Ve světě pohonných jednotek, kde už dlouho můžeme pozorovat jasný trend downsizingu, se koncern Stellantis rozhodl ujmout role bílé vrány. Údajně hodlá obnovit výrobu oblíbených HEMI V8.
Fanoušci silných amerických osmiválců, máme pro vás skvělé zprávy! Před několika týdny totiž jistý prodejce aut z amerického Wisconsinu zveřejnil podrobnosti z interní prezentace koncernu Stellantis. Přestože se stále ještě jedná o neoficiální, nepotvrzené informace, na spadnutí má být návrat oblíbených a žádaných osmiválců HEMI, které dříve poháněly vozy Dodge RAM 1500, Charger nebo Challenger včetně verze Hellcat! Vyrábět se mají všechny varianty těchto motorů, včetně 5,7litrové, 6,4litrové a přeplňované 6,2litrové verze.
Zpráva přichází jen několik měsíců poté, co byla ukončena výroba těchto pohonných jednotek ve výrobním závodě Saltillo North Engine Plant v Mexiku. Nové agregáty mají vznikat v Dundee Engine Plant v americkém státu Michigan.
Které modely dostanou obnovené V8?
Osmiválce z rodiny HEMI V8 bychom měli najít pod kapotami nových modelových řad vozů RAM 1500 včetně výkonnější verze TRX a SUV Dodge Durango. Zdroje naznačují, že inženýři Dodge nyní usilovně pracují na tom, aby znovuzrozené agregáty dostali také pod kapotu nového Chargeru. U aktuálních modelových řad těchto vozů totiž najdete „jen“ šestiválce s menším objemem, což svého času řada fanoušků značky – a amerických muscle cars obecně – nesla značně nelibě. HEMI V8 totiž oproti svým downsizovaným nástupcům disponují brutální silou, vyšším výkonem a lepším kroutícím momentem, ale především naprosto nezaměnitelným zvukovým projevem, pro nějž si získaly armádu zapřisáhlých fanoušků z celého světa.
Zdroje uvádějí, že by nové motory měly konstrukčně vycházet ze svých předchůdců a moc by se od nich neměly lišit, nicméně výrobce prý zvažuje i nějaká vylepšení. Šušká se i o nové verzi s ještě větším zdvihovým objemem, než najdeme u 6,4litrového agregátu, který pohání RAM HD.
Na potvrzení se stále čeká
Třebaže koncern Stellantis zprávy dosud oficiálně nepotvrdil a nechal se slyšet, že se jedná o pouhé spekulace, server MoparInsiders se zdá být svými zjištěními poměrně jistý a informace podává tak, jako by šlo o hotovou věc. Krok by se automobilkám Dodge, RAM a potažmo celému koncernu Stellantis jako takovému mohl vyplatit i ve světle skomírajících prodejů, jimiž nyní trpí zejména RAMy. Šéf automobilky Tim Kuniskis se v minulosti vyjádřil, že má určité pochybnosti, zda za poklesem prodejů skutečně stojí downsizing motorů, a že tento problém budou muset podrobně analyzovat. Nejnovější události tak dávají tušit, že za viníka bylo určeno přesně to, co si všichni mysleli, ale nikdo to nechtěl říct nahlas.
Z nadšených reakcí fanoušků legendárních vé-osmiček na sítích lze každopádně usoudit, že si staronové agregáty v útrobách oblíbených klasik své zákazníky najdou. Tlak na elektrifikaci v segmentu tzv. muscle cars mnohým jednoduše nedává smysl a stále zjevně existuje vysoká poptávka po velkých, objemných motorech, kterou z obchodního hlediska není radno přehlížet.