Že jde o modelu Volkswagen Golf A59 v životě neslyšeli? Není divu. Zamýšlený nástupce závodního Golfu G60 Rallye byl totiž vyroben v pouhých dvou prototypech, protože mu tehdejší výkonný ředitel firmy Ferdinand Piëch nebyl nakloněn. A to přesto, že se Volkswagen zamýšlel k rallye vrátit. V případě Golfu by se jednalo o účast ve skupině A seriálu WRC.
Schmidt Motorsport
Do vývoje nového závodního speciálu se Volkswagen nepustil sám, a tak se spekuluje, že za zastavením vývoje mohly být nějaké zákulisní neshody. Strategickým partnerem známé automobilky se stala malá rodinná manufaktura Schmidt Motorsport z jihu Německa. Ta se, jak už její název napovídá, už čtvrtstoletí specializuje na produkci rallye i okruhových závodních aut.
S auty koncernu Volkswagen sice pracuje tato rodinná firma dodnes, větší úspěchy ale sklízí se supersporty značek, jako jsou Porsche nebo Ferrari. V sezoně 1990/91 pak německým oválům kralovaly Audi D8, za jejichž úpravami stála právě firma Schmidt Motorsport.
Speciální motor i software
Schmidt Motorsport vyvinul pro prototyp Golfu speciální dvoulitrový motor se skvělými ukazateli, který měl výkon 275 koní. S tímto motorem byl prototyp schopen jet rychlostí lehce přes 270 km/h. Model pro rallye měl pochopitelně pohon všech čtyř kol, který byl řízen palubním počítačem. Ten mohl zablokovat středový i zadní diferenciál, pokud to situace vyžadovala, typicky při rychlých změnách povrchu.
Bezpečnost především
Že se jedná o závodní vůz, je u obou prototypů patrné zejména v interiéru. Auta nenabízí mnoho komfortu, přestože se v úvodních fázích projektu počítalo s tím, že by se i tato varianta Golfu mohla dostat do sériové výroby. Před pohodlím i designovými prvky dostává přednost bezpečnost, karoserie je zesílená a počítá se s instalací bezpečností sítě. Okna jsou pak vyrobena ze speciálních plastů.