Velký návrat Škody k užitkovým vozům a MPV: Zákazníci i dealeři v očekávání nástupce 1203. Líbí se vám rival Multivanu?

V průběhu let se kamsi vytratilo původní poslání a zadání Škody Auto, tedy vyrábět rodinná a dostupná auta s přidanou hodnotou. Možná je nyní dobrá doba na oprášení starých slibů.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Jedno z oblíbených, klasických českých přísloví říká „ševče, drž se svého kopyta“. A nemusíme se ani posté o Vánocích dívat na klasickou českou pohádku, kde mamonu chtivý švec se nakonec pokorně vrátí ke svému verpánku, jehlám a obuvnické niti, abychom věděli, že na tom bývá hodně pravdy. A ve světě aut? Příkladů je opravdu požehnaně. Tak proč se naše Škoda tak urputně snaží nedržet se svého kopyta? A neblýská se náhodou na lepší časy? Pojďme se na to podívat společně.

Držet se toho, co umím nejlépe, se může jenom vyplatit

A můžeme to vzít rovnou od těch příkladů. Tři nejvýraznější: Ferrari, Peugeot, Fiat. První vždy prodá jakýkoli supersport, v zásadě s jakoukoli cenovkou. Italové by byli blázni a sami proti sobě, kdyby zkoušeli cokoli jiného. Nemají nejmenší důvod. Peugeot? Odjakživa synonymum pro francouzská, pohodlná, malá a rodinná auta. Připojili k nim tolik módní SUV a peníze se jenom sypou. Fiat? Malé a levné vozy, plus kompakty. Budeme dělat velká auta? Nikdo nám to nebude věřit. A nikdo je nebude kupovat.

Kultovní Ferrari se spojí s jinou značkou. Madonna mia, horší to být nemohlo

A prodeje jsou, jak je obecně známo, nejspolehlivějším ukazatelem. Mimo jiné i v tom, jak se zpronevěření tradici a charakteru značky dokáže krutě vymstit. Jak i dokonalé auto s mnoha unikátními technickými řešeními skoro nikdo nechtěl, protože mělo na masce značku „lidového vozu“. Ano, řeč je o VW a Phaetonu. Ani tak mocný muž, jímž Dr. Piëch rozhodně byl (navíc duchovní i technický autor Phaetonu), nedokázal „zařídit“, aby se jeho ze země vydupané dítě prodávalo lépe, než se prodávalo. Tedy špatně.

iZdroj fotografie: Ferrari

Špatně se prodávala většina velkých Fiatů, rozhodně hůře než malých Fiatů. A hůře než velkých Mercedesů. Každá značka má zkrátka za desítky let existence vybudovaný svůj typický profil, něco, v čem se „našla“, byla a ideálně ještě je v tom mimořádně úspěšná a zákazníci ji mají s tímto typem vozu neomylně spojenou. Pak se nevyplatí příliš experimentovat, mohli byste ztratit jak ty původní, tak i nové zákazníky.

Nemá každý takové štěstí jako Mazda

Anebo musíte mít opravdu vizionářské schopnosti, famózní design a ideálně ještě nějakou unikátní technickou materii, aby se vám povedlo třeba to, co japonské Mazdě. A to tehdy, když byla schopna k v zásadě tuctovému, spotřebnímu zboží přiřadit i opravdu výjimečně řešená kupé RX-7/RX-8, a to zdaleka nejen tím, že oběma pod kapotami tepalo srdce s Wankelovým motorem, na rozdíl od klasických ojnic a klikových hřídelí. A k tomu vyrobit jeden z nejúspěšnějších roadsterů světa, malou MX-5 Miatu.

iZdroj fotografie: Vauxford / Creative Commons / CC BY-SA

Tohle zkrátka není dáno každému do vínku, stejně jako se ne každému povede vyrábět miliony tuctových aut a k nimi mít funkční legendu s V8 pod kapotou, jako se to daří již desítky let Fordu s Mustangem. Tam je to ale navíc dáno i specificky americkým prostředím a produktem, po němž každý správný petrolhead touží. Podobně to má třeba i Mitsubishi s Lancerem EVO nebo Subaru s STI Imprezou. Resp. spíše měly, doba je neúprosná a těmto vozům moc nepřeje.

Proč dosud nevznikla „limitka“ Fabie Rally, když Fabia RS Rally2 je fenomén?

Naše Škoda si rozhodně něco jako „STI Octavii“ dovolit nemůže, jakkoli zrovna Rally2 Fabia je opravdu mimořádně skvělé (a prodejně úspěšné) rallye auto, nicméně to již je opravdový speciál. A Škoda z mně osobně neznámého důvodu nechce jeho úspěchy propisovat do sériové produkce, jak se to bezezbytku dlouhé desítky let dařilo oběma výše uvedeným japonským výrobcům. Což je možná opravdu Škoda. Nemusela by však současně zapomínat ani na to, co ji kdysi definovalo jako značku – rodinná auta.

Jak by dnes vypadala Škoda, kdyby byla jako Dacia: Přenechali jsme lidově dostupná auta definitivně Rumunům?

Není to tak dávno, co jsme z úst představitelů koncernu i samotné Škody slýchávali ujištění o tom, že Škoda dostane v rámci VW roli výrobce aut se zaměřením na rodinu. Dávalo by to smysl, VW má samozřejmě rodinná auta také, nicméně jejich cenovky jsou orientované spíše na německou a další, podobně solventnější klientelu. Octavia vycházela ve srovnání s Golfem vždy výhodně, jakkoli výprodejové ceny Golfu a naopak velmi jisté cenovky poslední generace Octavie tento rozdíl do určité míry stírají.

Golf je geniální tah od Volkswagenu a jedno z nejprodávanějších aut na světě. Konkurence jej nikdy nedožene

Přesto bývalo dobrým zvykem u rodin zařadit auto od Škody do užšího výběru, když dojde na rozhodování, čím se bude rodinná ekipa další měsíce vozit. Jenže dnes? Fabia Combi není. A nebude. Octavia Combi s jen trochu slušnou výbavou stojí nemalé peníze, jako nová je pro většinu rodin nedostupná. Kamiq? To není úplně rodinné auto. Karoq? To si připravte opět naditou peněženku, o Kodiaqu nemluvě. Tak co má vlastně na výběr zájemce o rodinné auto u Škody? O auto prostorné, praktické, dostupné.

Nevrátí se Škoda ke svému původnímu poslání?

Moc toho není. Spíš nic než moc. Škoda. Pak se ale nemůže nikdo divit, když rodina vybírá z bazarových nabídek a nekupuje nové (jak by si to všichni politici v EU a ekonomové přáli). Nebo kupuje nové, Focusem Tournier počínaje a i30/i40 od Hyundai konče. Astra Caravan? Bez problému. Co kdyby se Škoda vrátila ke své rodinné tradici a zkusila oprášit třeba projekt velkoprostorového vozu? Něco jako levnější Sharan nebo Multivan? Zabralo by to, co myslíte? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji moc!

Bude ze Škody Auto ještě někdy automobilka zaměřená na rodiny?

Zdroj: Škoda Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články