Že se pod ekologické poplatky dá skrýt opravdu ledacos, jsme si již zřejmě všichni zvykli. Nejnověji se však bude platit až o citelných 50 000 korun více. A to už je celkem dost.
Že poplatky za provoz automobilů budou v následujících letech z větší části diktovány ekologií, dnes již nikoho nepřekvapí. Žijeme zkrátka v takové době, naše planeta na tom není popravdě úplně nejlépe (a to je ještě velmi optimistická formulace) a osobní, stejně jako nákladní dopravy byly určeny za jedny z hlavních zdrojů této situace. Tím, nakolik to je nebo není relevantní hodnocení, se nebudeme momentálně zabývat, spíš se společně pojďme podívat, jaké to bude mít dopady na motoristy a dopravu jako takovou.
Osobní doprava není jediným znečišťovatelem ovzduší v EU
Ono by to popravdě také asi k ničemu nebylo, kdybychom se tím, nakolik například osobní doprava ovlivňuje emise skleníkových plynů v Evropě, nějak hlouběji zabývali. Existuje dokument Evropského parlamentu, který tvrdí, že osobní automobily se na emisích skleníkových plynů Evropy podílí zhruba z 1/4, což není pravda zanedbatelné číslo. Nicméně je dle mého názoru nutné jej brát v kontextu, a především nedělat unáhlená rozhodnutí vedoucí ve finále spíše ke škodám než k užitku.
Navíc osobní doprava není pochopitelně tím jediným zdrojem emisí, který se na silnicích a dálnicích vyskytuje. Miliony kamionů (jakkoli moderních s novými normami Euro 6d) se na znečišťování ovzduší podílí též nezanedbatelnou měrou, s rostoucími online obchody je pak přeprava čehokoli z bodu A do bodu B stále důležitější součástí toho, co nazýváme ekologickým mixem dopravy. A například naši sousedé v Německu si to uvědomují možná ještě více.
Mýtný systém se mění. Cíl: neekologickou přepravu zdražíme
Proto tam už na konci minulého roku došlo k významným změnám v mýtném systému. A důsledky začínáme pociťovat nyní, s tradiční setrvačností všech procesů. Navýšení mýta koresponduje z navýšením poplatků za emise CO2. Což ale představuje problém i pro české silniční dopravce, kteří pravděpodobně budou muset zdražit – a zdražení přenést na zákazníka. V tomto je obchod nelítostný – pokud se zdraží významným způsobem doprava, zdraží se i věci, které se touto dopravou přepravují.
Nový příplatek za emise CO2 totiž způsobí, že stávající poplatky za užívání německé silniční infrastruktury budou zvýšeny až o 83 procent. To bude mít dopad i na české řidiče kamionů, kteří například při cestě do Hamburku zaplatí o dva tisíce eur (tedy v přepočtu více než 50 000 korun) více než doposud. To už je celkem dost na to, aby se to promítlo do cen za dopravu – a pak samozřejmě do ceny zboží. Jinými slovy: máte starší auta? Je váš vozový park složen z kamionů nedosahujících posledních ekologických norem?
Pokud chcete uspět, budete muset dodat detailní přehledy o vozidlech
Připravte se na citelné zdražení. A vaši zákazníci pravděpodobně také. Otázkou je, jak dlouho budou vaši „ekologickou zastaralost“ ochotni tolerovat. A především platit. Nejnovější směrnice Evropské unie totiž stanovuje, že nákladní vozidla budou nově rozdělena do pěti tříd podle emisí, které vypouštějí. Zvýšené mýtné se brzy také bude týkat Rakouska a ostatních evropských zemí, které by měly tuto směrnici EU do svých vnitrostátních právních předpisů zahrnout až od března 2025.
Přičemž pro správné zařazení do jedné z těchto pěti kategorií je nutné dodat německé straně detailní rozpis všech vozidel, která budou na německém území ve vaší režii operovat. To zahrnuje jak standardní údaje o počtu náprav/ hmotnostech + nosnostech / emisních normách, tak i údaje o třídě vozidla, konfigurace náprav kol, konfigurace podvozku, typ vozidla, přítomnost lůžek nebo kabin pro spaní, skupinu vozidel, technicky povolenou celkovou hmotnost při zatížení a nominální výkon motoru v kW.
Ekologie jako mantra veškerých poplatků
Jinými slovy, dost agendy v rámci ekologie navíc. A jakkoli se tato opatření nás motoristů dotknou zatím jen vzdáleně, dá se předpokládat, že s podobnými požadavky přijde EU jednou i do osobní dopravy. Ostatně, od roku 2027 se máme na co těšit. Ekologická daň z CO2 v Německu se přesune do volně obchodovatelného režimu. A pak teprve údajně pocítíme (ceny paliv mají vylétnout až o 10 Kč/litr), co to znamená „Green Deal“. Také už se těšíte?