Jak správně natlakovat pneumatiky, když v zimě klesne teplota? Řidiči velmi často dělají chyby a nebo úplně zapomínají.
Otázka, kterou si klade na podzim a v zimě řada motoristů. Na jaký tlak hustit pneumatiky, jak se projevuje pokles teploty na tlak v pneumatikách a kvalitu jízdy? Existují tři tábory, jeden tvrdí, že je potřeba tlakovat více, druhá skupina říká pravý opak. Třetí množina řidičů tlak neřeší vůbec a nechává pneumatiky nahuštěné tak, jako po celý rok. Co je správně?
Ideální tlak pneumatiky? Závisí na několika faktorech
Ve skutečnosti je třeba brát v úvahu několik důležitých faktorů, které ovlivňují správnou úroveň tlaku plynu v pneumatikách. V případě poklesu teploty je třeba řešit teplotu vzduchu, obvykle, jak klesá, snižuje se i tlak v pneumatikách, v průměru o 0,1 až 0,3 atmosféry. Jinak řečeno, pokud je pneumatika nahuštěna na 2 bary, tak s příchodem zimy snadno klesne tlak na 1,7 baru.
Takže pro optimální stav je třeba před jízdou dohustit pneumatiku alespoň o 0,2 baru. Zejména pokud je v plánu jízda na dlouhou vzdálenost. Roli hraje také zatížení automobilu, správné nahuštění závisí na aktuální hmotnosti. Čím je vyšší, tak tím víc by měl být vyšší tlak a dohuštění o 0,3 baru neuškodí. Situace ale není tak snadná a jednoduchá, jak by se mohlo zdát.
Ani moc, ani málo. Správný tlak je třeba změřit
Nevyplatí se neustále dokola hustit kola. Když klesne teplota, sníží se i pružnost gumy a pneumatika se tím může poškodit. A také, při zvyšování tlaku, se zmenšuje styčná plocha s asfaltem. Existuje riziko horší ovladatelnosti a také snížení životnosti pneumatiky.
Upouštění vzduchu a snižování tlaku v pneumatikách je vhodné naopak při jízdě na měkkém podloží, například v blátě nebo na sněhu. Pozor na to, když pak auto vjede opět na asfalt, může začít „plavat“ na silnici, klouzat, ztratí schopnost zatáčet. V každém případě laborování s tlakem pneumatik nesmí sklouznout do bezduchého upouštění a napouštění bez neustálé kontroly. Riziko nehody může být nezanedbatelné.