Sportovní Škody mají desítky let dlouhou tradici s legendami, jakými byla Škoda 1100 OHC, Škoda 130 LR nebo Fabia WRC. Superb s výkonem 720 koní mezi ně zapadne vcelku dobře.
Druhou generaci největšího modelu Škody je zbytečné představovat. Notorický polykač kilometrů v roli fleetových dostavníků, stejně jako „vymazlené“ varianty k passatu (či přímo Audi A6) a v neposlední řadě rodinné stěhováky ve verzi kombi, tak oblíbené u mnoha českých rodin. Anebo – anebo psychedelické zelené kombi ve stylu šíleného vodníka, s démonickým pětiválcem RS3 pod kapotou, „lehce“ poladěným na 720 koní. A „tři kila“ na tachometru. Tohle je Škoda Bomba. S bombovým zvukem. Držte si klobouky a nenechte se prosit.
To nejlepší z Ingolstadtu pod kapotou (zřejmě) toho nejlepšího z Boleslavi
Pětiválec z aktuální Audi RS3 netřeba myslím sáhodlouze představovat. Jestli na nějaký motor mohou motoráři Audi napsat „Vorsprung durch Technik“, neboli náskok díky technice, bude to, krom dalších povedených jednotek, určitě i tento. Posuďte sami: Řadový pětiválec turbo, max. výkon v kW (koních) při 1/min.: 294 (400)/5 600 – 7 000, max. točivý moment, Nm při 1/min: 500 Nm při 2 250 – 5 600 otáčkách. Dodnes si myslím, že jej poladili záměrně na hodnoty „400/500“, zkrátka aby se to dobře pamatovalo.
A dobře komunikovalo v reklamě. „432 koní“ zní o dost hůře. Nicméně to, že je tento motor schopen citelně větších výkonů, se ví již dávno. Motor z Ingolstadtu tedy dává v sériovém provedení zhruba 400 koní, což je již tak citelný nárůst o 120 koní ve srovnání s nejvýkonnějším Superbem nabízeným Škodou v této generaci. Ale pokud jej někdo vyladí na 720 koní a dá pod kapotu Superbu, stvořil právě dokonalý sleeper. Protože v Superbu hodnoty Ferrari zkrátka neuhádnete.
Rodinný kombík s hodnotami Ferrari nebo Lamborghini
Jinými slovy, 720 koní a 830 Nm točivého momentu proměnilo vůz střední třídy v absolutní raketu. Na neomezeném úseku Autobahnu pak tento rodinný kombík potřeboval jen 3,32 sekundy k dosažení rychlosti 100 km/h. Slušný přepravník. Vědí to vůbec v Boleslavi? A pokračujeme: Jako by to nebylo dostatečně působivé, sprint ze 100 na 200 km/h trval přesně 6,06 sekund a zrychlení z 0 na 200 km/h dosáhl zelený stěhovák za pouhých 9,38 sekund. Čtvrt míle pak trvala 10,77 sekundy.
A velmi blízko byl překročení magické mety 300 km/h. Na videu můžete vidět, že vestavěný rychloměr to vzdal po 260 km/h a odmítá jet výše. GPS ale měřila stále a šplhání ke „třístovce“ je v podání Superbu něčím opravdu výjimečným. Troufnu si tvrdit, že kdyby konstelace provozu byla jenom trochu příznivější, tak i tato hodnota padne. Nás může těšit, že i na první pohled obyčejné auto, jako je Superb, dokáže fungovat v rychlostech vyhrazených opravdovým supersportům. Zajímavé zjištění, co říkáte?