Koncentrace VW na elektromobilitu a nelehký boj v Číně přivedl koncern k nečekanému rozhodnutí: výroba spalovacích motorů z řady EA 211 bude kompletně v režii naší Škody.
Poměrně složitá situace v koncernu VW vede k některým nečekaným rozhodnutím. VW jako značka se míní zcela soustředit na elektromobilitu, pochopitelně, má v ní zainvestováno zdaleka nejvíc peněz a momentální situace (nejen) s Čínou velí všechny mozkové kapacity soustředit na tento „boj“. Důsledkem čehož je pak zajímavý přesun všeho „spalovacího“ – na naši Škodu. Pocta motorářům z Boleslavi? Bude Cupra mít motory Made in Czech Republic? Pojďme se na to podívat společně.
50 modelových řad po celém světě je slušná porce
S tím, jak se koncern Volkswagen stále více zaměřuje na elektromobily na baterie, svěřila automobilka své značce Škoda odpovědnost za budoucí vývoj koncernových spalovacích motorů řady EA 211. Motory budou pohánět 50 modelových řad napříč sedmi značkami koncernu VW, včetně VW, Audi a Cupra. To je poměrně vysoké číslo, a jasná známka důvěry koncernu ve schopnosti boleslavských inženýrů a techniků. Dětské nemoci jednotek TSI jsou již zažehnány a aktuální verze jsou poslední „spalovací nadějí“ koncernu před nástupem EURO 7.
Škoda obvykle nese skupinovou odpovědnost za starší automobilové technologie nebo ty, které se zaměřují na rozvíjející se trhy s ohledem na náklady. Značka má na starosti například vývoj bubnových brzd a také platformu pro malé vozy MQB A0, která míří do Indie a jihovýchodní Asie. Škoda v současné době dohlíží na vývoj atmosféricky plněných verzí MPI řady EA 211, ale nyní bude zodpovědná i za verze TSI s přeplňováním. V zásadě se to dá pochopit i tak, že i pro „třetí země“ budou zanedlouho TSI motory standardem.
Tradice zavazuje: 15 let špičkové práce motorářů Škody
Verze EA 211 TSI jsou k dispozici ve formátech tříválců a čtyřválců a mají objemy od 1,0 litru do 1,6 litru. Používají se v mild-hybridních, plug-in hybridních a neelektrifikovaných modelech. A montují se do většiny vozů koncernu VW prodávaných v Evropě. Škoda uvedla, že její vývojáři budou pokračovat ve zdokonalování a přizpůsobování motorů potřebám a předpisům desítek světových trhů. Což obnáší poměrně dost práce a poměrně velký závazek. Zejména když si uvědomíte tu pestrost značek, modelů a trhů, na nichž jsou nabízeny.
„Cílem je vyvinout ještě výkonnější a úspornější motory s nižšími emisemi s důrazem na maximální spolehlivost,“ uvedla značka. Naše Škoda zahájila výrobu 1,0litrových motorů typu MPI z řady EA 211 v roce 2012, krátce poté dostala na starost kompletní vývoj pohonných jednotek MPI pro VW Group. Češi také vyvinuli tříválec 1.2 HTP EA 111, předchůdce EA 211, který byl za 15 let výroby instalován do 3,5 milionu vozů koncernu VW. Jinými slovy: tradice zavazuje. Doufejme, že motory přežijí i kritický rok 2025 s normou EURO 7.