Nová nařízení o emisích dělají velké starosti mnoha automobilkám, a tak ukončují výrobu některých vozů. Evropská unie dělá vše proto, aby prosadila elektromobily.
Evropská unie tak silně lobuje za elektrická auta, že i největší automobilky musely ustoupit. V roce 2005 se Česká republika stala jednou z největších automobilových velmocí na Starém kontinentu. Kromě mladoboleslavské Škodovky byla zahájena výroba vozů Citroën C1, Peugeot 107 a Toyoty Aygo. O devět let později provedli výrobci sdružení v TPCA.
Městské automobily z TPCA
Všechna městská auta z dílny TPCA byla vytvořena Toyotou. Mluvíme o projektu TNGA ( Toyota New Global Architecture). Podstatou této platformy je modularita a zaměnitelnost částí, které se používají při konstrukci jednotlivých dílů. TNGA dosud vyráběla motory, hybridní pohony a převodovky. Tato malá městská auta budou muset nyní splňovat nová nařízení o emisích CO2.
Zpátky ke Škodovce
Po vozech Aygo a C1 je Citigo dalším malým a levným autem. Bohužel ale není příliš populární. Zákazníci mnohem častěji volí C1. Škodovka se proto rozhodla nevydat nástupce vozu Citigo. Důvod je jednoduchý – nedává to ekonomický smysl. Náklady na automobil, které splňují všechny emisní normy, by byly příliš vysoké na to, aby se prodávaly za normální cenu.
Škoda Citigo
Výroba malých městských škodovek byla zahájena v roce 2011 s tříválcovým motorem 1.0 MPI. V roce 2019 bylo dostupné už pouze s čistě elektrickým pohonem ve verzi Citigo iV. Nyní výroba těchto vozů končí a nákup nejmenší Škody už nebude možný.
Emise dle Evropské unie
Dle nových předpisů nesmí nová vozidla vypustit do ovzduší více než 95 gramů CO2 na kilometr. To odpovídá spotřebě asi 4,1 l benzínu na 100 kilometrů a 3,6 l nafty. Toto nařízení trápí mnoho automobilek. Musí tedy automobily upravit tak, aby jejich emise byly co nejnižší, nejlépe žádné.
Zbývá jen poděkovat Bruselu. Politici si zřejmě neuvědomují, že tříválcové auto o váze 854 kg je pro životní prostředí menší zátěž, než například dvoutunový šestiválcový plug–in hybrid.