Drsné bahenní souboje světoznámých traktorů. Jeden z mála testů, který člověk vidí jen jednou za život. Připravte se na neopakovatelnou podívanou.
Že moderní traktor je už na hony vzdálený svým prapředchůdcům, je jasné jen při letmém obhlédnutí nejnovějších modelů renomovaných značek. Sofistikované pohony všech kol, vývody na pohon pomocných agregátů vpředu i vzadu, kabiny svým pohodlím srovnatelné s osobními vozy (nebo je dokonce předčí) a podpůrné GPS systémy pro pohyb na poli a synchronizaci s ostatními stroji. To všechno jsou vlastnosti ještě před nějakými dvaceti lety v jednom jediném stroji nemyslitelné. Jak ale obstojí dva klasické modely v tvrdém souboji? Pojďme se na to podívat.
Dva klasické stroje z východní a západní polokoule
A aby to bylo opravdu zajímavé, sešly se přímo zástupci „západu proti východu“, s ohledem na dnešní situaci opravdu nesmiřitelné tábory. Bělorusko je zastoupeno Belarusem, druhý New Holland zastupuje Ameriku, resp. celý demokratický svět. Oproti současným špičkovým modelům se jedná o jednoduché, všech elektronických nebo komfortních vymožeností prosté stroje, jejichž jedinou „výbavou“ je pohon všech kol a relativně silný kroutící moment, vlastní všem traktorům.
Zbytek je už jen na šikovnosti jejich řidičů. Čím déle se díváme na video, tím více působí jako vcelku dobrý návod k tomu, jak se dostat i z té největší šlamastyky, která by vás v podobě hlubokého bláta mohla potkat. Pochopitelně, pokud sedíte v módním SUV, určitě vám nedoporučujeme se do něčeho podobného vůbec pouštět. Dřív nebo později byste pravděpodobně museli ten opravdický traktor skutečně zavolat. Pokud jste ale vlastníky opravdového off-roadu, je tohle video celkem dobrá ukázka, jak na to.
Bahenní hrátky jdou i s levnými offroady
A nemusíte mít hned Land Rover, Mercedes Třídy G nebo ikonický Land Cruiser. Do podobného „bahenního dobrodružství“, byť v poněkud menší míře se můžete pustit i s výrazně levnější technikou, počínaje Ladou Niva nebo staršími Suzuki SJ nebo Jimny, s trochou odvahy bychom se nebáli ani s „krátkou“ Vitarou. A pochopitelně s japonským trojlístkem Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol nebo Isuzu Trooper. Zkrátka ideálně s vozem, majícím rámový podvozek, redukční převodovku a pevné nápravy.
Jak je totiž z videa patrné, i ze zdánlivě neřešitelné situace, kdy traktor beznadějně „hrabe všemi čtyřmi“, navíc obalenými blátem, se nakonec dá dostat. Někdy to chce pravda hodně trpělivosti a kreativity, ale dá. Výhodou podobných „bahenních hrátek“ někde za domem na kraji pole (svého pole, určitě nedoporučujeme nic podobného na cizím pozemku!) je jejich relativní bezpečnost a láce, nevýhodou nutnost řádného umytí po akci. A když se vám povede opravdu zahrabat – vždycky je možnost zavolat na pomoc ten traktor. Držíme palce!