Pravidelná STK už není povinná. Ale pozor, řidiči, má to háček. Mělo vám to ušetřit peníze, nicméně realita bude jiná

Sen řidičů se stal skutečností, povinné kontroly na STK byly zrušeny. Důvodem byla údajná politická snaha o pomoc obyvatelstvu.

i Zdroj fotografie: Jiri Matejicek / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Technický stav automobilů je do určité míry kontroverzním tématem. Na jedné straně se zdá být potřeba zajistit, aby auta na silnici byla bezpečná. Na druhou stranu to řidičům generuje vysoké náklady, kterým se lze teoreticky vyhnout. Zejména pokud i přes všechna opatření ve stanicích STK existuje podezření, že řada aut, která v zásadě nevyhovují, může projít. A dostat se tak na silnice a do veřejného provozu. Právě druhý důvod se zdá být motivem k úplnému odstranění revizní povinnosti a potřebě pravidelně řešit návštěvu STK.

Jezdit pravidelně na STK stojí řidiče velké peníze

Pravidelná technická prohlídka má zajistit, aby automobil, kterým jezdíme, neohrožoval nás ani ostatní účastníky silničního provozu. Podle naší legislativy je předepsaná jednou za dva roky. Respektive platnost kontroly na STK je dvouletá. Označuje se procvaknutím štítku na samolepce, která se lepí na registrační značku. Diagnostikové při prohlídce kontrolují základní prvky vozu, jako je osvětlení, brzdy nebo odpružení, a také absenci jakýchkoliv úniků kapalin. Těch úkonů je samozřejmě mnohem víc, jde o relativně komplikovaný a komplexní kontrolní proces. Který také něco stojí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pravidelná kontrola včetně měření emisí stojí například v Praze 2 000 Kč až 2 300 Kč. U nás nicméně to, že by došlo ke zrušení pravidelných kontrol na TK, nehrozí. Už jen proto, že jde o obrovský byznys a zainteresované skupiny by našly tisíc a jeden argument, proč systém STK držet. Ovšem za velkou louží je tomu jinak. Zákonodárný sbor státu Texas schválil zákon, který zcela ukončí každoroční kontroly vozidel. 

Drama a horor na STK, okolní státy prodloužení techničáku neuznávají. Jejich průjezdem si zaděláte na velký problém

Jakkoli nebylo z počátku jasné, zda guvernér Abbott zákon podepíše. Předně na něj řada policistů tlačila, aby to nedělal, a to z bezpečnostních důvodů. Nakonec však guvernér rozhodl, že technický dohled nad automobily je ve státě Texas u konce. Lokální zpravodajský web KXAN uvedl, že zákon byl podepsán, a očekává se, že vstoupí v platnost v roce 2025. I když STK již nebude povinná, stále existuje 17 okresů v celém státě, které vyžadují každoroční kontroly emisí.

Zrušení STK by mělo ušetřit peníze, realita bude ale jiná

Zastánci návrhu zákona tvrdili, že zrušení pravidelných technických kontrol Texasanům ušetří čas a peníze. Zajímavé je, že poplatek za prohlídku byl nahrazen poplatkem za jakousi „náhradu programu kontroly“ ve stejné výši. Řidiči tedy ušetří peníze pouze v případě, že se o auta nebudou starat. Mírně kontraproduktivní, zejména s ohledem na bezpečnost. A také na udržitelnost, mělo by být v zájmu každého motoristy, aby jeho auto fungovalo co nejlépe a co nejdéle. Legislativní novinka může pomoci Texasanům s nízkými příjmy.

iZdroj fotografie: STK Modřany / Creative Commons / CC BY-SA

Lidé získají čas našetřit na opravy, ale zároveň platí, že čím déle budete něco odkládat, tím to bude pravděpodobně dražší. Také to nevypadá, že by se guvernér Abbott opravdu staral o Texasany s nízkými příjmy. Ale to už je na filozofickou debatu, zda se nějaký politik někdy skutečně staral o blaho lidu, a ne o blaho svoje. Zajímavé je, že Texas není ve Spojených státech tímto přístupem jediný. Podle dostupných informací není ve 37 amerických státech STK povinná. Důvěryhodné statistiky o tom, jak se toto promítá do bezpečnosti provozu, neexistují.

Mají pravidelné kontroly STK smysl?

Zdroj: KXAN
Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články