Sportovní historie naší nejstarší automobilky zahrnuje takové modely, jakými byly Škoda 110R, Garde nebo 130RS či Octavia WRC. Chystaná novinka tak bude mít na co navázat.
Jakkoli má naše největší tuzemská automobilka příkladně bohatou sportovní historii, s vyloženě sportovními verzemi automobilů se v její novodobé historii šetřilo snad více než s pověstným šafránem. Dá se to však pochopit, pokud začínáte „od nuly” a s čistým listem papíru, musíte si nejdřív vybudovat opravdu solidní základy z masových modelů, a až pak si můžete dovolit tu a tam libůstku typu sportovní automobil. Zdá se, že ta doba právě u Škody nastala. Pojďme se na to podívat společně.
Novodobá historie Škody Auto je ve znamení „masovek”
K předchozímu odstavci však musím dodat dvě věci: Volkswagen se Škodou opravdu začínal „od nuly”, v podstatě převzal Favorit ve stavu, v jakém byl a postupně jej v mezích možností dostal do podoby, ve které už to byl alespoň trochu kvalitní produkt, aby z něj následně stvořil Felicii – zbytek je již aktuální historie. V té době vcelku pochopitelně nebylo na jakékoli okrajové modely místo, ta značka se potřebovala konsolidovat a vybudovat „od spodu”. A to se sportovním kupé neuděláte.
Pokud se tedy nejmenujete Ferrari, Porsche nebo tak nějak podobně. Tam od vás vaši zákazníci naopak nic jiného než sportovní modely neočekávají. A když je dokážete vyrábět opravdu velmi dobře, nemáte problém s odbytem, protože těch, co si budou chtít udělat radost, pochlubit se prestižní značkou a zaplatit za to vyšší cenu bude vždy docela dost. Na vás už zbývá jen nastavit cenu a nabídku tak, abyste na tom všem ještě pořád vydělávali. S čímž obě zmíněné značky nemají opravdu problém. A masivně vydělávají „o sto šest”.
Až když vyrobíte miliony „kombajnů”, přijde čas na kupé
Škoda ale byla v jiné situaci. Jaký byl nejoblíbenější model Felicie? Combi 1,3 MPI. Jaký byl nejoblíbenější model Octavie? 1,9 TDI Combi. Jsme národem milujícím praktické vozy s přidanou hodnotou, národem chatařů a chalupářů, kteří se jako první ptají na objem kufru. A spotřebu. Magické zaklínadlo „kombík za pět na sto” vám celkem jasně definuje, co budete muset vyrábět, abyste nasytili trh. A že to nějaký pátek bude trvat, je vám samozřejmě také jasné.
Přes všechny ty „Fábky a Okty v naftě a v kombajnu” se však nakonec máte šanci dostat k vozům, které už ocení znalci, na které si můžete přirazit opravdu zajímavou přirážku a taky na každém jednom celkem slušně vydělat. Jak vy, tak prodejce stejně jako servis, který takovéto modely bude pochopitelně servisovat s vyšší cenou. A tedy vyšší marží. A co víc, máte v rukávu jedno trumfové eso, na které možná právě nyní nastal čas. Ten trumf se jmenuje jednoduše: historie.
Mimořádně bohatá sportovní historie poskytuje jistotu
A ta je v případě Škody Auto mimořádně bohatá. Nechci teď zacházet do nějak extra hluboké historie, píše se rok 2024 a nějaká pěkná formule z 50. let 20. století už osloví jen opravdové znalce. Přesto jsou dvě auta, která dodnes umí oslovit i moderní generaci, a které možná Škoda vnímá jako přímé předchůdce nového, sportovního modelu. Tím prvním je starší, přesto nádherné‚ subtilní a nízké kupé 110R, tím druhým (vcelku očekávatelně) dvojice posledních kupé s motorem vzadu – Garde a Rapid.
Pokud byste dnes vlastnili mimořádně zachovalý exemplář kteréhokoli z nich, můžete se těšit z několika výhod: jednak máte velmi dobře uložené peníze, které se každým rokem zhodnotí o zajímavou částku. Máte vůz, ve kterém se za vámi ohlédne víc hlav, než za posledním modelem BMW. A v neposlední řadě, budete potřebovat malý kyblíček. Na papírky. Protože po každém parkování budete mít za stěračem pár vizitek a útržků čehokoli, s telefonním číslem a poznámkou „koupím za vaši cenu”.
Nádherné kupé 110R bude vždy ozdobou jakékoli sbírky
Hořčicově žluté kupé 110R z naší galerie myslím velmi dobře dokresluje, proč tomu tak je. To auto je opravdu nádherné, posloužilo mimochodem jako základ pro jeden z nejúspěšnějších rallye speciálů v historii celé automobilky – Škodu 130RS (a následně 200RS). A právě na soutěžní a závodní využití míří Škoda Auto se svým novým speciálem, založeným na elektrickém Enyaqu. Enyaq RS Race, jak zní jeho celé jméno, by měl položit základy nové, sportovní generace od Škody Auto.
„Škoda Motorsport vyvinula svůj první plně elektrický vůz v roce 2021. Hodně jsme se toho naučili, ale teď podle mě nastal správný čas, abychom svoje zkušenosti zúročili. Proto vzniká unikátní koncept Enyaq RS Race, na němž je názorně vidět, jak přenést DNA motorsportu do sériových vozů a zároveň směřovat k udržitelné budoucnosti,“ říká Michal Hrabánek, vedoucí Škoda Motorsport. Dá se to asi pochopit, s ohledem na to, že i budoucnost svých „nesportovních” modelů vidí Škoda výhradně s elektrickým pohonem.
Poslední vývoj u VW dává ještě spalovacím motorům šanci
Jakkoli ve světle posledních dnů a rozhodnutí (zejména alokování 1/3 budgetu určeného původně pro vývoj elektromobilů celého koncernu VW ve prospěch vývoje spalovacích motorů) se možná dočkáme ještě překvapení se spalovacími motory. Na každý pád, Enyaq RS Race nebude jen designová studie, bude to plně funkční vůz s vysokými ambicemi. „Nejedná se pouze o vizuální úpravy, od začátku vše vymýšlíme tak, aby vůz byl především funkční,“ potvrzuje designér Daniel Petr.
Koncept, který vychází z modelu Enyaq Coupé RS, projde řadou vizuálních i technických úprav. Bude mít rozšířený a snížený podvozek, jiné tlumiče a dvacetipalcová kola s nízkým profilem pneumatiky. Kvůli aerodynamice, ale i kvůli úpravám pro snížení a rozšíření, dostane koncept přepracované nárazníky a rozšířené blatníky, nový zadní difuzor, nebo velké přítlačné křídlo vzadu. Nezbývá, než se nechat překvapit výsledkem. Jak to vidíte vy? Bude to „pravý sporťák”, i když na elektřinu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!