Některým automobilkám z koncernu Stellantis se v první polovině roku 2024 opravdu nedařilo, výsledky tak na sebe nenechaly dlouho čekat. A co víc: výhledy na rok 2025 jsou ještě horší.
„Kdo nevydělává, nemá nárok na existenci.“ Nějak podobně by se dal ve zkratce shrnout výrok šéfa skupiny Stellantis, který pronesl nedávno a jenž reflektoval špatné prodejní výsledky celé skupiny. A s ohledem na to, že měl na mysli především italské značky, z nichž největší „kandidát na uzavření“ je Maserati, dalo se čekat, že se pomalu, ale jistě začne zavírat voda na těmi, které v dnešní (opravdu složité) době tak tak přežívají. Jenže. Ono to je nakonec všechno jinak. A vypadá to pomalu jako detektivka. Nenechte se prosit.
Pokud v roce 2024 trváte na elektromobilitě, zřejmě nevnímáte realitu
S ohledem k silnému fokusu celého koncernu Stellantis (kam patří mj. Fiat, Opel, Alfa Romeo, ale i Citroen, Jeep nebo třeba RAM) směrem k rychlému přechodu na elektromobily se není čemu divit, že poslední ekonomické výsledky nejsou nijak růžové. Za druhé čtvrtletí roku 2024 došlo k poklesu zisků o 48 procent (což je alarmující číslo), stejně jako k prudkému poklesu tržeb. Tavares to zpočátku vzal jako příležitost zpochybnit budoucnost některých nerentabilních značek.
Ve svých prohlášeních, starých jen několik dní, tak dal jasně najevo, že například Chrysler a Maserati to mají opravdu nahnuté. Stejně tak by to mohla „odskákat”“ evropská prémiová značka DS, na pomyslném „black listu” se prý znovu objevila také nedávno znovuzrozená Lancia. Jenže podruhé. Stellantis je kolos, mnoho značek, mnoho manažerů. A nejen Tavares. V mezičase, co se Tavares snažil svalit neúspěch na samotné značky, se tito manažeři ozvali. A teď se podržte:
Šéfové dealerů napsali přímo Ursule von den Layenové
Napsali přímo „nejvyšší hlavě“, předsedkyni Evropské komise Ursule von den Layenové. A na rozdíl od Tavarese, který se za elektrifikaci vždy mohutně stavěl, se čtyři šéfové evropských asociací dealerů Stellantis, André Figueiredo, Cesare De Lorenzi, Piero Carlomagno a Andreas Barchetti , domnívají, že emisní cíle jsou nedosažitelné. „Píšeme vám v zájmu evropských dealerských sítí značek Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Lancia, Jeep, Opel a Peugeot,“ uvádí se v listu.
A pokračují: „Jsme pevně přesvědčeni, že cíle snížení CO₂ pro rok 2025 nejsou za současných tržních podmínek proveditelné.“ U mnoha značek by toho bylo možné dosáhnout pouze v případě, že by prodávaly výrazně více elektromobilů než dosud. Nabízené modely jsou ale příliš drahé, infrastruktura příliš špatně rozvinutá a rezervace zákazníků příliš velké, kritizují prodejci Stellantis.
V roce 2025 se na evropský autoprůmysl řítí pohroma
Co k tomu dodat? Tak přesně zní racionální hlas přímo z praxe, přímo ze showroomů, přímo ze stovek a tisíců jednání se zákazníky, jež tito ostřílení borci prodeje aut mají za sebou. A pokud svorně tvrdí toto, tak na tom zřejmě něco bude, jakkoli by si Evropská komise ráda přála něco jiného (a paradoxně i šéf Stellantisu). Ale svět automobilů se za rok zcela neotočí, nic tak zásadního se nestane. Respektive v roce 2025 to bude ještě horší, než to bylo (a je) v roce 2024.
Drastické omezení emisí pro rok 2025
V EU budou muset výrobci automobilů v příštím roce výrazně snížit své průměrné flotilové emise, pokud se chtějí vyhnout pokutám. Dosud bylo povoleno průměrně 116 gramů emisí CO₂ na kilometr. Od roku 2025 bude ale maximum jen 93,6 gramů.
Počítejte se mnou: V EU budou muset výrobci automobilů v příštím roce výrazně snížit své průměrné flotilové emise, pokud se chtějí vyhnout pokutám. Dosud bylo povoleno průměrně 116 gramů emisí CO₂ na kilometr. Od roku 2025 bude ale maximum jen 93,6 gramů. To je likvidační. A netýká se to jen koncernu Stellantis, pochopitelně. Problémy hrozí i dalším výrobcům, jako jsou Volkswagen, Ford a Renault, pokud nebudou schopni enormně zvýšit své prodeje elektromobilů.
Drakonické pokuty aneb likvidace fabrik v přímém přenosu
Šéf Renaultu de Meo, který má také částečný úvazek jako prezident evropské asociace výrobců automobilů ACEA, začátkem září bil na poplach. „Pokud elektromobily zůstanou na současné úrovni, podle našich propočtů bude evropský průmysl možná muset zaplatit 15 miliard eur na pokutách, jinak bude muset přestat vyrábět více než 2,5 milionu vozidel,“ řekl rozhlasové stanici France Inter. To je totální likvidace evropského průmyslu v přímém přenosu, souhlasíte?
Reakce na to všechno na sebe nenechala dlouho čekat. Ve čtvrtek 10. října Carlos Tavares ohlásil, že nebude prodlužovat aktuální smlouvu a v roce 2026 odejde do důchodu. A Stellantis se již velmi snaží to celé ještě nějak zachránit. A začal rozsáhle restrukturalizovat své vedení, aby zvrátil svůj upadající obchod v Severní Americe. Není totiž postižena jen Evropa, ale i Amerika (viz infobox). Společnost také uvedla, že již hledají nástupce pro Tavarese.
Nespokojenost se Stellantisem v Americe
Všechny americké značky čelily v první polovině roku 2024 poklesu prodeje na tamním trhu, s citelně nižšími výsledky se musel vyrovnat zejména specialista na pick-upy RAM. Čím dál větší nespokojenost tak panuje mezi dealery v USA, kteří vidí tradiční značky Chrysler, Dodge, Ram a Jeep stále více poškozované tím, že jsou členy koncernu. Někteří z nich dokonce požadují jejich odstranění ze sítě Stellantisu.
Co k tomu dodat? Jsme možná svědky největšího zemětřesení v autoprůmyslu za poslední desítky let. Rok 2025 může být opravdu pro mnohé likvidační, a jestli se něco rychle nestane, uvidíme něco opravdu nevídaného. Evropská komise si svými neuváženými nařízeními a nerealistickými cíli sama zlikviduje jednoho z hlavních tahounů celé evropské prosperity. Věřili byste tomu ještě před rokem? A v Číně? V Číně se musí neskutečně smát. „My nemusíme do reklamy a konkurenčního boje investovat ani dolar, oni se zlikvidují sami. A navíc za svoje peníze.“