Přestat vyrábět úspěšný model a nahradit jej „módním“ crossoverem se vysvětluje poměrně obtížně. Speciálně, když tušíte, že k tomu nemáte moc argumentů.
Tak nám zabili Fabii Combi, paní Müllerová. No to víte, jářku, úspěch se neodpouští a když je to ještě úspěch v Čechách, nemáte v podstatě šanci. Co by tomu řekli jiní. Hlavně v Německu. Takhle nějak by mohl promluvit slavný voják Švejk, kdyby měl komentovat konec jedné boleslavské stálice namísto nešťastného atentátu na císaře pána. My v Čechách si budeme ještě dlouho lámat hlavu, co doopravdy vedlo k tomu, že Fabia Combi musela skončit. Ono se totiž špatně vysvětluje i za použití všech komunikačních fíglů, když „zaříznete“ něco, co evidentně fungovalo.
Vysvětlit nevysvětlitelné jde obtížně
A přiznám se, že to bylo snad poprvé, co jsem představitelům a tiskovým mluvčím Škody opravdu nevěřil, že o tom, co pronáší, jsou také sami přesvědčeni. A to tak, že ani vteřinu. Jediné argumentaci jsem dokázal rozumět, i když ta zrovna nezazněla nijak hlasitě: my jsme si zkrátka naplánovali modelovou řadu SUV Kamiq-Karoq-Kodiaq, a nemáme šanci s tím jakkoli hnout. A máme obavy, že by nám Fabia Combi velmi přetahovala zákazníky, na které míříme s Kamiqem.
A vidíte, to máte naprostou pravdu, přetahovala. A to tak, že ne málo. Kamiq totiž vyniká jedině tím, že vsadil na módní SUV-look. Nic víc proti Fabii Combi nepřináší. Naopak, je méně praktičtější, dostanete do něj méně věcí a stojí více peněz. Kdo by ho volil, kdyby vedle stála Fabia nové generace v elegantním kombi? Odpověď je jednoduchá, a ani jí nemusím psát. A že máme Karoq? No, to máme, ale to je auto zcela mimo perimetr zákazníka superpraktické Fabie Combi. Zájemce o Polo si taky nepůjde koupit Tiguan.
Navíc se domnívám, že ukončení výroby Fabie Combi bylo dalším z kroků, kterým se boleslavská automobilka zase o kus vzdálila své, do té doby věrné domácí klientele. Která se pak často od Škody definitivně odklonila a zamířila ke konkurenci (jak o tom píšeme například tady). Neposloucháte nás, nezajímá vás, co si myslíme, jdeme jinam. My Češi jsme totiž poměrně specifickým národem. Dokážeme být velmi dlouho zcela loajálním a věrným zákazníkem, ale jakmile nás někdo (dle našeho soudu) zklame či dokonce zradí, velmi špatně umíme odpouštět. A chápat veškerou argumentaci.
První generace je dodnes geniálním autem
Přiznám se, první generaci jsem měl asi čtyři roky, s implantovaným motorem z tehdejší Fabie RS (1,9 TDI PD 96kW/310Nm a opravdu úderný zátah) a tedy i šestistupňovou převodovkou se jednalo o bezchybný stroj. Roky jsem pak na ní vzpomínal. Belgičan Dirk van Braeckel v čele designerského týmu odvedl tehdy skvělou práci, Fabia se stále ještě neokoukala a v otázce obestavění a využití vnitřního prostoru, stejně jako harmonii vnějších i vnitřních tvarů je dodnes zcela jedinečná. Když jsem někde potřeboval narychlo přespat, nebylo problém si vzadu udělat malé „letiště“, a i s mými 180 cm jsem se nějak poskládal. Geniální auto. Zvenku malé, uvnitř velké.
Druhá generace, následujíce tehdy stanovený designerský směr daný Roomsterem se popravdě té první ani nepřiblížila, byť svou roli dostupného „rodinného stěhováku“ naplnila i tak dostatečně. Až teprve třetí generace se designově vrátila k proporcím, daným „jedničkou“. Nejnovější generace by pak rozhodně nebyla ostudou, krátká verze je povedená, delší by nebyla horší. Nebyla, a nebude. Rozhodnutí po skoro dvou desítkách let výroby „shodit“ úspěšný model budiž přičteno k tíži Škody, jakkoli mohlo vzejít od VW. To už se asi nikdy nedozvíme. Škoda.