Chyby děláme všichni …můžeme být unavení, mít spoustu starostí nebo prostě znepozornět, protože jsme potkali u vedlejšího stojanu starého kamaráda. Jenomže co když nedopatřením natankujete do auta nesprávné palivo? A teď nemyslíme standardní 95ku namísto aditivy obohacený benzin ShellPower …ale naftu (nebo naopak). Nebudeme lhát, je to průser, se kterým si sami pravděpodobně neporadíte, a bude potřeba přivolat odtahovku, která s autem zamíří rovnou do servisu.
Mezi naftou a benzinem jsou zásadní rozdíly
Tohle snad nemusíme nikomu do důsledku vysvětlovat …když je to auto na benzin, naftu tam prostě netankuj, jednoduché. A když se to stane, neřeknu si „ono to jednou nevadí“. Ale jaké jsou mezi nimi ty hlavní rozdíly? Nafta je oproti benzinu o poznání hustější kapalina, která obsahuje jedovaté směsi dusíku doplněné o drobné částečky sazí, je mastná a hůře hoří (proto taky dochází v naftovém motoru k explozi, která je agresivnější / silnější než zážeh u benzinu).
Mohlo by vás zajímat: 7 špatných řidičských zlozvyků, kterými si ničíte auto a ani o tom nevíte
V případě benzinu je to naopak …na rozdíl od nafty je extrémně hořlavý a tekutější. Mnohým voní a nemůžou se ho nabažit (pozor, mít nos hodinu zabořený v kanystru není zrovna zdraví prospěšné). I benzinové motory obecně produkují škodlivé látky, a sice oxid uhelnatý a uhličitý + spoustu dalších sloučenin. Rozdíl je potom i při samotné reakci, kdy u nafťáku dochází k zahřátí paliva a jeho následnému výbuchu ve válcích, zatímco u benzinu zažehávají palivo svíčky.
Co udělá nafta v benzinovém motoru a jak to řešit
A teď to vezmeme trochu důkladněji. Když natankujete naftu do benzinového motoru, hrozí ucpání (zanešení) ventilů, případně celé palivové soustavy, zalepení svíček, a v neposlední řadě k nevratnému poškození katalyzátoru. Nafta je totiž oproti benzinu hustější, a benzinový motor ji není schopný úplně spálit. To může způsobit, že auto okamžitě zdechne (pokud je v nádrži jenom nafta), anebo budete znatelně pociťovat zhoršené jízdní vlastnosti. Hlavně při vyšší akceleraci se může stát, že začne auto cukat a prostě se mu nebude chtít, ačkoliv při nízkých otáčkách a nižších převodových stupních nemusíte poznat rozdíl okamžitě.
Pokud jste do 30 litrů benzinu nalili jenom pár litrů nafty (včas si uvědomili, že tankujete špatně), není to tak hrozné. Nejjistější možností bude nádrž úplně vyprázdnit a dotankovat benzin. V případě, že už jste s pomíchanými palivy jeli, přilijte do nádrže aditiva pro čištění palivové soustavy, potažmo sacích a vstřikovacích ventilů. Po vyjetí nádrže neprodleně vyměňte palivový filtr, který bude zanešený více než je obvykle. Následně bude potřeba vyjet několik nádrží s přidanými aditivy v palivu, která se postarají o vyčištění ústrojí.
Zmíněný postup bych volil pouze u starších automobilů. U těch nových si bez váhání zavolejte odtahovku, která vám zaveze auto do servisu, kde nádrž vyprázdní a sjednají nápravná opatření. Případy, kdy někdo natankuje naftu do benzinového motoru řeší autoservisy častěji, než se může zdát. Stačí opravdu málo, třeba když jste zvyklí jezdit jedním služebním autem, a najednou dostanete jiné bez upozornění, že nejezdí na benzín ale na naftu.
A když nalijete benzín do dieselového motoru?
Tady je to o něco horší. Benzín má oproti naftě mnohem řidší konzistenci, a nedokáže tak ustát vysoké teploty motoru, respektive je spalován příliš rychle. Opět platí, že natankujete-li pouze pár litrů do desítek litrů benzinu, můžou být následky minimální, a postačí prosté přidání aditiv do paliva. Jestliže jste ovšem naplnili nádrž dieselového auta pouze benzinem, doporučuji rovnou volat odtahovku a s autem ani nevyjíždět.
Rozdíl opět nemusíte poznat okamžitě. V městském provozu jsou totiž nároky na výkon motoru znatelně menší, a hrozí tedy mnohem menší riziko, že dojde k poškození vstřikovacích součástí, zejména k zadření vstřikovacího čerpadla. Že je něco v nepořádku se tak může projevit teprve při jízdě mimo obec, když dochází k zahřívání motoru a hrozí tak mnohem vyšší riziko poškození. Čerpadlo vázané na otáčky motoru se točí rychleji, a může dojít k tvorbě miniaturních kovových částeček, které ucpou vstřikovače.
Mohlo by vás zajímat: Správnou rychlostí ušetříte až 30% paliva, jak na to? Poradíme Vám
Není to tak jednoduché. Benzin má totiž v dieseláku ještě další úskalí, které se týká výhradně přeplňovaných motorů. Při spalování benzínu je totiž teplota spalin o 120°C vyšší než v případě nafty, čímž dojde k mnohem většímu namáhání turbodmychadla a jeho následné disfunkci.