Spolehlivost a neotřelý design jsou hlavními přednostmi vozů japonských značek. Přestože jsou to držáky, dají se i mezi nimi najít kusy, kterým je záhodno se vyhnout.
Na trhu s ojetými automobily patří vozy japonských výrobců mezi nejspolehlivější a nákladné opravy se u nich často nevyskytují. Přesto je dobré vědět, že ani jim se nepovedlo úplně všechno. „Toyota, Mazda, Nissan, Suzuki nebo Mitsubishi jsou držáky, ale každá z japonských značek má svoje slabé místo,“ říká automechanik Piotr Gomola. Důležité je, aby si při jejich koupi lidé dali pozor na určité verze. Přinášíme pětici průšvihových verzí jinak oblíbených modelů.
Toyota Avensis II 2.2 D-4D
Druhá generace Toyoty Avensis se vyráběla v britských závodech japonské značky v letech 2003 až 2009. Byla nabízená jako sedan, kombi a liftback. Ve srovnání s ostatními japonskými modely ve stejném segmentu častěji podléhá korozi. Exteriér je na pohled hodně příjemný, interiér je odolný vůči ledabylému zacházení a dostatečně prostorný.
Na trhu ojetin jsou celkem často k dostání kusy s automatickou klimatizací, palubním počítačem, sériovým, ale kvalitním zvukovým systémem a systémy podpory řidiče. Avensis s benzinovým motorem s přirozeným nasáváním je bezproblémový. „To samé ale nejde říct o vznětových verzích 2.0 a 2.2 D-4D s výkonem 85– 92kW a 110-130kW. Každých 120 000 km potřebuje nové řemenové rozvody. Často odcházejí i vstřikovače, které vyjdou zhruba na 7000 korun za kus,“ uvedl mechanik.
Mazda 6 I 2.0 MZR-CD
Hodně oblíbená a uznávána je v Česku první generace Mazdy 6. Středně velký vůz se vyráběl v letech 2002 až 2008 jako sedan, liftback a kombi. K přednostem automobilu nepatří odolnost karoserie proti korozi, ta je pro šestky dost typická. „Rez napadá i auta, která nebyla bouraná. Je to proto, že mají nízkou kvalitu nátěru a antikorozní ochrany,“ objasňuje vznik rezavých map Gomola. Interiér Mazdy odpovídá průměru a nabízí i odpovídající úroveň výbavy.
Mechanici obecně doporučují v případě ojetin volit zejména benzinové verze Mazdy 6, které jsou spolehlivé, a s většími problémy se u nich kupci nesetkají. Vyhnout by se naopak měli dieselové variantě 2.0 MZR-CD s výkonem 88-105 kW. Jednotka má přímé vstřikování paliva a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. „Seznam neduhů tohoto agregátu začíná problematickým vstřikovacím systémem, nespolehlivým dvouhmotovým kolem, takže dochází často k zadření,“ dodal.
Suzuki Grand Vitara II 1.9 DDiS
Zajímavým kompaktním SUV, které se dá mezi ojetinami vybrat, je druhá generace Suzuki Grand Vitara. Japonský vůz opustil tovární linky v letech 2005 až 2014 a výrobce ho nabízel v krátké a dlouhé verzi. Skvěle se hodí jako rodinný automobil. Na karoserii téměř nenajdete rez. Interiér je odolný a je v něm dost místa pro čtyři cestující. V příplatkové výbavě má auto klimatizaci, střešní okno, rádio, ABS a kožené čalounění.
Jízdní vlastnosti Grand Vitary oceníte zejména v terénu. Zatímco na zpevněných cestách se od svých konkurentů nijak zvlášť neodlišuje, v terénu okamžitě pocítíte účinek propracovaného systému pohonu 4×4. „U některých kusů byl nabízený vznětový motor 1.9 DDiS o výkonu 95kW. Jde o nepovedený agregát od Renaultu. Problémem je, že rychle odejde turbodmychadlo a vstřikovací systém,“ upozornil Gomola. Lepší je vsadit na benzinové varianty.
Mitsubishi Outlander II 2.0 D-ID
Výrobní linky japonských a nizozemských závodů značky opustila druhá generace SUV Mitsubishi Outlander v letech 2006-2012. Karoserie má průměrnou ochranu proti korozi. Ale interiér je měřítkem odolnosti v dané třídě, i když použité materiály jsou náchylné k poškrábání. V kabině je dost místa pro čtyři osoby a jejich zavazadla. Vůz disponuje automatickou klimatizací, palubním počítačem a základními bezpečnostními systémy.
Původně japonský výrobce nakupoval vznětové motory od společnosti Volkswagen. Pod kapotu Outlanderu II se tak dostala nepopulární slabší jednotka 2.0 TDI o výkonu 102kW. Dokud funguje, jde o účinnou jednotku, která má rozumnou spotřebou paliva. „Hlavním problémem je řada technologických nedostatků motoru, které zkracují jeho životnost. Rozvodový řetěz se natahuje a dokonce praská. Dochází k pálení pístů a dokonce k praskání hlav,“ vypočítává mechanik.
Nissan Navara D40 2.5 dCi
Robusní Nissan Navara D40 je posledním v naší nabídce japonských vozů. Tohle pracovní monstrum snadno nahradí i slušně vybavené SUV nebo teréňák. S korozí nemá problémy karoserie, ale podvozek. Oblíbenost tohoto modelu zaručuje snadnou dostupnost dílů karoserie a náhradních mechanických součástí. Interiér nabízí pohodlné podmínky pro čtyři pasažéry. Seznam příplatkové výbavy zahrnuje klimatizaci, kožené čalounění, navigaci a couvací senzory.
Nejoblíbenějším motorem v nabídce je úsporný vznětový motor 2,5 dCi s výkonem 125kW. „Tato pohonná jednotka se ale potýká s častým přehříváním, předčasnými poruchami turbodmychadla a nataženým rozvodovým řetězem. Může za tím být například výrobcem doporučený interval výměny motorového oleje za 30 000 km. Lepší je ho měnit už při 10 až 12 tisíci najetých kilometů,“ vysvětluje Gomola.
Jaký máte názor na ojeté japonské vozy?