Úsporný provoz na LPG je dnes stále žádanější alternativou, moderní přímovstřikové motory jej však příliš nepodporují. Přesto jsme našli moderní a především spolehlivé řešení.
Ceny benzínu a nafty atakující stále vyšší a vyšší hodnoty přivádí mnoho z nás k myšlence, jestli opravdu nedat šanci plynovému pohonu a nevyužít jeho nízké zdanění, vedoucí ve finále k přijatelné ceně. A byť případná přestavba také něco stojí, s dnešním rozdílem cen se vstupní náklady na její pořízení vrátí poměrně rychle. A pak už jenom šetříte. Jenže moderní přímovstřikové motory nejsou s LPG zcela kompatibilní. Jedno řešení by tady přesto bylo.
Přímý vstřik není pro LPG ideální volbou
Pojďme si nejprve v rychlosti nastínit, proč nejsou motory s přímým vstřikem benzínu příliš vhodné ke konverzi na LPG. Vstřikovače benzínu jsou totiž ve spalovacím prostoru vystaveny vysokým teplotám, při provozu je jejich chlazení zajišťováno vstřikovaným benzínem. Proto LPG systémy často zachovávají současné vstřikování benzínu i při provozu na LPG, ekonomika provozu pak pochopitelně není natolik výhodná, jako u provozu čistě na plyn.
Ekonomická stránka věci však není jedinou komplikací společného „soužití“ plynu a přímého vstřikování benzínu, naopak, těch technických je výrazně více. Konstruktéři a výrobci soudobých moderních motorů však přímý vstřik benzínu z mnoha důvodů preferují, najít tak motor „kompatibilní“ pro bezproblémovou konverzi na LPG je stále složitější. Jedno řešení bychom však měli, a je paradoxně od jedněch z nejlepších motorářů na světě – japonské Toyoty.
Japonské motory s nejlepším rodokmenem
Ta totiž u motoru 1.8 Valvematic zachovala nepřímé vstřikování benzínu a firmy, zabývající se konverzí motorů na LPG tento agregát vyloženě milují. Najdete jej mimo jiné v oblíbeném Avensisu do roku výroby 2018, kde má výkon 147 koní, stejně jako v první i druhé generaci Aurisu. Levnější verze 1.6 Valvematic je také dostupná v obou modelech, pokud si však můžete vybrat, volte výkonnější verzi, spotřeba paliva je totiž u obou verzí téměř shodná.
Oba modely vám pak nabídnou to nejlepší z „Toyoty světa“, od spolehlivosti po specifickou nadstavovskou neutrálnost a nenápadnost. A pokud se dokážete povznést nad určitý japonský étos, který je u vozů Toyoty stále přítomen (na rozdíl třeba od Mazdy nebo Nissanu, které staví již zcela evropsky vypadající auta), získáte skvělého parťáka pro život. A při konverzi na LPG pak i skvělou ekonomiku provozu. Jeden z našich LPG favoritů? Neviděl bych to jinak.