Pustit se do boje s velkou a bohatou automobilkou zavání tak trochu bláznovstvím a bojem s větrnými mlýny. Nezkusíte to hromadně? Výsledek vás tuším hodně překvapí.
Oblíbené a známé značky jsou většinou populární především proto, že se na ně může člověk spolehnout. Zkrátka ví, co kupuje, jsou prověřené desítkami let na trhu a miliony spokojených zákazníků. Přesto se ale občas může stát, že i ti nejvíce prověření a spolehliví výrobci udělají chybu. Jak se říká, není nebe bez mráčku. Leccos se dá napravit, problém je, pokud i přes vyhraný spor nakonec spláčete nad výdělkem. Jako se to stalo v tomto případě. Pojďme se na to podívat společně.
Subaru uznalo chybu a nabídlo omluvu i kompenzaci
Japonská legenda a specialista na pohon všech kol (a sportovní velikán) Subaru prohrálo hromadnou žalobu kvůli vadným palivovým čerpadlům. Mezi vozy, kterých se žaloba týká, patří modely z let 2017–2020 Impreza, Outback, Legacy, Forester, Ascent, BRZ a WRX. Majitelé dotčených vozů budou mít záruku prodlouženou na 15 let. Subaru musí také zaplatit odškodnění 352 milionů Kč. Zajímavé ale je, že majitelé z nich dostanou dohromady jen necelé dva miliony. Jak je to možné? Projedeme si to od začátku.
Na konci roku 2020 stáhl dodavatel Subaru, společnost Denso, přibližně 2 miliony palivových čerpadel. Byla použita ve vozidlech několika různých výrobců. Měla jednu poměrně zásadní vadu – rotor čerpadla mohl prasknout a absorbovat palivo. Ve Spojených státech se problém dotkl mimo jiné právě zmíněných modelů 2017–2020. U tak zásadní vady je zřejmé, že spokojenost majitelů a jejich důvěra ke značce, jakkoli předtím oblíbené, letěly velmi strmě dolů.
Majitelé nakonec ztratili důvěru a rozhodli se pro žalobu
Nespokojení majitelé se tak rozhodli pro hromadnou žalobu. Ta zahrnovala čtyři samostatné žaloby, které skončily vyrovnáním. Japonská společnost vrátila peníze a prodloužila záruku na již opravené čerpadlo. Subaru vrátilo celkem jedenácti žalobcům dohromady 352 milionů korun v přepočtu, roztrpčení majitelé z nich však příliš neviděli. Rozdělily se mezi ně necelé dva miliony korun v přepočtu, tedy ani ne 200 000 korun na jednoho. Co se stalo s tím zbytkem?
Skutečnými vítězi jsou totiž právníci, kteří podle zpráv dostanou za zastupování žalobců závratnou částku zbylých 350 milionů. S tak obrovskými výplatami není divu, že mnoho advokátních kanceláří touží podat hromadné žaloby na velké korporace. Jestli to je ovšem fér vůči žalobcům, zůstává (tady zřejmě zodpovězenou) otázkou.
Poplatky z poplatků, provize z provizí
Podle mého názoru je samozřejmostí, že právník dostane provizi za vyhraný případ, pokud to samozřejmě není pro bono případ. Takové se ale většinou proti obrovským korporacím nepodnikají. Zároveň je jasné, že se nějakým způsobem musí uživit „mateřská“ právnická kancelář. Ta si totiž také bere provize, takže pokud myslíte, že celých 350 milionů jde do kapsy samotným advokátům, není tomu tak. Jinými slovy, provize z provizí a další „ekvilibristika s čísly“ zajistí radost všem právníkům, oči pro pláč zůstanou klientům.
Zároveň je to ale částka, která není ani zdaleka proporčně férová. Něco málo přes 180 000 korun na osobu není (navíc na americké poměry) kdoví kolik. Jak se říká, na ulici takové peníze nenajdete, ale osobně bych s takovým odškodněním spokojen nebyl. Speciálně když bych viděl, kolik připadlo právníkům. Přitom celou dobu existovala ještě jedna cesta.
Cesta individuální žaloby může být někdy výhodnější
Richard Wirtz z kanceláře Wirtz Law navrhl, že majitelé, kteří odmítnou vypořádání, by mohli dostat ještě větší kompenzaci. Museli by „jen“ podniknout přímé právní kroky proti firmě. „Pokud se neodhlásíte od kolektivní smlouvy, často se vzdáváte svého práva uplatnit nárok přímo vůči výrobci. V mnoha případech může mít samostatná reklamace za následek větší odškodnění pro majitele vozidla.“
Čili hromadná žaloba nakonec byla výhodná opravdu jen pro právníky. Kdyby se majitelé rozhodli auto prostě reklamovat, kompenzační bonus by byl s největší pravděpodobností větší, než kolik dostali ze soudu. Proto je důležité vždy myslet na to, jaká cesta je pro vás nejlepší. V tuto chvíli to byla zrovna ta nejjednodušší. Majitelé teď ale mohou být maximálně tak poučeni do příště.