Ani ten nejbohatší člověk široko daleko nemá šanci si novou Škodu koupit. Kdo bude s novým obytňákem jezdit?
Je tady nový model značky Škoda, skvělé. Auto zatím budí jen pozitivní emoce, byť ho nikdo z příznivců značky nečekal. Vývoj nového automobilu je totiž pro mnoho lidí mimo branži obestřen tajemstvím. Nejde jen o to, že automobilky přípravy a výrobu tají. Veřejnost obvykle ani nemá ponětí, jak auto kdesi v tajných prostorech automobilky vzniká. Jak se postupuje při návrhu zcela nového automobilového modelu?
Bez pořádného jména to nepůjde. A musí končit na Q?!
Co je nejdůležitější mít, ještě než se poprvé tužka dotkne papíru a designér začne tvarovat první křivky? „Na začátku je třeba zvolit směr, název a vizi celého projektu,“ říká Jiří Hadaščok, koordinátor exteriérového designu, na videu prezentující nový automobil Škoda Academy, „a to i tady u obytného vozu.“ To evidentně mělo vyřešeno devětadvacet žáků Středního odborného učiliště Škoda Auto, když změnilo čistě elektrický model Škoda Enyaq na obytný vůz s mobilní kanceláří.
Nová Škoda tedy není populární naftové kombi, ale elektrický obytňák. Jde o devátý počin vytvořený v rámci tradičního stěžejního projektu Středního odborného učiliště Škoda Auto. Unikát je postavený na základech Enyagu, se kterým tedy sdílí jak základ karoserie, tak i pohonné soustavy. Pokud je třeba mít název, ten je už zřejmý, je to Škoda Roadiaq. To naplňuje potřebu mít na konci slova písmeno „Q“.
A první část dejme tomu, že koresponduje s myšlenkou cestování. Jakkoli po cestě, myšleno „road“, se dá jet i obyčejným autem, nejenom tím obytným. Podle tiskových materiálů automobilky je Roadiaq udržitelný, plně elektrický vůz s pohonem všech kol, který mohou digitální nomádi využívat k cestování, práci i trávení volného času.
Elektřina dává smysl do města, určitě ne v obytňáku
No, lze pochopit nutnost stavět auto na elektromobilu a být tak poplatný době. Jakkoli zrovna elektřina jako pohon pro dlouhé cestování smysl nedává. Nejde o výtky, studentům všechna čest, auto vypadá dobře. A to nejenom zvenku. I zevnitř je vidět práce a úsilí, auto má vše, co moderní mobilní kancelář potřebuje. Je zde stálé připojení k internetu, 27palcový monitor a dokovací stanice. I tak lze auto přestavět v několika jednoduchých krocích z pracovního na obytný prostor s postelí a malou kuchyňkou.
Diskutabilní by mohlo být pouze jedno místo na spaní, ne vždy chce člověk cestovat sám a jednolůžko by mohlo být limitující. Ve skutečnosti absence větší postele nevadí, nikdo v autě totiž spát nebude. Jak už bylo několikrát zmíněno, jde o počin studentů škodovácké akademie a jako takový nebude sériově vyráběn. Takže ani s milionem korun potenciální zájemce nemá šanci si tohle auto koupit a vyjet s ním na cestu.