Nebyl to dobrý předjížděcí manévr. Chodec utíkal jako o život, traktor se málem převrátil

Snaha všechno stihnout spolu s fatálně špatným odhadem situace může spustit apokalypsu s mnohatunovým strojem. A přitom současně zabít nic netušícího chodce.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Dnešní video je zajímavé především tím, jak málo stačí k tomu, aby vám šlo skutečně o život. Jdete si po chodníku, cítíte se v zásadě v bezpečí proti všem nástrahám, jež by mohly přijít ze silnice, když v tom na vás začne padat traktor. A opravdu ne malý traktůrek se sekačkou, ale zástupce přesně té kategorie, do které se leze po žebříku a která budí respekt už jen svými svými obřími rozměry. A jen vaše duchapřítomnost vám zachrání život. Tak se na tu traktorovou anabázi pojďte podívat.

Nesmyslný manévr a chybný úsudek spustil lavinu

Druhým zajímavým momentem je totiž to, jak chybný odhad řidiče malého auta zapříčinil řetězec událostí, který jen shodou okolností neskončil tragédií. Když se podíváte na video detailněji, uvidíte chodce, jenž zareagoval doslova v posledním zlomku vteřiny a začal utíkat jako o život. Nic jiného mu ostatně nezbývalo, nechat na sebe spadnout traktor nechcete ani v tom nejhorším snu. Jak je vlastně možné, že se takovýto kolos uvede do smyku, kterému v zásadě nic dramatického nepředcházelo?

iZdroj fotografie: John Deere

K odpovědi na tuto otázku je potřeba se podívat na video pozorně a pokud možno zpomaleně. Vidíme, že se tam v podstatě během zlomků vteřiny sešlo několik zásadních momentů:

  • Ibiza chtěla dokončit předjíždění a zařadit se, žel ve zcela špatný okamžik
  • Traktorista reagoval nejprve uhnutím, následně se ale snažil zamezit srážce s chodcem a stočil řízení
  • Setrvačnost a kinetická energie vleku pak způsobila vzpříčení oje a naklonění traktoru

Jak vidno, jedno malé auto se spěchajícím řidičem/řidičkou a zcela špatným úsudkem způsobí nehodu, která mohla ohrozit někoho, kdo ještě vteřinu před tím netušil, před čím nebo před kým bude utíkat.

Vysoko umístěné těžiště stabilitě neprospívá

A jen spojení traktoru s těžkým přívěsem jej udrželo „na dvou kolech“, jeho naklonění a síly na ně působící byly tak značné, že nebýt tohoto spojení, tak se pravděpodobně opravdu převrátí. Ostatně převrácení traktoru bylo vždy tak trochu „strašákem“ jejich konstruktérů, z povahy stroje má traktor poměrně vysoko umístěné těžiště, zadní velká kola s vysoko umístěnou osou pak stabilitě na svahu pochopitelně také nepomáhají. Proto byly například v Československu v minulém století úplně zakázány traktory bez kabiny, riziko těžkých úrazů či usmrcení je u nich totiž značné.

Bezpečnost traktorů řeší i směrnice Evropského parlamentu

V současné době toto řeší například směrnice Evropského parlamentu a rady 2009/75/ES ze dne 13. července 2009 o ochranných konstrukcích chránících při převrácení kolových zemědělských a lesnických traktorů, kde jsou ochranné prvky v konstrukci traktoru přesně definovány. Sami výrobci přikládají zajištění bezpečnosti pro obsluhu stroje mimořádnou váhu, zborcení kabiny při převrácení je tak téměř vyloučeno. Navíc jsou moderní traktory vybaveny sofistikovanými stabilizačními systémy, sledujícími náklony a další parametry tak, aby se převrácení předešlo.

Předešlo se mu nakonec i tady, byť se značným přispěním štěstěny. Jaké z videa plyne ponaučení?

  • Nepředjíždějte riskantně a pokud už jste v takto kritickém momentu vedle auta, rozhodně se nesnažte manévr dokončit za každou cenu zbrklým zařazením se před předjížděné auto.
  • A pokud jste chodec, pak choďte vlevo, abyste viděli na provoz před sebou. Jak je názorně vidět, může vám to zachránit život.

Držíme palce, ať se vám podobné situace vyhýbají, za volantem i pěšky!

Nechali byste řidiče Seatu zopakovat autoškolu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články