Skandální podvod Tesly za 80 miliard Kč odhalen: Nejen šmírovací kamery, ale i únik citlivých dat. Systém je děravý jako cedník

Koupit si Teslu znamená kromě ekologického pocitu také jeden zajímavý bonus: záběry z kabiny vašeho vozu uvidí víc lidí. A vaše data se dostanou do novin. No nekupte to.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Že Tesla opravdu není světovým lídrem v oboru správy a uchování dat, dokázala již před nedávnem, kdy si její zaměstnanci běžně přehrávali a navzájem posílali videa z palubních kamer Tesly včetně lechtivých a intimních záběrů. Nebo možná především těchto záběrů. Pochopitelně v autě nejenom řídíme, v autě se i milujeme. Opravdu ale toužíte po tom, aby se pak nad těmito záběry bavila partička uhrovitých chlapců v IT sekci Tesly? Vážně o tom pochybuji. A to není zdaleka všechno. Pojďme se na další kapitolu z knihy „Tesla a její data“ podívat společně.

Masivní únik 100 GB dat. Včetně Muskova sociálního pojištění

Jak před několika dny napsal německý Handelsblatt, německé úřady mají vážné náznaky možného porušování ochrany dat amerického výrobce, který u Berlína provozuje obří továrnu na baterie Gigafactory. Tesla totiž nedokázala dostatečně ochránit data zákazníků, zaměstnanců a obchodních partnerů, uvedl Handelsblatt s odkazem na 100 gigabajtů důvěrných dat, která do novin unikla prostřednictvím informátora. Neboli whistleblowera, abychom použili nyní módní termín. Neboli nespokojeného zaměstnance.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Soubory zahrnují tabulky obsahující více než 100 000 jmen bývalých a současných zaměstnanců, včetně čísla sociálního zabezpečení generálního ředitele Tesly Muska, spolu se soukromými e-mailovými adresami, telefonními čísly, platy zaměstnanců, bankovními údaji zákazníků a tajnými údaji z výroby, uvedl Handelsblatt. Noviny s odvoláním na uniklé soubory informovaly o tisících stížností zákazníků na asistenční systémy automobilky. Spolu s přibližně 4 000 stížnostmi na náhlé zrychlení nebo fantomové brzdění.

Přišla mu faktura za výměnu baterie do Tesly a sesypal se. Banka odmítla další půjčku a Elon Musk nerad čeká na peníze

Tesle hrozí pokuta 80 miliard korun

Úřad pro ochranu dat ve spolkové zemi Braniborsko, kde sídlí evropská továrna Tesly, označil únik dat za „masivní“. „Takové měřítko si nepamatuji,“ řekla brandenburská úřednice pro ochranu údajů Dagmar Hartge a dodala, že případ byl předán nizozemským úřadům, které by ve věci byly odpovědné. Porušení by znamenalo konflikt s nařízením EU o ochraně osobních údajů (GDPR). Pokud by se prokázalo, hrozila by Tesle pokuta až do výše 4 procent jejích ročních tržeb, což by mohlo být až 3,26 miliardy eur.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Handelsblatt dále citoval právníka Tesly, který řekl, že „nespokojený bývalý zaměstnanec“ zneužil svůj přístup jako servisní technik k získání informací. Právník uvedl, že společnost podnikne právní kroky proti podezřelému bývalému zaměstnanci. Informátor podle listu informoval německé úřady o porušení ochrany údajů v dubnu. Aha. Tak to bychom měli. Shrňme si to: z Tesly uniknou citlivá data, ale její právník se především chystá postihnout onoho „únikáře“, nikoli zlepšit ochranu zabezpečení dat.

Tesla je zvláštní firma. Hodně zvláštní

Popravdě už onen kamerový incident otřásl mou důvěrou (jakkoli byla minimální) k Tesle a je jedním z důvodů, proč bych si Teslu nikdy nekoupil. Jak ale vidno, nejde o „politováníhodné selhání několika jednotlivců“, nýbrž vážný systémový problém. Elon Musk to tak ale pochopitelně nevidí, on je vizionář a těmito detaily se vizionáři nezabývají. A jeho právník je posedlý Dostojevského principem zločinu a trestu. Přesto: netoužím po kameře, která mne nonstop snímá v autě. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Věříte Tesle, že o ničem nevěděla?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články