Jezdil se starým BMW bez kapky oleje. Motor vydržel překvapivě dlouho, ale pak to přišlo

Že je mazání nezbytným předpokladem pro chod motoru, ví každý. Co to ale udělá, když nastartujete zcela bez oleje? Dva osmiválce, nula litrů oleje, jedny stopky.

i Zdroj fotografie: S vědomím CarWow
                   

Tohle video by vlastně mohlo sloužit jako pomyslný nárazník a morální ochrana pro notorické „přetahovače“ výměn olejů a dalších servisních úkonů. A že by se jich mezi motoristy našlo, napříč „automobilovými“ kategoriemi. Servismani všech značek by mohli vyprávět. Jejich obrana by mohla vypadat nějak takto: „Já se tady budu stresovat kvůli nějakým deseti tisícům kilometrům, které přetahuju, a oni jedou úplně bez oleje, a taky jedou!“ Nebo spíše dojeli. Tak se na to pojďte podívat.

Osmiválcový luxus z Německa a Japonska

Náš kolega Matt Wattson z CarWow si k tomuto specifickému souboji vybral dvě osmiválcové limuzíny z nedávné doby. Obě by přitom v původním a bezchybném stavu byly ozdobou nejedné garáže nejednoho nadšeného petrolheada. Klasický luxus, chtělo by se dodat. A Lexus. Na jedné straně totiž máme německého zástupce v podobě BMW 735i E65, na druhé straně japonský Lexus LS 430. Popravdě by mi v garáži nevadil ani jeden, před tankováním bych sice musel užívat antidepresiva, ale tehdy byla zkrátka jiná doba.

iZdroj fotografie: BMW

Nás však bude zajímat, jak dlouho vydrží „vé-osmičkové“ motorářské skvosty pod kapotami těchto vznešených limuzín bez kapky oleje. Obě auta již byla bez technického průkazu a určena k sešrotování, jejich motorové jednotky však byly stále v chodu. S olejem ve svých útrobách by tak možná zvládli další stovky tisíc kilometrů. Ideální způsob, jak něco podobného vyzkoušet. Prvním krokem bylo úplné a důkladné vypuštění oleje z obou motorů včetně odstranění kapot.

Souboj dvou osmiválcových hrdinů. Bez oleje

A pak to přišlo. Matt Wattson se svým specifickým humorem „odstartuje“ běh obou motorů bez oleje, po půl minutě se v zásadě nic neděje a motory dál ševelí, jako by se nechumelilo. Až po následném „vytočení do červeného“ to jako první vzdá Lexus, z jehož nálevky oleje začne stoupat dým a motor dává najevo, že tohle jsou poslední vteřiny jeho pozemského života. Zvláštní, skoro až smutné. Dovedu si představit, že v Čechách by obě auta dokázali kreativní jedinci dostat do podoby „minimálně jeté, po důchodci lékaři, 180 tisíc km najeto“. A bez problémů také prodali.

Zatím to tedy bylo 1:0 pro BMW, které se ale odmítalo jen tak vzdát a rozloučit se úplně a nadobro. Že by první důvod poklonit se mnichovským motorářům? Matt tedy usednul za volant a v pískovém lomu, kde se celé klání odehrávalo se pustil do malé soukromé „Rallye NO OIL Dakar“. S bilancí jedno auto plus, olejová náplň mínus. Zkrátíme to, video je v tomto výrazně lepší a doporučujeme jej shlédnout celé: osmiválec BMW vydržel neuvěřitelných 7 minut a 34 vteřin bez oleje.

Dodržujte předepsané výměny oleje, vyplatí se to

Nikdo by asi nechtěl vidět stavy válců a pístů po takovém experimentu, ale na každý pád nezbývá, než před tvůrci motoru V8 v BMW E65 smeknout. A dá se tak trochu předpokládat, že jestli zvládne bez oleje ujet skoro osm minut, tak s jakýmkoli jen trochu lepším olejem by to mohly být dlouhé roky. Určitě to ale není návod k opakování, pochopitelně. Naopak: snažte se opravdu důsledně dodržovat výměny olejů a nepřetahovat je, náklady na olejový servis jsou zanedbatelné proti škodám, které jeho zanedbání dokáže způsobit. A motory vám poděkují.

Jak často měníte olej v autě vy?

Zdroj: CarWow
Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články