Škoda je u nás stále méně oblíbená. Proč Češi přestávají kupovat svou milovanou značku?

Dopady války na Ukrajině a celkovou krizi automotivu pociťují všichni výrobci, některým přesto prodeje stoupají. Škoda Auto ale mezi nimi není, je chyba ještě někde jinde?

i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Že automobilový průmysl nezažívá aktuálně šťastné období, je více než zřejmé. Možná by se dalo spíše napsat, že nikdy nezažíval tak špatné, snad s výjimkou ropné krize v 70. letech minulého století. Nicméně seznam faktorů, který současné dění v automotive negativně ovlivňují je už tak velký a každá z jeho položek natolik závažná a obor devastující, že jen jejich přehled vypadá jako cílená likvidace oboru, pokud by si jí někdo chtěl zadat a trval na tom, že to musí vyjít.

Přehled, jaký by vás nikdy nenapadnul

Pojďme si tedy všechny faktory dát do jednoho seznamu, abychom si alespoň rámcově přiblížili, s čím se nyní světový automotive, a Škoda Auto pochopitelně také, musí potýkat:

  • Válka na Ukrajině a s ní související nedostatek součástek ve zpracovatelských řetězcích
  • Dozvuky pandemie covidu v Číně, tamní omezení výroby i prodejů
  • Čipová krize, nedostatky polovodičů napříč oborem
  • Neustálé „utahování šoubů“ ohledně emisních norem a budoucnosti spalovacích motorů ze strany EU
  • Finančně, technologicky i logisticky náročný přechod na elektromobilitu (zčásti vynucenou)
  • Začínající ekonomická krize, vysoká inflace, omezení nákupů ze strany koncových zákazníků
iZdroj fotografie: Škoda

To je něco, co i tak silné automobilce, jakou Škoda Auto nepochybně je, dokáže poměrně hodně zkomplikovat život. Nicméně, to jsou faktory, s nimiž se potýkají všichni výrobci na celém světě, od Asie po Ameriku. Jak je pak ale možné, že i v takto nepříznivém období někteří výrobci stoupají, a jiní naopak padají ke dnu? A mezi těmi druhými je nyní bohužel i Škoda Auto. Jak se mohlo stát, že „univerzálně fungující stroj na peníze“, jakým Škoda donedávna byla, se tak fatálně zadrhnul?

Ke globálním problémům ještě ty „lokální“

Pro Škodu se totiž sešlo, krom výše uvedených, ještě několik dalších, více či méně negativních faktorů. Prvním z nich je téměř naprostý propad prodejů v Číně, kde se značka z nějakého důvodu ocitla v nemilosti a čínský trh na ní zanevřel. Ne, nechci a nebudu teď a tady prohlašovat, jak se to s cenami Škody a cenami jejich čínské konkurence dalo dříve či později čekat. Bylo by to hodně laciné gesto. Pravdou však zůstává, že čínský trh je v tomto nelítostný. A v jedné věci specifický.

iZdroj fotografie: Skoda-Auto

Jako ve správné komunistické zemi má i v Číně vedoucí úlohu ve společnosti strana. Kdo si pamatuje, o čem mluvím, nepotřebuje dalších komentářů. Pro všechny ostatní: strana „zavelí“ a tak to taky bude. A ne jinak. Že na podobná spojení můžete v byznysu také „dojet“ je pak druhá věc (Huawei by mohlo vyprávět), ale to je momentálně podružné. Důležité je, že pandemie covidu a celosvětový odpor k Číně jako jejímu původci s sebou přinesla jeden sekundární jev.

A tím je celonárodně a celostranicky nařízená podpora domácímu průmyslu. Absolutní podpora. V duchu hesla „svět nás nechce, ale my si poradíme sami“. Jak strana nařídila, tak se také stalo. Číňané začali nakupovat čínská auta a v podstatě ze dne na den zanevřeli na ta zahraniční. Někdy více, někdy méně, ale zanevřeli. Pravda, Porsche nebo Rolls-Royce určitě strádat nebudou, neb nic podobného v Číně není. Zato vozů jako jsou Karoq nebo Octavia jsou spousty, a za zlomek ceny.

Rusko a další problémy na obzoru

Dalším trhem, který se v zásadě rozpadnul, je ten ruský. Pro Škodu to byl druhý největší trh hned po Číně, z čehož je zřejmé, jaký problém to znamená dohromady. A hlavně najednou. Nijak zázračně se Octavia (tahoun všech obchodů) neprodává v Německu ani jinde v Evropě a náhle jsme v situaci, kterou Škoda nezažila téměř dvě desítky let. 151 442 exemplářů Octavie se v Evropě prodalo v roce 2021, za letošní březen je to pouhých 4593 vozů. 2,5 krát méně než v „covidovém“ březnu 2020 a o 79% (!!!) oproti roku 2019. To nejsou dobrá čísla.

iZdroj fotografie: Škoda

A doma? Doma není nikdo prorokem. Jenže Škoda vždy byla, Češi jsou (alespoň v tomto) patrioté k neuvěření a Škodu milovali. A milují. Jenže, ona se jim tak trochu vzdálila. Cenově, skladbou modelů, vším. Když se poprvé objevily ceníky Octavie IV, mnozí zalapali po dechu. Tohle je to naše rodinné auto? Které kdysi začínalo od 300 tisíc „nahoru“? „Mámo, tak se podíváme, co nabízí ta KIA a Hyundai. Nebo nezkusíme Dacii?“ A bylo to. Tedy vlastně je to.

Když nemáte po čem toužit, vztah se vytrácí

Škoda se svými modely, resp. cenovkami na nich vzdálila požadavkům a představám své dosud extrémně věrné české klientele natolik, že ti se zkrátka rozhlédli jinde. Navíc Škodě v portfoliu bytostně chybí dostupný model, po kterém byste mohli toužit, reálně toužit. Toužit s tím, že se k němu máte šanci dostat. A že vám bude roky dělat radost. Enyaq RS iV je zřejmě famózní stroj, ale cenově i provozně natolik vzdálený běžnému motoristovi, že po něm v podstatě ani netouží. A v dohledu navíc není model, který by to změnil. Škoda.

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií

Také soudíte, že si Škoda za část svých problémů může vlastně sama?

Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články