Stočený tachometr je věc, která už je pomalu standardem při nabídce ojetin. I když se stát snaží proti tomuto nešvaru bojovat, tresty stále nejsou tak tvrdé jako v jiných zemích, což následně vede k tomu, že se to podvodníkům stále vyplatí. Statistiky ukazují, že aut se stočeným tachometrem není v segmentu ojetin málo. Jak takové auto poznat? Dejte na osvědčené postupy.
Chtějte servisní knížku
Jako první je vhodné vyžádat si servisní knížku. Bohužel ne každé auto je dobře a pravidelně servisováno. A tak se velmi často setkáte s tím, že majitel tento dokument nemá. I pokud ji však má, buďte na pozoru. Pokud zde není razítko autorizovaného servisu, může jít pouze o fiktivní vyplnění, ve snaze umocnit podvod se stočeným tachometrem a servisní knížka, tedy záznamy v ní v podstatě vznikly chvíli před vaší návštěvou.
Pokud však dostanete dobře vedenou servisní knížku s razítkem autorizovaného servisu, a stav tachometru na jednotlivých servisních kontrolách odpovídá, máte téměř stoprocentní jistotu, že je s autem vše v pořádku.
Zaměřte se na interiér
Pokud máte určité podezření na stočený tachometr, je vhodné podívat se do interiéru. Posaďte se za volant a dívejte se na známá místa. Jedná se třeba o volant, nebo řadicí páku. Zajímat byste se měli také o čalounění sedadel, nebo něco tak běžného, jako jsou vnitřní a venkovní kliky u dveří. Pokud se vám zdá, že je auto na svůj uvedený nájezd opotřebované nějak moc, může to znamenat dvě věci. Buď se k němu původní majitel nechoval nijak dobře, nebo má auto skutečně stočený tachometr. Pokud máte jakékoliv obavy a podezření, dejte ruce pryč.
Zajímejte se o různé výměny
Jsou díly, které by měly být v ideálním případě spojeny s celkem dobrou a dlouhou životností. Proto může být podezřelé, když jsou u auta s nízkým kilometrovým nájezdem měněny. Může se to týkat třeba typických zánovních vozů, které mají na tachometru pár desítek tisíc. A přesto mají dělané například přední a zadní brzdy, stejně jako mají dělané i rozvody. Toto by vás mělo upozornit na to, že s vozem něco nebude v pořádku. Patrně to, že reálně už má najeto mnohem více, než ukazuje tachometr.
Pomůže historie vozu
Dnes už existuje celá řada služeb, které vám dokážou nabídnout pohled do historie vozu. Získáte dostupnou dokumentaci z různých systémů a databází, kde se můžete podívat na to, jak se vyvíjel počet najetých kilometrů. Jakmile zde objevíte určitou nesrovnalost, jistě budete vědět, co to znamená. Samozřejmě prodejce na vás bude zkoušet trik s nutností výměny palubní desky z důvodu nefunkčnosti. V takovém případě požadujte dokumenty od daného servisního úkonu, ze kterých by mělo být patrné, že to opravdu bylo nutné. Ale pozor – i tady to může být podobně jako u servisní knížky podvrh.
Podívejte se na stav vozu
Nemusíte být zkušeným mechanikem, abyste poznali, jak hodně má auto najeto. Na jeho vzhled mají vliv dvě věci. Je to jak klasické stáří vozu, tak i kilometrový nájezd. Pokud bylo neustále v zápřahu, bude to na něm jasně vidět. Třeba už jenom podle toho, kolik má na karoserii rýh a škrábanců, nebo podle toho v jakém stavu je a jaká míra koroze se u ní objevuje. Pokud vám přijde, že stav na tachometru neodpovídá, víte, co máte dělat. Raději dejte ruce pryč.
Dává to logiku?
Poslední věc, podle čeho poznat stočený tachometr, je určitá logika. Kupujete 20 let staré auto, které má na tachometru pár desítek tisíc najetých kilometrů. Je možné, aby s autem někdo jezdil skutečně takto málo? Jistě, prodejce vás bude přesvědčovat, že jde o auto po důchodci, o auto po manželce, ale je skutečně reálné, aby bylo auto provozováno skutečně tak, že se s ním ročně najede naprosté minimum? Spíše je reálnější varianta, že s tachometrem někdo více či méně hýbal.