Škoda Superb RS oficiálně představen. Limitovaná edice má 470 koní. Přesně 23 let jsme čekali, sportovní vlajková loď Česka

Škoda Superb třetí generace je jedním z nejpovedenějších modelů Škody, o tom myslím není pochyb. S novým motorem se vše posouvá ještě o kus dále.

i Zdroj fotografie: Škoda UK
                   

Kdož čtete moje články pravidelněji, víte zřejmě dobře, jak vášnivým zastáncem třetí generace naší největší „klasické“ Škody v podstatě od jejího představení jsem. Považuji design z pera Josefa Kabaně za opravdu mistrovské dílo, jež bude možná doceněno teprve časem. Navíc, podobně jako třeba u Audi, i tady vypadají kombi minimálně tak dobře jako klasické sedany. Pokud ne rovnou lépe. A s tímto motorem? Dokonalost sama. Pojďme se na tuto výjimečnou nabídku podívat společně.

Nový Superb jako dokonalý „sleepers“

A i když se stávající nejvýkonnější verzí dvoulitru a jeho 280 koňmi opravdu nejde o žádné „nedochůdče“, přesto lze výkon považovat – na tak velké a ne zrovna nejlehčí (pohotovostní hmotnost 1 660 kg) kombi – za spíše dostatečný a vyhovující než cokoli jiného. A cokoli jiného pod zhruba 150 koní je již spíše slabší hodnota. Není tedy možná divu, že britské zastoupení Škody využilo možnost a pustilo se do limitované edice ve spolupráci s ladičskou firmou RE Performance.

iZdroj fotografie: Škoda

Test ojeté Škody Superb Scout: Je opravdu tak skvělá? Podívali jsme se jí na zoubek a došli k zajímavému verdiktu

Pokud se podíváte na parametry nového Superbu, budete se mnou tuším souhlasit‚ že se jim nakonec podařilo vytvořit malé mistrovské dílo. Společně vzdali hold kultuře tzv. sleepers, tedy vozům, jež na to v prvním okamžiku „nevypadají“. Dokud se s nimi neprojedete. Případně je někdo v táhlém stoupání nevyzve k malému závodu. Aby ve finále užasle viděl, jak mu české kombi s přehledem zmizí kdesi v dáli. To neznamená nic menšího než to, že tento Superb vypadá stejně jako kterýkoli jiný, který v ulicích vidíme každý den.

TSI ukazuje možnosti: z dvoulitru téměř 500 koní

Jenže. Pod kapotou je přepracovaný motor TSI o objemu 2 litry, který nyní generuje výkon celých 470 koní a má točivý moment 661 Nm. To je mimochodem více než aktuální Audi RS4 Avant v jubilejní úpravě „Edition 25“ , které ze svého 2,9litrového přeplňovaného motoru V6 ždímá 464 koní. To znamená skok z původních 280 koní a 400 Nm, které jednotka Škody produkuje standardně. To vše bylo možné díky většímu turbodmychadlu Garrett Powermax, nové palivové soustavě, vylepšenému mezichladiči a zakázkovému výfuku.

iZdroj fotografie: Škoda UK

Nová Škoda Superb 2023 je venku: První fotky elegantního liftbacku ukazují, proč to Češi vyhráli na plné čáře

Motor je spárován se 7stupňovou převodovkou DSG, která posílá masivní výkon na všechna čtyři kola. Nevím, nakolik musela být převodovka upravena, protože porce 660 Nm takto „nadopovaného“ vozu opravdu není malá. Navíc došlo i na úpravu zavěšení kol, snížení světlé výšky a výměnu brzd za závodní šestipístkové třmeny AP. Díky tomu je kombi o výkonu takřka 500 koní schopno brzdit stejně efektivně jako akcelerovat. Nechybí ani krásné 19palcové hliníkové ráfky s pneumatikami 235/40/19. 

Zvenku není záměrně téměř nic poznat

Aby bylo docíleno opravdu „sleepers efektu“, na vnějším vzhledu Superbu se v podstatě nic neměnilo. Nikdo tedy zvenku (pokud nemá vyloženě oko odborníka a nevšimne si třeba rudě lakovaných brzd) nepozná, co se skrývá pod kapotou. Výkonné provedení vychází z vlajkové lodi Laurin & Klement se všemi benefity, jež tato verze nabízí. Tedy interiér v kůži, 9,2palcový multimediální systém, virtuální kokpit a sedadla řidiče s masáží. Obrovský kufr „spolkne“ od 660 do 1 950 litrů prostoru. 

iZdroj fotografie: Škoda

Asi se shodneme, že by se našlo nemálo takových, co by po podobně naladěné edici nadšeně sáhlo. Má to však minimálně dva „háčky“. Poprvé, limitovaná edice je opravdu limitovaná, a to opravdu velmi výrazně: na jeden jediný kus. A i ten se nakonec britské zastoupení Škody rozhodlo neprodat, jakkoli zájemci (údajně velmi vážní) byli. Vzalo jej jako ukázku možností úprav motoru TSI a také jako oslavu úspěchu Superbu, kterého se od roku 2001 již prodalo více než 1,5 milionu kusů. To mi ovšem přijde jako velmi důstojný způsob oslavy, co říkáte?

Co byste řekli na takový Superb v garáži?

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články