Jedna z nejzajímavějších ojetin je v Čechách tak trochu neprávem přehlížena, přitom má co nabídnout. Mimo jiné i redukční převodovku. A ceny již klesly velmi nízko.
Jezdím téměř denně kolem jednoho malého bazaru, který má opravdu zajímavé portfolio vozů k prodeji. Nenajdete v něm jedinou Octavii, Fabii nebo Dacii, tedy ony běžné „stálice“ velkých bazarů. Zato hned na kraji stojí Porsche 944 S2 v nečekaně zachovalém stavu (a za cenu, která nedá nadšenci spát), vedle praktičtějších Passatů Variant v několika modelech, BMW včetně vzácného Z3 Coupé, stejně jako opravdu krásného (a dostupného) Mercedesu CLA Kombi. A pak několik kusů auta, které miluju. A které tuším zaujme i vás. Nenechte se prosit.
Bazar, co skrývá samé zajímavé perly. A japonské skvělé stroje
Stojí tam tak na kraji a hned v několika exemplářích, jež toho evidentně moc nenajely. Nedalo mi to a jednou jsem zastavil, abych se podíval, jaké cenovky jsou na těch cedulkách za oknem. Samotné auto důvěrně znám a s pomalu končícím létem by mi najednou nepřišlo tak úplně zbytečné. Jeho symetrický a k dokonalosti dotažený pohon všech kol se sice hodí nejen v zimě, ale speciálně v tomto období vám dodá zvláštní, uklidňující pocit. Ne nepodobný původnímu Quattru s diferenciálem Torsen.
Pochopitelně, čtenáři AutoŽivě.cz jsou vzdělanými čtenáři a dávno pochopili, že řeč je o Subaru. A možná o tom z nejzajímavějších: o Foresteru. Tato zvláštní kombinace „skoro off roadu“ (s velmi schopným pohonem všech kol a mj. i s redukcí převodovky – u SUV v zásadě neexistující věc) a pořád ještě akceptovatelné karoserie ve stylu „zvýšeného kombi“ z něj dělá celkem unikátní hybrid i dnes, natož před lety. S jedním „nepatrným“ rozdílem: ceny klesly na historické minimum.
Pokud Subaru boxer, pak určitě ne diesel
Pokud byste o Forestera projevili zájem, musím vám rovnou rozmluvit dieselový motor. Jakkoli kombinace dieselového boxeru vypadá zajímavě, tady se to zkrátka nepovedlo, notabene pokud se na časové ose pohybujeme zhruba 10–14 let zpátky. Fatální závady dieselu dokázaly notně pošramotit do té doby skvělou pověst motorářů od Subaru a myslím, že automobilka nejednou zalitovala, že se do toho vůbec pouštěla. Těch celkových výměn na záruku muselo být nespočítaně.
Ostatně, stačí zadat do vyhledávače „Subaru diesel problémy“ a trochu se začíst. Po chvíli vám dojde, že za ta rizika závad žádné úspory paliva nestojí. Ano, benzínové Subaru nikdy nepatřily mezi etalony úspornosti, stálý pohon všech kol dělá své a ani Forester není výjimkou. Ale pokud nezvolíte vyloženě „šílené SUV“ s přeplňovaným boxerem a výkonem vysoko nad 200 koní, nebude to zas tak hrozné. A rozhodně, rozhodně vás u atmosférického motoru nečekají extra výdaje za servis. I to je nakonec úspora.
Technické údaje motoru Subaru EJ20 v Subaru Forester 2.0 X:
- Typ motoru: zážehový 4takt
- Typ paliva: benzín (benzín)
- Palivový systém: nepřímé vstřikování benzínu
- Ventily na válec: 4
- Časování ventilů: AVCS (Active Valve Control System)
- Distribuce paliva: Vícebodové vstřikování
- Rozvody: DOHC
- Emisní norma: Euro 5
- Uspořádání válců: Boxer 4
- Objem: 1 994 cm3
- Výkon: 110 kW / 150 PS / 6 000 ot/min.
- Točivý moment: 196 Nm / 3 200 ot/min.
S atmosférickým dvoulitrem se dá bez problémů žít
Jak je patrné z infoboxu, dvoulitr vyprodukuje rozumných 150 koní, které sice nejsou nic světoborného (malá Fabia 1,5 TSI má mimochodem totéž, jakkoli s turbem), ale pro život stačí. Musíte si ale pro ně „dojít“ pěkně vysoko, až do 6 000 otáček za minutu. Točivý moment 196 Nm také není nic, co by uchvátilo, ale je dostupný citelně níže. Jinými slovy, s tímto motorem se dá jezdit v rozpětí 2 500 – 3 500 otáček bez toho, aniž byste byli brzdou provozu. Navíc se zajímavým zvukem, který v Octavii 1,0 TSI nemáte šanci zažít.
Na Foresteru se mi ale ze všeho nejvíc líbí jeho naprostá univerzálnost. Mají ho ráda svobodná povolání typu fotografů nebo architektů, jezdí s ním geodeti nebo „lesáci“, pokud tedy nemusí volit vyloženě drsné off-roady. Mechanická redukce je navíc jistotou, že se dostanete z případné šlamastyky, ve které by to téměř každé SUV dávno vzdalo. A je zcela výjimečná v kategorii „zvýšené kombi“, kam by se dal Forester zařadit. Jak to celé vlastně funguje? Viz infobox:
Redukce u vozů Subaru
Redukce mimo jiné usnadňuje rozjezdy do kopce, jízdu ve sněhu, tahání přívěsu nebo popojíždění v koloně. Disponuje poměrem 1,44 : 1, nejde tedy o tak veliký převod jako u opravdových off-roadů, nicméně v praxi pomůže. A pokud se ji naučíte používat pravidelně, prodloužíte si životnost spojky. Jak to celé funguje? Přes přesuvník a vloženou redukční hřídel se při zařazené redukci přenáší točivý moment na hlavní hřídel převodovky a dále mezi jednotlivé rychlostní stupně. Zajímavé je, že u Subaru můžete tuto redukci řadit při jízdě, tedy pokud máte vyšlápnutou spojku. Pro mnoho majitelů je redukce právě jedním z důvodů, proč volí Subaru. Najdete ji však pouze v kombinaci manuální převodovka/atmosférický motor.
Závěrem to nejdůležitější: vůz v galerii je z roku 2010, má najeto 133 tisíc kilometrů a s ohledem na jeho stav bych tomu celkem věřil. Může být váš za zhruba 250 tisíc korun (přepočet z eur, bazar je v Německu). A podobných je v tomto bazaru hned několik, podobného stáří/nájezdu/stavu. Co říkáte, nebyla by to zajímavá alternativa ke všem módním SUV, která se od terénu (ale i sněhu) drží raději dále? Já jsem z něj osobně unešen. Neb v tomto stavu a za tyto peníze to tuším není špatná nabídka.