Několik málo stokorun a několik minut času postačí na to, aby auto vykazovalo razantně nižší spotřebu. Přinášíme radu nad zlato

Tato součástka šetří palivo a má ji v autě opravdu každý. Ale motoristé její výměnu neřeší a přichází zbytečně o tisíce.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Způsobů, jak ušetřit drahocenné litry paliva bylo popsáno mnoho. Od těch jednoduchých, obnášejících sundání nosiče nebo dofouknutí kol až po ty složitější, vyžadující opravdovou disciplínu a „economy run“ v každé vteřině jízdy. Probírali jsme se zaručenými a funkčními způsoby a přišli jsme na jeden, který stojí opravdu „pár stovek“ v pořizovacích nákladech, ale jehož vliv na spotřebu není právě zanedbatelný. A má navíc jenom samé další plusy.

Levná součástka doslova za všechny peníze

A má ho navíc v autě úplně každý. Tedy pokud je ještě věrný spalovacím motorům a nepropadl elektrošílenství kolem nás. Ale to by potom nečetl tyto řádky a něco jako spotřeba paliva by ho nezajímala, pravda. Spíše by se sháněl po nějaké volné nabíječce, psal Elonovi SMSky s prosbou o odemknutí baterie nebo kalkuloval, na jakou teplotu si může nastavit klimatizaci, když pojede po dálnici do Chorvatska. A kde bude muset trávit čas pozorováním dálničního provozu, než se jeho hi-tec skvost znovu zmátoří pod připojeným kabelem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nic z toho se nás, kdo stále věříme vynálezům pánů Benze nebo Diesela, netýká. Co se nás naopak dotýká docela hodně jsou cifry, které vídáme na čerpacích stojanech a které vypadají jako cifry na italských „čerpačkách“, ještě než Italové zavedli euro. A tedy platili v lirách, jinými slovy deset tisíc lir žádné terno. Podobně se asi musíme cítit, když na nás přátelsky pomrkávají současné číslovky na pylonech. Přátelsky k nám, nepřátelsky k naší peněžence

Papírová „harmonika“ umí šetřit hned několikrát

Přemýšleli jsme, co dalšího poradit. Jeden telefonát našemu známému „servisákovi“ – a bylo to. Že nás to nenapadlo dřív. V každém autě je součástka, stojící opravdu pár stovek. Její výměnu zvládne šikovná dáma i nešikovný muž, a kdyby to extra nešlo, za úsměv to za dvě minuty zvládne kterýkoli automechanik. Pochopitelně za úsměv dámy, kdyby se na automechanika usmál někdo od nás z redakce, dostaneme ještě fakturu za duševní trauma.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tou maličkostí je: vzduchový filtr. Ano, ten kousek „harmoniky z papíru“ v krabičce, nad jehož stavem občas žasneme, pokud ho nevyměníme. Stojí naprosto zanedbatelné peníze, má ale pro správný chod motoru zcela zásadní vliv. Jsou to vlastně jeho plíce, pokud jsou čisté, motor pracuje v optimálním režimu a řídící jednotka přidává pro spalování jen tolik paliva, kolik je nezbytně nutné. A my šetříme. Pokud je ale zanesený a vzduch jím neproudí, jak má, řídící jednotka přidá – palivo.

Přínos vzduchového filtru v několika větách

Pochopitelně. Vzduch přidat nemůže, nemá ho kde vzít, když neprochází přes filtr. Takto výrazně zjednodušený popis závislosti spáleného paliva na čistotě filtru jsme použili pro ukázku toho, jak velmi snadno dokáže znečištěný filtr brát peníze. A to nejenom jednou – pokud se do sání motoru začnou dostávat nečistoty, zaděláváte si na opravdu drahý problém s opravdu vysokou fakturou, proti níž je těch několik stokorun za nový filtr opravdu zrnkem v písku.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A speciálně teď, v prašných letních měsících dává zkontrolování a případná výměna vzduchového filtru opravdu smysl. Běžný interval výměny bývá každý 15-25 tisíc kilometrů, ale v prašném prostředí jej lze zkrátit na 5-10 tisíc kilometrů. A rozhodně doporučujeme měnit, nikoli „vyfoukat“, tím se nečistoty jen zanesou více do struktury filtru a jeho stavu opravdu nepomůžeme. Těch pár stovek navíc se opravdu vyplatí – a na spotřebě je poznáte celkem spolehlivě!

Omezujete svoje jízdy automobilem kvůli vysokým cenám paliv?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články