Dva automobily a jedna registrační značka, s rozdílným typem paliva? Absurdní myšlenka ve skutečnosti funguje a je legální.
Byla doba, kdy povědomí o některých německých výrazech a větách bylo ve společnosti široké. A to většina lidí německy vůbec nemluvila. Ale třeba „veksln, veksln?“ byla poměrně známá otázka. Každý tehdy věděl, že wechseln znamená v češtině měnit. Tehdy šlo o výměnu západoněmecké měny za československou. Odtud i pejorativní označení vekslák pro toho, kdo se touto tehdy nelegální činností zabýval. Historický výlet jsem si možná mohl odpustit, ale jak říkám, tohle slovíčko začínající na „w“ v určité generaci prostě rezonuje.
Jedna SPZ pro dvě auta? Ano, tohle je skutečně možné
Slovo měnit je v souvislosti s tímto článkem důležité. Souvisí s tím, že na některých registračních značkách používaných v Německu je mimo klasického označení písmen a čísel tak, jak to známe, i „w“. Co tam dělá a co to znamená? Pokud jste o tom nikdy neslyšeli, tak je to opravdu zajímavý systém. Jde o to, že můžete mít jednu SPZ na dvě auta. Skutečně. Tedy naopak, můžete mít dvě různá auta, můžete na nich používat jednu společnou SPZ. Samozřejmě to není tak jednoduché, že máte dvě auta a čtyři tabulky. Jak to tady funguje?
Wechselkennzeichen, tedy výměnná SPZ, je v Německu systém, který umožňuje majitelům dvou vozidel skutečně používat jedno registrační číslo pro dvě vozidla. Opravdu je to tak jednoduché? Ne, je tady jedna zásadní podmínka. Taková, že pouze jedno z nich může být v daném okamžiku v provozu. Tento systém byl zaveden 1. července 2012 a má poskytovat flexibilitu pro majitele více vozidel, jako jsou například osobní automobily, motocykly nebo přívěsy. Tak ještě jednou. Jak to tedy funguje? Důležitá je koncepce registrační značky.
Wechselkennzeichen se skládá ze dvou částí. První část je trvale připevněna k vozidlu. Druhá je pak výměnná část (Wechselelement). Ta se logicky mění při změně vozidla. Výměnná SPZ sice umožňuje registraci dvou vozidel pod jednou SPZ, ale je důležité, že obě vozidla musí patřit do stejné třídy. Zajímavostí je, že lze kombinovat i spalovací motory a elektromobily. Výměnnou registrační značku lze použít pro kategorie vozidel M1, to je motorové vozidlo určené pro přepravu cestujících s nejvýše osmi sedadly kromě sedadla řidiče.
Jedna SPZ pro diesel a naftu, auto s motorkou párovat nejde
Platí dále pro třídu L, tam jde například o motocykly, tříkolky a čtyřkolky. A také je zde třída O1, tedy přívěs s maximální přípustnou hmotností do 750 kilogramů. Omezení platí pro výměnu SPZ, kdy kombinace automobilů a motocyklů není povolena. Rovněž není povoleno použití více než dvou vozidel s výměnnou SPZ. Sezónní poznávací značky, speciální poznávací značky a exportní poznávací značky se nesmí používat jako zaměnitelné poznávací značky. Ještě jednou k systému výměny. Výměnná SPZ se tedy skládá z předního a zadního dílu, přičemž zadní díl je opatřen odznakem HU a koncovou číslicí identifikačního čísla.
Elektromobily nebo veterány mají také „H“ nebo „E“. Jedno auto má tedy nasazenou SPZ a může jezdit v provozu. Druhé v tu chvíli naopak v provozu jezdit nesmí! Tato dočasně „vyřazená“ vozidla musí stát na soukromém pozemku, jinak majitelům hrozí pokuty. V čem je výhoda? V případě použití výměnné SPZ mohou být třeba náklady na pojištění nižší než u dvou samostatných registrací. Neexistují ale žádné daňové výhody. Za samotnou výměnnou SPZ je třeba zaplatit správní poplatky ve výši kolem 65 eur, tedy v přepočtu asi 1 600 Kč. Navíc výroba značky stojí v přepočtu 500 až 600 Kč.
Je tady možná úspora na pojištění, poplatků se řidič nezbaví
Výhody jsou tedy jasné, nižší náklady za pojištění, možná menší starost se značkami, člověk si pamatuje jednu značku, pokud ji chce někde třeba opakovaně vyplňovat. Jsou nějaké nevýhody? Není možné mít obě vozidla v provozu současně. To znamená, že nemůžete druhé auto půjčit třeba partnerovi nebo partnerce, kamarádovi. Auto bez značky prostě musí stát na soukromém pozemku a nesmí jezdit. Takže to je za mě docela omezující. A pokud naopak rychle člověk potřebuje změnit auto, neobejde se to bez demontáže a výměny SPZ.
Toto je tedy německá specialita. U nás nic takového nefunguje. A proč o tom píšu? Zajímal by mě váš názor. Myslíte si, že by tohle u nás fungovalo ve smyslu, že by o to byl zájem? Budu rád za vyjádření v komentáři pod článkem. Za mě to jako zásadní zlepšení pro velkou část řidičů nevidím. Přijde mi to spíš je komplikace, ale možná se v tomto ohledu pletu. Pro nás, české řidiče, je to ale určitě zajímavost, které si můžeme všimnout, když jedeme třeba do Německa na dovolenou nebo na hory. Už jste to viděli?