně Superb třetí generace z pera Josefa Kabaně.
Musím se vám na úvod k něčemu přiznat. Tento příběh mne popravdě vždy bavil. A jestli jsem byl někdy hrdý na to, že pocházím ze země, kde je škodovka doma, tak v tomto případě to platilo a platí bezezbytku. Ostatně, nebylo by to poprvé, ale co naplat, tento úspěch denně potkávám na silnicích a dnes a denně si uvědomuji, jak geniální auto se tehdy povedlo Škodě stvořit. A jak velmi moudře jej již pomalu 10 let (!!!) udržuje jen s malými změnami ve výrobě. Pojďte se na ten mimořádný příběh podívat se mnou.
Sednul jsem tehdy do auta a letěl se na něj podívat „naživo“
Ano, v roce 2025 to opravdu bude již deset let, co Škoda představila Superb třetí generace, jehož autorem byl hvězdný designér Josef Kabaň. Mimochodem dnes šéfdesignér u čínského MG a designový ředitel pro celou skupinu SAIC. To není úplně malý post. Josef Kabaň je (kromě Superbu, Kodiaqu a „čtyřoké“ Octavie) autorem například i dvou vozů z naprosto opačného spektra celé produkce koncernu VW: malého Lupa (sesterské Arosy od Seatu) a bolidu Veyronu od Bugatti.
Ten, kdo umí nakreslit Veyron i Lupo současně, je nepochybně někdo s ohromným talentem a potenciálem. Osobně nezapomenu na den, kdy jsem se na nový Superb jel poprvé podívat k mému kamarádovi, který je prodejce VW v Karlových Varech. A který mi chvíli před tím nadšeně zavolal následující zprávu: „Kámo ahoj, máme ho tady, přijeď, je to bomba.” Je vám asi jasné, co následovalo. Nechal jsem všeho, odvolal jednu schůzku a sednul do auta.
Abych pak naživo chvíli mlčel, nehnutě zíral na dílo Josefa Kabaně a aby mi došla jedna věc. Kterou si myslím dodnes a která se dnes ukazuje jako navýsost pravdivá. Ta věc (nebo myšlenka) se dá definovat asi takto: Škoda Superb je jeden z nejpovedenějších modelů novodobé historie Škody. A zřejmě jediný, jehož se Volkswagen opravdu bál. A který původně nechtěl ani schválit. Jenže to bylo před deseti lety, vše ještě vypadalo růžově a schůdně.
7 nejpovedenějších vozů Škoda posledních 30 let (Sztolárův výběr)
- Škoda Favorit
- Škoda Felicia
- Škoda Yeti
- Škoda Roomster
- Škoda Octavia I. generace
- Škoda Fabia I. generace
- Škoda Superb III. generace
Superb měl velké štěstí, že tehdy prošel. Dnes už by se to asi nestalo
Být to dnes, jsem si celkem jist, že Superb už neprojde. I tehdy totiž bylo jasné, že tohle auto bude velmi citelně „kanibalizovat“ minimálně na Passatu (stalo se a stalo se měrou více než velkou). Anebo, což koncern nese obzvlášť nelibě, i na Audi A6. Pochopte, roky budujete nějakou strukturu, nějaký systém, nějaké pořádky, Škodu jste si do onoho systému „nainstalovali“ jako značku pro rodinu s výhodným poměrem výkon/cena, a teď vám má tato značka přebírat klienty Audi?
Oné (alespoň ve vašich očích) legendy s neméně legendárním sloganem „Vorsprung durch Technik“ (jakkoli to jeden čas nebylo ani Vorsprung a ani Technik)? Na kterých si navíc umíte vzít opravdu velmi zajímavou marži? Tak to ani omylem. Jenže v tomto případě nebylo přání otcem myšlenky. A už vůbec ne výsledného stavu. Volkswagen tak aspoň Superbu omezil přístup k některým klíčovým technologiím, jako jsou pokročilé asistenční systémy nebo nejnovější infotainment.
A troufnu si tvrdit, že dnes, v krizi, ve které se Volkswagen nachází, by tohle už neprošlo. VW zoufale potřebuje model, jenž by jej „nakopnul“, přičemž Passat to nakonec evidentně není a nebude. Má se dívat na to, jak se přímé konkurenci Passatu daří, a jejich modle střední třídy nikoli, jak místo kombi a sedanu už vyrábí jen kombi, zatímco Superb boduje všude, kam přijde? Ani omylem podruhé. Možná by vznikl Passat s prvky Superbu, možná by Josef Kabaň musel kapitulovat. Těžko říct. Co myslíte?
Někteří lidé od VW nepochopili, co klientela Superbu vyžaduje. A co jí je lhostejné
Jenže podruhé, to se tvůrci zákazů spletli. A nepochopili podstatu věci. Tyto vychytávky totiž klienty Škody většinou vůbec nezajímají. Co je zajímá, je obří kufr (660 litrů), vzdálenost na zadních sedadlech (srovnatelné s Rolls-Roycem), praktičnost (páté dveře u liftbacku, sedan nemá šanci), a především cena. A tu dokázala Škoda vždy udržet níž, než byl Passat. A když se mnoho zákazníků posadilo do dobře vybaveného Passatu a dobře vybaveného Superbu, bylo často rozhodnuto.
Ty peníze na účtě, co po koupi Superbu zůstaly, se zkrátka hodí. V případě Audi to bylo pěkných pár set tisíc. Chápu všechny tyto klienty. A nedivím se jim. „Trojkový“ Superb je opravdu mimořádně povedený model a nová generace původní Kabaňovo řešení velmi citlivě a velmi úspěšně rozvíjí. Zkrátka: tohle auto se zapíše do historie Škody zlatým písmem. Respektive se zapsalo již nyní. Jak to vidíte vy? Kdybyste měli volit Passata proti Superbu, kdo vyhraje? Anebo by to byl ještě úplně jiný rival? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!