Jezdíte starším autem? Pak vlastníte nebezpečný vrak, se kterým budete jezdit na STK každý rok! Taková už brzy může být realita v Německu. A jakmile se do toho vloží EU, tak klidně i v Česku.
To, že se nás Evropská unie vehementně snaží dostat z našich čoudících aut, už tak nějak tušíme. Snahy o zelenou dopravu přece nutně musí vést k nějakým obětem a nikoho nezajímá, že si elektrické auto nebo hybrid nemůže dovolit každý. O tom, že pokud bychom to udělali všichni najednou, energetická infrastruktura by s ohledem na svůj současný stav zkolabovala, raději pomlčíme.
V Německu se v poslední době rozhořela diskuse, která ve výsledku může prodražit a značně znepříjemnit život řidičům starších vozů. Organizace TÜV SÜD totiž přišla s návrhem, aby pro auta vyrobená před 10 lety a více platila povinnost podrobovat se prohlídce na stanici technické kontroly každý rok. Zástupci organizace argumentují tím, že se starší vozy častěji potýkají s poruchami technického rázu a že jejich majitelé ve srovnání s vlastníky novějších automobilů nevěnují tolik času a pozornosti pravidelným servisním prohlídkám.
Jaký by byl dopad zamýšleného kroku na motoristy?
Pokud by krok, jenž je prozatím stále ještě ve stádiu návrhu, nakonec získal širší podporu veřejnosti a oporu v zákoně, kromě dalších povinností a časových nákladů, které jsem už zmínil, by to pro spoustu řidičů znamenalo dodatečnou finanční zátěž. Cena technické prohlídky se v Německu pohybuje kolem 150 EUR.
Podle údajů českého Svazu dovozců automobilů stáří vozového parku v ČR aktuálně činí v průměru 16,48 let, přičemž je zde patrný růstový trend – v roce 2014 to bylo „pouze“ něco málo přes 14 let. Přestože je namístě se domnívat, že statistiky zkreslují přihlášené vraky, jimiž v praxi nikdo nejezdí, obdobné opatření by se v Česku dotklo vysokého procenta řidičů. A nutno podotknout, že by zřejmě vzedmulo značnou vlnu nelibosti.
Odborníci reagují
V Německu se rozporuplný krok setkal se smíšenými reakcemi. Přestože mnozí – zejména zeleně smýšlející politici – návrh TÜV SÜD podporují, autoklub ADAC s ročním intervalem technických prohlídek nesouhlasí a tvrdí, že neexistují žádné důkazy ohledně toho, že by zkrácení intervalu na jeden rok mohlo zvýšit bezpečnost provozu. Další německý autoklub, Automobilclub von Deutschland, zase poznamenává, že technické poruchy jsou bezprostřední příčinou autonehod jen v mizivém procentu případů.
V rámci Evropské unie se nyní vedou diskuse o tom, že by bylo záhodno zavést kontroly namířené na moderní systémy vozidel. Úředníci také zvažují změny kontrolních metod a rozšíření povinných technických prohlídek na další typy vozidel. Nikoho by však nepřekvapilo, kdyby se diskuse o ročních STK přelila i na celoevropskou úroveň – Brusel by dostal do rukou další nástroj, jak prosadit svou politiku, a celé by to přitom mohl zastřešit ušlechtilými pohnutkami.
Závěrem
Přestože se o navrhovaných změnách prozatím stále ještě polemizuje pouze v teoretické rovině, vzhledem k nedávným krokům Bruselu by nebylo překvapující, pokud by se roční technické prohlídky u vozů vyrobených před určitým datem staly povinné, a to nejen v Německu, ale i na celounijní úrovni. Koho zajímá, že na novější vůz někdo nemá peníze, že jsou na tom mnohá starší auta z hlediska spolehlivosti mnohem lépe než leckterá současná a že automobil, pokud o něj dobře pečujete, může bez problému najezdit stovky tisíc kilometrů. Vždyť tady přece jde o něco úplně jiného, že?