Euro normy jsou úplný nesmysl? Studie ukázala, že i ten nejnovější diesel má horší zplodiny než starý benzín

Že jsou dieselové motory v otázce emisí vždy o něco pozadu za benzínovými protějšky, je obecně známá věc. Překvapivé skutečnosti se ovšem ukážou tehdy, když dojde na srovnání.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ani nový diesel s nejlepší normou Euro 6d není tak dobrý jako starší auto na benzín. A to znamená, že nadšení pro budování „čistých“ dopravních zón ve městech (s povolenkou na normu Euro 6d) poněkud ztrácí smysl. Protože reálně tam budou jezdit auta, která s „čistými“ výfukovými plyny nemají moc společného. Nejnovější výzkumy tak výrazně komplikují projekty Evropské unie, která to vzala jako vždy „podle šablony“. Kterou je v tomto případě norma EURO 6d. Jak to tedy ve skutečnosti je? Pojďme se na to podívat společně.

Reálná studie ukazuje reálné dopady. Příznivce dieselu ale nepotěší

Výzkum provedla iniciativa The Real Urban Emission (TRUE). Studie (přinášíme ji v odkazu na zdroj dole pod článkem) a její zpracování bylo zaměřeno na množství skutečných emisí škodlivých látek extrahovaných z motoru. Veškerá pozornost se soustředila na látky, které naše tělo zatěžují nejvíce – oxidy dusíku a již „slavný“ prach PM 2,5. Neboli mikročástice, které se nám ukládají v plicích. A které žel nedokáží zachytit ani filtry pevných částic instalované v moderních vozech.

Od října platí nová pravidla pro vjezdy do měst: Nastaly změny pro majitele spalovacích motorů. Lži s emisemi vyšly najevo

Musím se na tomto místě k něčemu přiznat. Ač jsem ráno netušil, o čem budu přes den psát, mám přímo aktuální zážitek k tomuto tématu. Byl jsem domluvený s kamarádem stěhujícím jakési zbytky nábytku ze sklepa, že mu je pomůžu dát do auta. Měl půjčeného Passata, čili jsem čekal práci na 10 minut – víc se do toho auta totiž nevejde. A přesně tak to dopadlo, pár pytlů a prázdné akvárium. Měl jsem naplánovanou cestu, rád to pro něj udělám, známe se 20 let. A ještě něco: nevěděl jsem, jakého Passata si přesně půjčil, neptal jsem se.

Staré „nafťáky“ jsou tichými zabijáky. A musí ze silnic

Jeho vlastní auto je „dvojkový“ Super Combi, pochopitelně „v naftě“. Když jsem ráno přijížděl a uviděl staré, unavené kombi, profesionální deformace mi poslala jediné info: B5 TDI a je opravdu za zenitem. Když však ke mně kamarád nacouvával ke vchodu, myslel jsem, že přestanu dýchat. Neb ta hrůza z jeho výfuku nešla reálně vydržet. Ano, chápu, napíšete, že šlo o starý motor v bůhvíjaké kondici. A budete mít pravdu. Přesto: tahle auta opravdu musí ze silnic. Čím dříve, tím lépe.

Nejvyšší soud rozhodl, že VW a další automobilky dluží majitelům 15 % z ceny auta za podvodné emise. Kolik dostanete vy?

A studie iniciativy TRUE to potvrzuje. Jejich testy byly prováděny u všech výfukových norem, proto byly ověřeny všechny EURO normy platné v Evropské unii. Výsledky ukazují, že pokud jde o naftu, do normy Euro 5 neexistuje jediný akceptovatelný výsledek hodnocení. Podle normy Euro 6 se pro střední měřítko (žlutý semafor) kvalifikovala jen hrstka vozidel. Teprve EURO 6d TEMP je první normou, u které můžeme vidět alespoň jakési zlepšení.

Nafta nemá ve srovnání s benzínem šanci

Již žádné „červené semafory“, ale také ani jeden zelený – vše ve žluté, tedy v průměrném měřítku. Z toho plyne celkem jasný závěr. I nejstarší benzinové vozy mají „zdravější“ výfukové plyny než nejmodernější naftové. Nyní zůstává otázkou, zda se výsledky této studie v blízké budoucnosti promítnou do politických rozhodnutí. Protože by nepochybně měly, pokud nám opravdu záleží na zdraví a životech lidí. Není přece rozhodující, jaké číslo normy aktuálně platí, ale jaký je jejich skutečný dopad, jak v reálu fungují. 

A jak je vidět, nafta v tomto reálném klání prohrává na celé čáře, i nejnovější proti starému benzínu. Jaká by byla vaše volba? A nepřišel konečně čas zbavit se starých dieselů? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Preferujete naftu i ve starších vozech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články