Některým výjimečným vozům se poštěstí, že si krom technické dokonalosti s sebou nesou i výjimečný příběh. A ještě lepší je, pokud jsou potom na prodej – jako právě tento.
Asi se mnou budete souhlasit, že jen málokterému nadšenci do aut se alespoň na chvíli nezastaví tep při při pohledu na technický skvost, který momentálně „okupuje” galerii k tomuto článku. A to i bez ohledu na to, že konkrétně tohle auto je vyvedeno v působivé kombinaci barev. A na první pohled dává najevo, že jde o vrcholnou specifikaci. Mající navíc mimořádně zajímavý příběh – a prvního majitele. Kombinace obojího dala vzniknout tomuto článku – a my se nyní na japonskou střelu se španělským akcentem půjdeme podívat společně.
Honda a její posledlost dokonalostí: „First man, then machine“
Honda NSX, ať již v jakékoli verzi a v jakémkoli provedení je pravděpodobně přesně tím autem, které by mohlo sloužit jako učebnicová ukázka pro slovní spojení „kultovní model”. Ať již zcela první, dodnes mimořádně ceněná jako youngtimer nebo ta úplně poslední, všechny reprezentují posedlost Hondy po skvělých technických řešeních. Nedalo mi to a našel jsem si možná kultovní, na každý pád velmi známý reklamní spot Hondy. „The Cog” totiž o této posedlosti vypovídá nad jiné dobře:
A jakkoli je dnes už dobře známo, že se celý klip nepodařilo natočit na jeden záběr (bystřejší z vás najdou místa, která jsou evidentně „stříhlá”), přesto je jako celek mimořádně působivý. A dokládající mj. to, čím se Honda snažila vždy profilovat proti své nejbližší japonské konkurenci: technickou dokonalost. I když třeba u některých verzí Civicu technická dokonalost malinko „usnula”, celkově se tato charakteristika dá vnímat jako určitá „marka” Hondy.
Supersport jako výkladní skříň každé značky
Vrcholem technické dokonalosti jsou pak (celkem pochopitelně) supersporty, do nichž výrobce vetknul veškerý svůj um a nejlepší techniku, kterou měl aktuálně k dispozici. Poslední generace Hondy NSX s kódem modelu NC1 vznikla ve spolupráci poboček společnosti v Japonsku a Spojených státech. Výroba byla zahájena v roce 2016 a ukončena v roce 2022 verzí Type S. Vůz pohání speciálně navržený 3,5litrový motor V6 s dvojitým přeplňováním o výkonu 507 koní, doplněný o tři elektromotory, které dávají celkový výkon o výkonu 581 koní.
Dva z těchto elektromotorů jsou namontovány na předních kolech a třetí pohání zadní kola. Tyto motory umožňují vektorování točivého momentu pro zlepšení výkonu v zatáčkách, doplňování točivého momentu pro zlepšení akcelerace a okamžitý točivý moment pro zlepšení odezvy na plyn. Převodovka navržená a vyrobená společností Honda je devítistupňová dvouspojková převodovka (DCT), kterou lze ovládat pomocí pádel na volantu.
Dvě legendy Formule 1 se přímo podílely na vývoji NSX
NSX má kombinovaný prostorový rám vyrobený převážně z hliníku, zbytek tvoří kompozity, uhlíková vlákna a ultralehká ocel. Na vylepšování vozu se podíleli dva jezdci Formule 1: Fernando Alonso a Jenson Button. Honda celosvětově prodala pouze 2 908 kusů NSX, takže je to velmi dobrá investice. A právě konkrétní exemplář z nabídky našeho oblíbeného serveru se zachovalými klasickými vozy má velmi těsnou vazbu na jednoho z těchto dvou legend F1: a sice na Fernanda Alonsa.
Na jeho přání a objednávku byla totiž tato černošedá „raketa s nízkou dráhou letu“ (maximálka přes 300 km/h) nakonfigurována a vyrobena, potvrzuje to přímo certifikát showroomu Hondy v Ženevě. Jenže Fernando vůz nakonec ani nevyzvednul, protože v té době ukončil spolupráci s týmem Honda v F1. A čeká tedy možná na vás. 205 kilometrů (!!!) najeto, záruka Hondy 3+2 roky. Za v přepočtu zhruba 5 milionů korun se tuším jedná o vcelku dobře uložené peníze. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!