Špatné řidičské zlozvyky, které zaručeně snadno a rychle zničí spojku

                   

Spojka je velmi důležitou součástí automobilu s manuální převodovkou. Vlastně zajišťuje jak pohyb auta, tak jeho zastavení. Spojka je poměrně složitý a citlivý mechanismus, který ovšem vydrží hodně. Ale zdaleka ne všechno a čas od času je potřeba některé části nebo celou spojku vyměnit. Některé řidičské zlozvyky ji ovšem spolehlivě pošlou do šrotu o hodně dříve, než by tam musela.

Dnes se však nebudeme zabývat podrobnostmi fungování spojky. Místo toho budeme analyzovat nejčastější škodlivé návyky a chyby řidičů, kterými spojku „zabijí“.

Zbytečné sešlapování spojkového pedálu

Nejprve musíme pochopit, že spojka se opotřebovává při každém sešlápnutí pedálu. Mnoho lidí dělá zásadní chybu, když drží sešlápnutý spojkový pedál třeba na křižovatce, a čeká na zelenou. 

i

Spojka je velmi důležitou součástí automobilu s manuální převodovkou. Vlastně zajišťuje jak pohyb auta, tak jeho zastavení. Spojka je poměrně složitý a citlivý mechanismus, který ovšem vydrží hodně. Ale zdaleka ne všechno a čas od času je potřeba některé části nebo celou spojku vyměnit. Některé řidičské zlozvyky ji ovšem spolehlivě pošlou do šrotu o hodně dříve, než by tam musela.

Dnes se však nebudeme zabývat podrobnostmi fungování spojky. Místo toho budeme analyzovat nejčastější škodlivé návyky a chyby řidičů, kterými spojku „zabijí“.

Zbytečné sešlapování spojkového pedálu

Nejprve musíme pochopit, že spojka se opotřebovává při každém sešlápnutí pedálu. Mnoho lidí dělá zásadní chybu, když drží sešlápnutý spojkový pedál třeba na křižovatce, a čeká na zelenou. 

Zdroj fotografie: Pixabay

Takovým řidičům se spojka rychle zničí a budou muset vynaložit nemalé prostředky jak na nákup nové spojky, tak na její výměnu. Raději zařaďte neutrál, protože právě pro takové případy je tento převodový stupeň určen.

Prudké uvolňování spojkového pedálu

Když náhle pustíte spojkový pedál, opotřebovávají se současně hned dvě části auta – spojka a samotný motor. Spojce nesvědčí situace, kdy dochází k prudkému skoku. U spojky je výsledkem opotřebení celé její konstrukce. 

Motoru v tu chvíli naložíte velkou zátěž, což také nepříznivě ovlivňuje jeho stav. Spojkový pedál uvolňujte plynule, přesně tak, jak vám to říkali učitelé v autoškole. 

Pálení spojky

Většina řidičů někdy uvízla ve sněhu nebo v bahně a zažila takzvané “pálení” spojky. Každý řidič by měl poznat, kdy se prokluzující spojka „pálí“ – provází to charakteristický zápach. 

Zdroj obrázku: LibreShot

Pokud ho ucítíte, je lepší zastavit auto a nechat spojku vychladnout. To výrazně sníží jeho opotřebení. A v takové situaci je lepší použít jiný způsob, jak se dostat ven ze sněhu, například dát něco neklouzavého pod kola.

Zdroj fotografie: Pixabay

Takovým řidičům se spojka rychle zničí a budou muset vynaložit nemalé prostředky jak na nákup nové spojky, tak na její výměnu. Raději zařaďte neutrál, protože právě pro takové případy je tento převodový stupeň určen.

Prudké uvolňování spojkového pedálu

Když náhle pustíte spojkový pedál, opotřebovávají se současně hned dvě části auta – spojka a samotný motor. Spojce nesvědčí situace, kdy dochází k prudkému skoku. U spojky je výsledkem opotřebení celé její konstrukce. 

Motoru v tu chvíli naložíte velkou zátěž, což také nepříznivě ovlivňuje jeho stav. Spojkový pedál uvolňujte plynule, přesně tak, jak vám to říkali učitelé v autoškole. 

Pálení spojky

Většina řidičů někdy uvízla ve sněhu nebo v bahně a zažila takzvané “pálení” spojky. Každý řidič by měl poznat, kdy se prokluzující spojka „pálí“ – provází to charakteristický zápach. 

iZdroj obrázku: LibreShot

Pokud ho ucítíte, je lepší zastavit auto a nechat spojku vychladnout. To výrazně sníží jeho opotřebení. A v takové situaci je lepší použít jiný způsob, jak se dostat ven ze sněhu, například dát něco neklouzavého pod kola.

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články