Dnes motorovým vozidlům určeným pro jízdu na sněhu vládnou zavedené značky sněžných skútrů, ale v historickýc počátcích sněžných vozidel stojí Ford, BMW, česká Tatra nebo švédské Volvo. Prohlédnete si, jaká vozidla byla postavena pro pohyb na sněhu během počátků masového rozvoje motorismu. Nechybí mezi nimi modifikace jednoho z nejslavnějších automobilových modelů všech dob nebo originální řešení z Kopřivnic.
V některých částech Česka je sníh ještě za okny a můžeme se pravděpodobně těšit na další sněhové nadílky. Protože jízda na sněhu má své specifika a se sněhovými řetězy se moc rychle jet nedá, určitě mnozí motoristé přemýšleli o tom, jestli by nebylo pohodlnější a rychlejší dopravit se do práce nebo na nákup na sněžném skútru, motorových saních nebo podobném zimním přibližovadle. Jaká řešení pomáhala zdolat sněhem pokrytý terén v minulosti?
Sněžný skútr Ford Model T
Modifikace “Plechové Lízy” byla navržena pro cestování v náročných a zasněžených oblastech. Vozidlo zpopularizoval Martin Vors, účastník expedice MacMillan 1927–1928 (výprava do provincie Labrador v Kanadě). Na videu se můžete podívat, jak si sněžný skútr Ford Model T poradil s obtížnými podmínkami:
Aerosáně Tatra V 855
Aerosáně Tatra byly postaveny během druhé světové války pro vojáky Wehrmachtu, když bylo území dnešní České republiky pod nadvládou nacistů. Hlavní myšlenkou při vytváření modelu Tatra V 855 bylo navrhnout vozidlo, které by se snadno pohybovalo po silně zasněžených oblastech Ruska. Nakonec zůstalo u jediného prototypu, o němž není známo, jestli byl vůbec někdy v provozu. Vystavený je v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici. Zajímavostí je, že v roce 2008 česká firma Ecorra postavila na zakázku pro Lane Motor Muzeum v americkém Nashville funkční repliku. Jak se prohání na sněhu se můžete podívat na tomto videu:
BMW Schneekrad
Jedná se o skoro zapomenutý dvoukolový motocykl pravděpodobně postavený v roce 1936 inženýrem BMW Riemerschmidtem. Konstrukce využívá motor BMW R12. BMW Schneekrad je považován za vůbec první „motocykl“, který se dokázal pohybovat v zasněžených oblastech.
Kettenkraftrad typ HK 101
Tento kříženec motocyklu a pásového transportéru byl vyvinut v létě roku 1939. Jeho konstrukce nesloužila jen k usnadnění pohybu ve sněhových závějích, ale také v horských oblastech. Bylo ho vyrobeno asi 7 500 kusů a sloužilo během 2. světové války průzkumným jednotkám nacistiké armády.
Bandvagn BV202
Toto vozidlo bylo vyvinuto pro norskou armádu. Bylo určeno pro pohyb v hlubokém sněhu a na rašeliništích. Bandvagn BV202 postavený společností Bolinder-Munktell a plány na výrobu byly později v padesátých letech odkoupeny společností Volvo. Byl to v podsatě jakýsi buldozer s návěsem na pásech a v zasněženém terénu si údajně počínal poměrně zdatně.