Snížit spotřebu lze překvapivě snadno. Mnohdy stačí správná péče o auto

                   

Spotřeba je velmi diskutované téma. Nejenom, že se kvůli nákladům na provoz snažíme jezdit za co nejméně, ale už při koupi vozu hledíme na to, jaká je ta papírová. Pravdou samozřejmě je, že jde o hodnotu za ideálních podmínek. Na druhou stranu nemusí být tak nereálné se jí přiblížit, když se ví, jak na to. Postup přitom není až tak složitý. Zde je několik tipů na snížení spotřeby, které fungují.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Mějte auto v pořádku

Starejte se o své auto, mějte ho v pořádku a ono se vám odmění tím, že jeho spotřeba bude taková, jaká má být. Zní to sice jako jedna ze známých univerzálních rad, ale realita je skutečně taková, že technický stav vozu může ovlivňovat spotřebu. Není nic neobvyklého, že pokud spotřeba začíná neúměrně stoupat, tak se jako první začíná hledat určitá technická závada, která to způsobuje. Díky nižší spotřebě nejenom ušetříte, ale vlastně si i zaplatíte náklady na samotný servis. Základem by proto mělo být realizovat všechny pravidelné servisní úkony, které vám předepisuje výrobce vozu.

Kontrolujte své pneumatiky

Že souvisí jenom s bezpečností a přilnavostí? Rozhodně ne. I pneumatiky mají vliv na to, jaká je spotřeba vašeho vozu. První krok k tomu ji snížit můžete udělat už ve chvíli, kdy je kupujete. Výběr v tomto směru není až tak složitý, jelikož takzvaný štítek pneumatiky vám může celkem snadno napovědět, jak na tom konkrétní pneumatika z pohledu spotřeby bude. Druhou věcí, kterou je třeba udělat, je věnovat se pravidelným kontrolám tlaku v pneumatikách. Při použití TPMS ventilků je to podstatě jednodušší. Pokud je nemáte, čas od času tlak zkontrolujte ručně, třeba na benzinové stanici, kde ho můžete ihned srovnat na správnou hodnotu. Optimální tlak se rovná správné spotřebě.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Zaměřte se na klima ve voze

V autě bychom se měli během jízdy cítit příjemně, na čemž má největší podíl hlavně teplota. Především v létě může u aut se spalovacím motorem docházet k tomu, že udržení teploty nás může stát nějakou tu deci navíc. A to jak z důvodu, že máme zapnutou klimatizaci, tak i z důvodu, že máme otevřená okénka. Prvním důvod je spojený s tím, že spotřeba stoupá proto, že je aktivován další systém, tedy prvek ve voze. Druhým důvodem je to, že je vlivem otevřených oken snižována aerodynamika vozu. Obojí tak může spotřebu zvýšit. A jaké je naše doporučení? Pokud nechcete mít v interiéru jako v sauně, nechte při nižších rychlostech otevřená okénka, zatímco při těch vyšších raději zapněte klimatizaci. Ve voze zajistíte příjemné klima, s jistotou udržení optimální spotřeby.

Naučte se správně jezdit

Jízda takzvaně „na spotřebu“ nemusí vždy znamenat to, že jedete hluboko pod stanoveným limitem a motor držíte v nižších otáčkách. Ušetřit palivo můžete i za dodržení standardů běžné jízdy. Co máme na mysli? Řaďte ve správných otáčkách, naučte se plachtit a sundávat nohu z plynu před obcí, nebo plynule dojíždějte k semaforům. Ovlivnit spotřebu ale může i to, za kým jedete. Pověste se na pár kilometrů za kamion a budete se divit, o kolik se momentální spotřeba může snížit. To stejné platí i o tom, že mnohdy stačí dodržovat rychlostní limity a neporušovat je. Čím vyšší je rychlost, tím jsou vyšší otáčky a odpor vzduchu. A tím více si motor vezme.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Hlídejte hmotnost svého auta

Čím větší zátěž vezete, tím větší máte spotřebu. O tom jste se jistě už na vlastní kůži přesvědčili ve chvíli, kdy jste jednu jízdu jeli sami a druhou s plně naloženým vozem. Proto i hlídání hmotnosti vašeho vozu je jedna z cest, jak se dá spotřeba nejenom udržet na uzdě, ale jak se dá také snížit. Hlídejte vše, co může  zbytečně zvyšovat hmotnost vašeho vozu. Nemáme nutně na mysli jenom pasažéry, nebo plnou nádrž. Řada lidí vozí hlavně ve svém zavazadlovém prostoru zbytečnosti, které mohou mít dohromady i několik desítek kilogramů. Něco také váží třeba i rezerva a tak jsou lidé, kteří ji nahradí pouze sadou na opravu. Jakými cestami se vydáte vy, to už necháme na zvážení každého.

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články