Na jaký tlak teď nahustit pneumatiky, když klesnou teploty: Řidiči zásadní změnu zapomínají, ničí gumy a riskují

Jak správně natlakovat pneumatiky, když v zimě klesne teplota? Řidiči velmi často dělají chyby a nebo úplně zapomínají.

i Zdroj fotografie: Jan Haderka / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Otázka, kterou si klade na podzim a v zimě řada motoristů. Na jaký tlak hustit pneumatiky, jak se projevuje pokles teploty na tlak v pneumatikách a kvalitu jízdy? Existují tři tábory, jeden tvrdí, že je potřeba tlakovat více, druhá skupina říká pravý opak. Třetí množina řidičů tlak neřeší vůbec a nechává pneumatiky nahuštěné tak, jako po celý rok. Co je správně?

Ideální tlak pneumatiky? Závisí na několika faktorech

Ve skutečnosti je třeba brát v úvahu několik důležitých faktorů, které ovlivňují správnou úroveň tlaku plynu v pneumatikách. V případě poklesu teploty je třeba řešit teplotu vzduchu, obvykle, jak klesá, snižuje se i tlak v pneumatikách, v průměru o 0,1 až 0,3 atmosféry. Jinak řečeno, pokud je pneumatika nahuštěna na 2 bary, tak s příchodem zimy snadno klesne tlak na 1,7 baru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Takže pro optimální stav je třeba před jízdou dohustit pneumatiku alespoň o 0,2 baru. Zejména pokud je v plánu jízda na dlouhou vzdálenost. Roli hraje také zatížení automobilu, správné nahuštění závisí na aktuální hmotnosti. Čím je vyšší, tak tím víc by měl být vyšší tlak a dohuštění o 0,3 baru neuškodí. Situace ale není tak snadná a jednoduchá, jak by se mohlo zdát.

Ani moc, ani málo. Správný tlak je třeba změřit

Nevyplatí se neustále dokola hustit kola. Když klesne teplota, sníží se i pružnost gumy a pneumatika se tím může poškodit. A také, při zvyšování tlaku, se zmenšuje styčná plocha s asfaltem. Existuje riziko horší ovladatelnosti a také snížení životnosti pneumatiky.

iZdroj fotografie: iStock

Upouštění vzduchu a snižování tlaku v pneumatikách je vhodné naopak při jízdě na měkkém podloží, například v blátě nebo na sněhu. Pozor na to, když pak auto vjede opět na asfalt, může začít „plavat“ na silnici, klouzat, ztratí schopnost zatáčet. V každém případě laborování s tlakem pneumatik nesmí sklouznout do bezduchého upouštění a napouštění bez neustálé kontroly. Riziko nehody může být nezanedbatelné.

Na kolik hustíte pneumatiky vy?

Zdroj: TireReview
Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články