Tohle je „speciální pruh“ na dálnici D1, D5 a dalších komunikacích v ČR. Pokud splníte jednu podmínku, pak v něm musíte jet

Některé pruhy na silnicích první třídy a na dálnicích jsou vyhrazeny pro speciální auta. Je třeba vědět, kdo tam vjet může a kdo musí.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Tahle značka děsí řidiče. Skoro nikdo totiž neví, jestli se ho týká, nebo ne. Věc lze pojmenovat ještě jinak. Ženy a muži za volanty kamionů mají jasno, ale řidiči osobních aut jsou velmi znepokojení. Netuší, jestli se jich týká, nebo netýká. Značka má kód IP 18c a jmenuje se Jízdní pruh pro pomalá vozidla. Znám ji já a znáte ji i vy. Víte, jak vypadá. Dvě bílé šipky po levé straně modrého pole a vpravo třetí šipka rozložená na tři hroty.

Dopravní značka, kterou zná asi každý. Ne každý ji ale chápe

Je z kategorie informativních dopravních značek. Jedna věc je, jak se značka jmenuje, a druhá, co vyjadřuje. Značka definuje počet a uspořádání jízdních pruhů. To není samozřejmě všechno, 99,9 % motoristů pochopí, že vidí tři pruhy a že před autem jsou, světe div se, tři pruhy. Značka zároveň vyznačuje přídatný pruh na dálnici a silnici pro motorová vozidla určený pro motorová vozidla, která v takto označeném úseku dálnice nebo silnice pro motorová vozidla nedosáhnou rychlosti jízdy alespoň 80 km/h.

Jak budou fungovat oddělené pruhy na dálnici pro VIP značky a ty „ostatní“: Kdo si zaplatí, ten pojede

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A zde už začíná padat pomyslná mlha nad tím, co řidiči vědí, tuší, myslí si a (leckdy mylně) předpokládají. Kromě přímé definice ohledně osmdesátikilometrové rychlosti je třeba vědět, že i jiná motorová vozidla užívají jízdní pruh pro pomalá vozidla, jestliže je jejich rychlost jízdy v daném úseku dálnice nebo silnice pro motorová vozidla výrazně nižší než rychlost jízdy ostatních vozidel jedoucích v témže směru jízdy. Jak to tedy je? Pruh je navržen pro pomalejší vozidla, jako jsou těžké nákladní vozy, autobusy, traktory nebo osobní automobily.

Dešifrace samolepek kamionů: Co nám, řidičům osobních aut, říkají? Matoucí symboly mají důrazné významy

Ta, která z nějakého důvodu jedou pomaleji, se tak mohou bezpečně přesunout z hlavního dopravního proudu a umožnit rychlejším vozidlům je předjet. Jak jsem uvedl, některá vozidla mají povinnost tam vjet. Jednoduše řečeno, pokud řidič nemůže jet se svým dopravním prostředkem víc než 80 km/h, jet do tohoto pruhu musí. Není výjimky a pasivita vůči tomuto předpisu je optikou policie za radikální trest. Přesto mnoho řidičů pomalý pruh ignoruje, což vede k nebezpečným situacím a zbytečnému zdržování dopravy.

Pruh není pouze pro kamiony, ale pro všechna pomalá auta

Mnozí řidiči si neuvědomují, že pomalý pruh není určen jen pro kamiony a jiná těžká vozidla, ale i pro osobní auta jedoucí pomaleji. Modelový příklad? Osobní automobil, který běžně jede klidně hodně nad 130 km/h, ale má připojený vozík s maximální rychlostí 80 km/h. Nesmí jet více, nutně tedy musí tento pruh využít. Pokud jej nevyužije a pojede rychleji, pak porušuje zase jiná pravidla. Nicméně pokud jde o osobní auto, které běžně může jet rychle, ale „teď“ nemůže, třeba kvůli nákladu, pak do pruhu také musí.

Autolékárnička se změnila pro rok 2024: Zkontrolujte důkladně obsah a expiraci. Pouze kompletní složení vás zachrání od pokuty

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Na mnoha úsecích dálnic a silnic první třídy jsou umístěny tyto informativní tabule, ty řidiče upozorňují na nutnost využívání pomalého pruhu. Pokud není pro zákonem určené řidiče povinností, je použití „pomalého pruhu“ projevem ohleduplnosti a zodpovědnosti. Ten, kdo jede výrazně pomaleji než ostatní, může tam vjet, i kdyby jel nad 80 km/h, a uvolnit tak místo ostatním. Těm ostatním, kteří jedou rychleji. Pomalý pruh není jako dřív oddělený souvislou čárou. To znamená, že řidič do něj může kdykoli vjet a také kdykoli vyjet.

Někdo má povinnost pruh použít, jiný řidič tam vjet jen může

Otázka tedy zní – musím do tohoto pruhu vjet, když jedu svým běžným osobním autem schopným jet více než 80 km/h? Ne, nemusím. Můžu vjet do pruhu, když jedu autem, které jede nad 80 km/h? Ano, mohu. A mohu vyjet zase zpět do regulérních pruhů? Jistěže. Musím vjet do pruhu, když jedu osobním autem, které nemůže z nějakého důvodu jet nad 80 km/h? Ano, musím. Pro kamiony to platí stejně, jakkoli většinou právě tato vozidla naplňují povinnost do zmíněného pruhu vjet.

Měli by se „levoproudaři“ uklidit do speciálního pruhu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články