Stará auta z SSSR jsou dodnes používána v Africe, kde mají mnoho nevídaných účelů

Je známo, že automobily, které se vyrobily v SSSR, se objevily také v mnoha zemích světa, včetně těch afrických. V hlavní městě Etiopie Addis Abeba je můžete vidět dodnes.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Film, který byl natočený jednoho prosincového měsíce osmdesátých let, a publikovaný v Ústřední televizi SSSR, patří právě do hlavního města Etiopie. Vypráví příběh o svědomité společnosti, která prodává a servisuje sovětské vybavení, přičemž fungovala celých 16 let. Prodávala automobily, traktory, soustruhy, generátory a mnoho dalších komponent.

Společnost zařizovala školicí kurzy

Kromě obchodních platforem měla opravny a pořádala školicí kurzy, ve kterých místní obyvatelé mohli pod vedení sovětských specialistů získat práci jako řidiči traktorů, řidič osobních vozidel nebo obraceč. Auta VAZ-2102 byla jedním z hlavních předmětů této společnosti, a dodnes můžete vozidla najít v ulicích Addis Abeby. V 80. letech se tato auta používala hlavně jako taxíky a díky příznivému počasí a také spolehlivé konstrukci většina z nich dodnes stále jezdí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

VAZ-2102 technicky vychází z Fiatu, ale ruské podmínky zapříčinily, že se dočkal několika konstrukčních změn, které zvýšily jeho odolnost. Značka Lada neboli Žiguli byla natolik oblíbenou, že se toto legendární sovětské vozidlo dostalo až do vzdálené Etiopie. Vyrábět se přitom začalo před více než 50 lety a stalo se oblíbeným strojem na etiopských silnicích.

Ladu můžete vidět na silnicích i dnes

Lada 1200, více známá pod jménem VAZ-2102, dostala tenkrát přezdívku Žigulík. Na poměry východního bloku to nebylo vůbec špatné auto. Na hotová auta se ale někdy hodně dlouho čekalo. Lada má ale co nabídnout také dnešním řidičům, je to praktické auto, které dříve využila i Veřejná bezpečnost. Později se přidala ještě verze kombi, která se začala vyrábět v roce 1971.

iZdroj fotografie: Depositphotos
I takto končí některé Lady 1200…

Do takového auto jsme si mohli klidně vzít spacák a přespat v něm. Zavazadlový prostor je velmi velký. Řízení je samozřejmě bez posilovače, takže musíte s volantem pořádně pracovat. Jízda je ale zážitek. Zapalování je vlevo, jako u Porsche, a řadicí páka je delší, než jste zvyklí u dnešních automobilů. Lada je z pevnějších a tlustších plechů karoserie a díky tomu odolávala rzi mnohem déle.

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články