EU nás chce zničit, připravit o peníze i svobodu volného cestování. Když to nejde jedním šmahem, tak posupnými zákazy.
Je to myšlenka stará několik let. A podle zákulisních informací stále žije. Byť není zrovna teď slyšet nahlas, a pokud ano, tak ne příliš často. V Evropské unii se průběžně zvažuje zavedení nových jednotných rychlostních limitů pro osobní i nákladní vozidla. Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (ETSC) se sídlem v Bruselu navrhla snížení maximální povolené rychlosti na dálnicích na 100 km/h pro osobní auta a dodávky.
Na dálnici se místo 130 km/h nově potáhneme jen stovkou
Pro nákladní automobily by měl platit limit 80 km/h. Na okresních silnicích by maximální rychlost měla být sjednocena na 80 km/h. V městských oblastech se prosazuje zavedení standardního rychlostního limitu 30 km/h. Zejména v místech, kde se pohybují chodci a cyklisté a kde dochází k častému kontaktu mezi motorovými vozidly a ostatními účastníky silničního provozu. Tento návrh vychází z přesvědčení, že nižší rychlost by výrazně snížila spotřebu paliva, emise a riziko dopravních nehod.
Snížení rychlosti na 30 km/h ve městech má podle navrhovatelů významný vliv na zvýšení bezpečnosti chodců i dalších účastníků silničního provozu. Někde už to platí. Nejde o plošné nařízení, ale vlastní iniciativu daných měst. Grenoble a Helsinky, kde byla třicítka zavedena, poukazují na výrazný pokles počtu nehod i jejich závažnosti. Bezpečnost je ale jen jedním argumentem. Další přínos snížení rychlosti na 30 km/h se údajně týká životního prostředí, zejména v oblasti snižování hluku a emisí CO2.
Analýzy z Bruselského regionu prý ukazují, že po zavedení třicítky se snížily nejen toxické emise, ale i hlučnost a počet dopravních nehod. Také Nizozemsko zavedlo podobné opatření. Snížilo maximální povolenou rychlost na dálnicích na 100 km/h během dne. S cílem omezit výfukové emise. Podle jejich výzkumů je vozidlo jedoucí rychlostí 100 km/h o 25 % účinnější ve spotřebě paliva než při rychlosti 130 km/h.
V mnoha velkých evropských městech limit 30 km/h už platí
Další evropská města, jako je Brusel nebo Paříž, také snížila rychlostní limity na 30 km/h v městských oblastech. Evropská rada pro bezpečnost v dopravě tak naléhavě žádala EU a členské státy, aby přijaly tato zásadní opatření a co nejdříve sjednotily rychlostní limity po celé Evropě. Je to nesmysl. Asi jako rok 2035 coby datum oficiálního konce aut se spalovacími motory. Bude třicítka ve městech a stovka na dálnici zavedena i u nás? Nebude.
V České republice se zatím plošné zavádění tohoto opatření neplánuje. Podle BESIP by o zavádění zón s třicítkou měly rozhodovat místní úřady na základě znalosti konkrétních podmínek v dané lokalitě. Což se děje. Tedy děje se to, že jsou zaváděny zóny s maximální povolenou rychlostí v místě. Nejde o plošné nařízení. Jestli jde vždy o efektivní a účelné úpravy, to už bych si netroufal tvrdit. Ekologie? Bezpečnost? Nejsem proti.
Praha zavádí zóny s omezenou rychlostí, neřeší plošné nařízení
Nechci dýchat škodlivé zplodiny, nechci abychom já a moji nejbližší byli v ohrožení. Ale volám po systémovém řešení. A tím není plošný zákaz. To je jen prostředek, jak vybrat na pokutách víc peněz. Jsou tady ale hlasy oponentů. Ty říkají, že nižší rychlost více zatíží automobily. Servis, opotřebení, to zase zvýší uhlíkovou stopu.
Pokud emise ubereme jinde, na druhé straně se stejně objeví. Je to podle mého názoru jako s elektromobily. Ty sice neprodukují žádné emise, ale jejich výroba, likvidace a výroba elektrické energie ano. A dost značně. Nicméně je faktem, že Evropský parlament podpořil zmíněný návrh ve své zprávě. Zdůraznil potřebu změn v oblasti rychlostních limitů. Uvedl snahu snížit znečištění ovzduší, ale také zlepšení bezpečnosti silničního provozu.