Skoro 870 000 řidičů může v roce 2023 přijít o řidičák. V roce 2025 to postihne všechny ostatní

Tento rok bude pro skoro devětset tisíc řidičů přelomovým, co se jejich řidičských průkazů týče. Pokud si nepohlídají termíny, mohou o ŘP celkem snadno přijít.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě
                   

S řidičskými průkazy to bude v tomto roce opravdu zajímavé. Úvodem dvě zajímavá čísla: 414 260 a 118 849. To první značí, kolik řidičských průkazů se muselo vyměnit v roce 2022, to druhé pak, kolik jich ještě nebylo vyměněno k 1. prosinci 2022. Co z nich plyne? Naše takřka národní vlastnost: nechávat si vše na poslední chvíli. V tomto roce bychom to ale rozhodně nedoporučovali. Nemuselo by se vám to totiž opravdu vyplatit. Proč? Pojďme se na celou věc podívat zblízka.

Rekordní rok opět po deseti letech

Rok 2023 je z pohledu povinných výměn řidičských průkazů rokem rekordním. Je to způsobeno především podobně masivní výměnou po legislativních změnách, která nastala v roce 2013, kdy bylo nutné vyměnit řidičské průkazy vydané v letech 2001 až 2004. A když se tři průměrné roky zkoncentrují do roku jediného, vznikne z toho podobně velká „tlačenice“, jaká nás čeká v tomto roce. A i když se nám může zdát, že se počty úředníků stále plíživě navyšují, i laikovi je jasné, že odkládat výměnu na prosinec 2023 by v tomto případě byl opravdu nerozum.

iZdroj fotografie: Unsplash

Tolik úředníků opravdu nemáme, a Vánoce jsou navíc velkou jistotou. Během které nikdo pracovat nebude. Na druhou stranu také není nutné zavalit úřady žádostmi teď na jaře, zkraje roku. Platí totiž lhůta podání minimálně 90 dnů před skončením platnosti, dříve podat žádost ani nelze. Co s tím? Řešení je jednoduché. Zjistěte, kdy končí platnost právě toho vaše řidičského průkazu a svoji žádost směřujte přibližně k tomuto měsíci. Tím dojde k rozložení všech výměn plošně do celého roku, ani zbytečně pozdě, ani dříve. Především ne „za minutu dvanáct“ 30. prosince 2023.

Úplná digitalizace „zelených karet“ pokračuje i u řidičáků

Jak se můžeme dočíst ze statistik Ministerstva dopravy, nejvíce výměn čeká řidiče ve Středočeském kraji, kde skončí platnost 110 618 řidičských průkazů. Naopak nejméně řidičských průkazů s koncem platnosti v roce 2023 je v kraji karlovarském. Nejvíce nejstarších řidičů (nad 61 let) je v Moravskoslezském kraji, nejvíce mladých (pod 30 let) je pak opět ve středních Čechách. Celkově skončí platnost přesně 868 168 řidičských průkazů, což je necelých 15% z celkového počtu 6 002 348 řidičů v ČR.

S výměnou řidičských průkazů v roce 2023 se však váže ještě jedna zajímavá skutečnost. Jak se dá dočíst na webu MFČR a jak také potvrzuje tisková mluvčí resortu Gabriela Krušinová, ministerstvo předložilo do meziresortního připomínkového řízení návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Jednou z klíčových změn je úplná digitalizace „zelených karet“ a okamžitý převod dat z jednotlivých pojišťoven do online evidence České kanceláře pojistitelů.

Digitalizační balíček s platností od roku 2025

Nebylo by tedy již nutné se již při každé silniční kontrole spolu s občanským a řidičským průkazem prokazovat i zelenou kartou se zaplaceným povinným ručením, policista by si příslušné informace byl schopen najít online v registru. Avšak, a to je možná ještě zajímavější, již v roce 2021 schválila Sněmovna takzvaný „digitalizační balíček“, jehož součástí je odpadnutí povinností prokazovat se při kontrole řidičským průkazem. Policistovi by měl stačit pouze občanský průkaz, zbytek si dohledá online.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Tehdejší předkladatel zákona a nynější náměstek ministra pro místní rozvoj Ondřej Profant (nominovaný za Piráty) to nepochybně myslel dobře. A nelze, než s ním zcela souhlasit. Proč tedy ale dojde jen o dva roky dříve k tak masivní výměně „plastových kartiček“, když v roce 2025 již (minimálně v České republice) nebudou potřeba? Nešlo by digitalizaci dotáhnout do důsledků a překlopit celý systém do režimu online? Aby nám skutečně stačila jedna kartička na všechno? Spousta zemí to tak již dávno má, jedno plastové ID, zbytek na síti.

Ucelená koncepce a systém by nám prospěly

Dokážeme pochopit, že aktuálně má tato země spoustu jiných starostí (a nutností záplatovat mimořádně děravou státní kasu), než řešit „nesmysly“ typu digitalizace zelených karet nebo řidičských oprávnění. Nicméně, kdyby některé věci na sebe možná trochu lépe navazovaly, bylo by v důsledku možné i ušetřit. Již dnes si policista vše potřebné dohledá online. Nestálo by to tedy minimálně za úvahu, co myslíte? Než vystavit v roce 2023 skoro 870 000 kartiček a v roce 2025 je učinit zbytečnými?

Souhlasíte s úplnou digitalizací?

Zdroj: MVČR, MDČR, MFČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články