Škoda 120L je česká klasika, ze které se stává žádaný youngtimer s nostalgickým nádechem. Navíc je to čtyřdveřový sedan, což z něj činí docela praktické auto, které využijete nejen při veteránských vyjížďkách.
Ale musíte vědět, že tento model vyžaduje také zručnou a pevnou ruku při řízení. To vše kvůli na dnešní dobu neobvyklému systému pohonu.
Škoda 120L – klasika pro drsňáky
Stačí jedna rychlá změna směru a zadní kola “stodvacítky” okamžitě ztratí trakci. Součástí většiny nabízených “stodvacítek” je spousta rzi. Většina nabízených vozů jsou bohužel silně opotřebovaná auta a nízká cena je opravdu slabou útěchou, pokud auto vyžaduje velké a obvykle nerentabilní výdaje
Sportovní řidiči
Škoda 120 L je auto speciálně pro vás! Rádi balancujete na ostří nože, nebojíte se rizika? Se Škodou 120 L nebudete zklamáni! Záležitost je ve skutečnosti velmi jednoduchá, protože vůz s motorem vzadu vyžaduje opravdu zkušenou ruku.
U modelu Škoda 120L je kombinace měkkého odpružení, výkyvné zadní nápravy a bezstarostného systému řízení tak jedinečná, že by bylo zbytečné hledat jiné podobné auto. Možná Chevrolet Corvair, i když v něm je jízda pravděpodobně ještě horší. Ať tak či onak, vyžaduje to nějaký čas a trénink, než si můžete plně užít pohodu, při níž zadní část vozidla ztrácí přilnavost při rychlé změně směru, například při slalomu.
Na jedné straně to je docela pohodlné a velké auto, na druhé straně tu je řízení, které bylo v 80. letech přijatelné pouze v případě nejmenších a nejlevnějších vozidel. Nezapomeňte však, že Škoda 120L se také vyvážela a pro obyvatele Západu byla jedním z nejlevnějších aur na trhu, takže to možná ani není překvapivé? Pokud jde o zpracování, “stodvacítka” nijak nevybočuje ze standardu, který byl před rokem 1990 typický pro celý východní blok. Bonusem jsou tlačítka a spínače, které jsou tak velké, že je lze ovládat i v zimních rukavicích.
Interiér
Na palubní desce toho tolik nenajdete. Vlastně na ní obvykle bývá jen jenom indikátor nabíjení a mlhových světel. Díky velké prosklené ploše je interiér překvapivě jasný a viditelnost ze sedadla řidiče hravě strčí do kapsy všechna moderní vozidla.
Motor Škody 120L býval oceňovaný pro jeho nízkou spotřebu paliva a tichý chod. Na rovině jeho výkon postačí. Jakmile ale musí stodvacítka vyjet kopec, je to o poznání horší, hlavně na rychlostních komunikacích. Zpočátku si vede dobře, ale při vyšších otáčkách se čtyřválec s výkonem 50 HP zadýchá a cestující na zadních sedadlech si užijí velkou dávku hluku.
Na druhou stranu bychom neměli zapomínat, kolik peněz Škoda 120 L stála a kolik za ně dnes musíte utratit. Na oplátku nedostanete sportovní vůz, ale docela prostorný čtyřdveřový sedan, který má samozřejmě své nevýhody, ale z pohledu dnešních automobilů je to na jednu stranu česká klasika, která postupně mizí ze silnic, a na stranu druhou, pro mladší generaci neobvyklý jízdní zážitek, protože auto s motorem vzadu a pohonem zadních kol si běžný smrtelník nemůže dovolit.
Škoda 120L – výhody a nevýhody
Před rokem 1989 bylo ve východním bloku vlastnictví Škody 105 nebo 120 něco povznášejícího. Možná ne jako vlastnit západní auto, ale přesto, určitě šlo auta, která patřila k tomu lepšímu, co se v ČSSR dalo sehnat.
Dnes je to všechno zapomenuto, protože Škoda se stala klasikou. Možná ne příliš vyhledávanou, ale díky svému designu je zajímavá. V kufru umístěném vepředu je místo pro 400 litrů zavazadel a za opěradly zadních sedadel je další úložný prostor. Škoda se vyznačuje velkým prostorem pro cestující.
Technicky je Škoda auto, které je docela zvládnutelné, ale z hlediska koroze – stejně jako u všech automobilů z tohoto období – mohou nastat problémy. Před nákupem věnujte pozornost stavu předních tlumičů a středového tunelu – pokud se tam nic neděje, existuje šance, že koroze nebude tragická ani na jiných místech, ale rozhodně nepodceňte prohlídku. Samozřejmě je třeba zkontrolovat blatníky a prahy dveří.
Pokud jde o odpružení, auto je docela odolné. U pohonné jednotky způsobuje chladicí systém určité problémy – jeho závady (např. poškození termostatu) způsobují přehřátí motoru a spálení těsnění pod hlavou. Bezpečnostní řešení je malý otvor v termostatu, díky kterému není velký okruh nikdy úplně uzavřen. Na druhé straně se motor často přehřívá, protože chladicí systém má velký objem (chladič je vpředu) a zahřátí kapaliny trvá dlouho.
Škoda 120L – situace na trhu
Většina nabízených vozu jsou bohužel silně opotřebovaná auta a nízké ceny značí, že auto vyžaduje velké a obvykle nerentabilní výdaje Nabídky do 50 000 Kč je proto třeba vnímat velmi opatrně. Hledání lze samozřejmě rozšířit mimo naši zemi i na Slovensko nebo dokonce do Polska, ale i tam škodovky s pohonem zadních kol v poslední době stouply na ceně, protože se staly módní. Mezi inzeráty tak dominují dva typy nabídek: buď drahá auta v perfektním stavu, nebo úplně shnilé vraky, vhodné nanejvýš na náhradní díly.
Škoda 120L – náhradní díly
Dostupnost náhradních dílů pro “stodvacítku” je opravdu dobrá. Na aukčních webech seženete co potřebujete a pokud se ukáže, že vám něco chybí, můžete vždy navštívit české prodejce nabízející druhovýrobu. Nové disky stojí přibližně 500 Kč/kus, hadice pro chladicí systém od 250 Kč a třeba celý nový výfuk najdete za 1 200 Kč, přední nárazník od 1 500 Kč.