Jiné povinnosti českých a ukrajinských řidičů ohledně kontroly vozidel na STK vyznívají silně v neprospěch domácích řidičů. Zdá se, že už jen dočasně.
Co si budeme povídat, technická kontrola není zřejmě příliš oblíbeným datem v kalendáři pro většinu řidičů. I když můžete mít auto v bezchybném stavu a do jeho oprav jste investovali spoustu peněz, nikdy nevíte, co kontrolní mechanik najde a co vám může opět celkem nemile „protočit peněženku“. Pro určitou menšinu lidí, kteří žijí v České republice, ale STK a s ní související případné výdaje nejsou takovým trnem v oku. Alespoň na nějaký čas. Na jak dlouhý? Pojďme se na to podívat společně.
Ukrajinští řidiči na STK nemusí. Zatím
Kdo jezdíte po našich silnicích a jste alespoň trochu „v obraze“, určitě víte, že s ohledem na ruskou invazi na Ukrajinu je u nás k vidění čím dál tím víc vozidel s ukrajinskou registrační značkou. Pochopitelně, mnozí sem přijeli s rodinami a pro mnohé bylo zkrátka výhodnější sednout do auta a přijet. Na tom není nic divného. Nechám teď stranou, jací jsou naši východní návštěvníci řidiči. Spíš bych se rád zaměřil na to, jaká pravidla platí pro auta s cizí SPZ na našem území. Spoustu z nich totiž právě STK mít nemusí. Jak je to možné?
Pojďme na to hezky od začátku. Pokud někdo přijede do České republiky s poznávací značkou nesoucí už velmi známé žluto-modré barvy, první, co musí udělat, je zaevidovat se na příslušném úřadě a to nejpozději sedm dní poté, co mu bylo přidělené vízum. Případně, což se týká některých uprchlíků, status dočasné ochrany. Jde o čistě formální opatření, které se dělá proto, aby české úřady měly přehled o tom, kolik cizích aut je na jejich území.
Ministerstvo eviduje všechna vozidla z Ukrajiny
„Databázi ukrajinských vozidel stát zřídil proto, aby byla dohledatelná odpovědnost pachatelů přestupků, tedy aby stát mohl propojit vozidlo s konkrétním člověkem,“ uvedl loni ministr dopravy Martin Kupka. „Nezapsání vozidla do této evidence ukrajinských vozidel je přestupkem se sankcí do 30 000 korun. Kontrolu vozidel v provozu vykonává policie.“ Veškeré kontroly ukrajinských aut, jejich technického stavu, registrace v databázi či jejich pojistek je v rukou policie, která tak činí v rámci běžných silničních kontrol.
Pro to, aby občané Ukrajiny mohli jezdit na našich silnicích, musí samozřejmě mít zelenou kartu, tedy důkaz o pojištění. Zde to je o něco složitější. Pojišťovny v Česku totiž neuzavírají pojistky pro cizí auta, takže si je řidiči musí sjednávat na dálku na Ukrajině. Kromě zelené karty musí mít také platné ukrajinské registrační doklady k vozidlu, platný řidičský průkaz a samozřejmě musí udržovat své auto v technickém stavu bezpečném pro jízdu. Naši „červenou samolepku“ ale mít nemusí, což je rozdíl oproti domácím řidičům.
Jakmile překročí pobyt v ČR půl roku, pravidla se mění
Není to však osvobozující na věky věků. Pokud provozovatel s autem v Česku jezdí déle než šest měsíců, musí být zapsáno do registru vozidel, dostane českou registrační značku, následně také možnost mít sjednáno pojištění. Co je ale nepříjemnější, začne na něj platit i naše povinná pravidelná STK. Osvobození od této nepříjemné povinnosti je tedy jen na dobu šesti měsíců. A při vší úctě a pochopení situace, při pohledu na některá vozidla z Ukrajiny lze o jejich úspěšném absolvování STK celkem reálně pochybovat.
Pravidelná technická kontrola vozidel je přitom klíčová pro zajištění bezpečnosti na silnicích. Zajišťuje, že vozidla splňují potřebné technické standardy, což minimalizuje riziko nehod způsobených závadami, jako jsou vadné brzdy nebo špatné pneumatiky. Kromě toho STK přispívá k ochraně životního prostředí, protože garantuje, že emise z výfukových plynů zůstávají v přijatelných mezích. S ohledem na nové skutečnosti a zjištění podvodů při kontrolách navíc chce stát nově na fungování STK lépe dohlédnout. A je asi jedině dobře, že se tato povinnost bude vztahovat i na vozidla z Ukrajiny, co myslíte?