Nová generace Passatu už přijíždí pouze ve verzi kombi a s novým Superbem má nakonec společného možná víc, než se na první pohled zdálo. Volba bude možná ale ještě složitější.
Je to jen několik dní, co jsme vám přinesli článek o interiéru nového Superbu, nyní prostor dostává zřejmě jeho nejvážnější konkurent, navíc „z vlastní stáje“. Ano, devátá generace VW byla právě oficiálně představena a dilemata manažerů a otců od rodin mohou opět začít. V tomto případě je to celé navíc poněkud pikantnější, neb vývoj nového Passatu byl z větší části svěřen Škodě a oba rivalové tak mají v podstatě stejné „rodiče“. Koho by to před lety napadlo. Pojďme se na na ty naše koncernové premianty podívat společně.
Z Passatu Superb a ze Superbu opět Passat
A nemůžeme než se na chvíli vrátit v čase. První Superb z roku 2001 byl totiž umně upraveným Passatem B5, s prodlouženým rozvorem a z něj vyplývající královskou nabídkou místa na zadních sedadlech. Tím ale „vzájemné darování orgánů“ zdaleko neskončilo. Prodloužený rozvor mají totiž v oblibě v Číně, což byl pro VW vždy extrémně důležitý trh. Náš Superb, se změněnou maskou a zadními světly, oboje poplatné tehdejšímu stylu VW se tak začal od roku 2005 vyrábět v Číně jako Passat Lingyu.
Aneb, kruh se uzavírá. Z Passatu Superb a ze Superbu Passat. Možná, že to stratégové u VW měli promyšlené celé dopředu a český Superb tak posloužil jako „testovací mula“ pro výrazně důležitější trh, než je ten český. A my jsme se tady tak radovali, jak má Škodovka lepší (rozuměj prostornější) auto než Volkswagen. A přitom si na nás možná VW jen testoval, jak se bude Passat s prodlouženým rozvorem chovat a fungovat. Dnes je to pochopitelně už zcela jedno, ale pěkně to dokresluje, jak jsou oba modely nečekaně spřízněné.
Duel může začít: zavazadlový prostor 1:1
A stejně spřízněné jsou i nyní, v roce 2023. A pojďme se rovnou podívat na údaj, který zajímá téměř všechny zájemce o Passat Variant, stejně jako o Superb Combi. Je to objem zavazadlového prostoru, pochopitelně. Jeden i druhý se mohou pyšnit na chlup stejným objemem 690 litrů, což věru není málo. O něco více si tady „polepšil“ Passat, které se „kufr“ zvětšil o 40 litrů (z 650 na 690 litrů), Superbu narostl zavazadelník o 30 litrů (z 660 litrů). První srovnání tedy dopadá nerozhodně.
Místo na zadních sedadlech: 1:1
A protože oba modely budou nyní vyjíždět na shodné podvozkové platformě MQB Evo, dá se čekat podobné místo i vzadu. Kdysi doména Superbu a pro mnoho zákazníků důvod k nákupu českého modelu se nyní s Passatem pravděpodobně více méně srovná, případné rozdíly půjdou na vrub tvarům a provedení sedadel. Při vcelku nadstandardním rozvoru 2841 mm (stejnému, jako u minulé generace Superbu) tak půjde o jedny z neprostornějších vozidel VW Group, samozřejmě v dané kategorii. I tady je tedy výsledek duelu „s Čechem“ nerozhodný.
Mimochodem, poměrně velkým obloukem se v tomto směru (místo na zadních sedadlech) vrací ke svým kořenům, k Passatu B3/B4. Tato generace z ranných „devadesátekůsice nabídla o téměř 200 mm kratší rozvor (s hodnotou 2625 mm dnes spíše podprůměrný), přesto však dokázala cestujícím na zadních sedadlech nabídnout na tu dobu (a na svoji třídu) opravdu nadstandardní místo pro nohy. Dodnes vidím úsměv prodejce v showroomu VW a jeho „trumfové eso“, když užaslým zákazníkům ukazoval právě místo vzadu u Passatu B3.
Nabídka pohonných jednotek: 1:0 pro Passat
Dalším důležitým kritériem bude nabídka pohonných jednotek. Dva diesely 2.0 TDI v nabídce (150 koní pro přední pohon a velmi slušných 193 koní pro čtyřkolku 4MOTION) doplní benzínová varianty 1,5 eTSI s 48V mild-hybridní asistencí a pokročilou technikou vypínání válců ACT plus (110 kW/150 k). Pro zájemce o svižné svezení, nebo zákazníky cestující s plným obsazením vozu je připraven přeplňovaný dvoulitr 2.0 TSI (EA888 evo4 bez podpory elektřiny) s výkonem 204 k (přední pohon) nebo 195/265 k (4MOTION).
200kW verze PHEV a 100 km dojezd na elektřinu? Značka ideál
Velmi zajímavou jednotkou pak bude druhá generace plug-in hybridu, díky větší baterii s kapacitou 19,7 kWh zejména citelně zvýšeným dojezdem čistě na elektřinu: přes 100 km je špičková hodnota, umožňující Passat používat v denním režimu zcela bez problémů jako elektromobil. To podporuje i nové DC rychlodobíjení s výkonem až 50 kW, na nabíječce se tak zdržíte maximálně pár desítek minut. Připraveny jsou dvě výkonové verze, základní o výkonu 150 kW/204 k a druhá, nabízejících již vyloženě sportovních 200 kW/272 koní.
A tady již začíná první rozdíl: posledně uvedenou 200kW verzi Superb pravděpodobně nenabídne. Passat se tak poprvé staví do své prémiovější role, kdo bude chtít opravdu výkonný PHEV model a ještě v provozu ušetřit, bude muset zvolit logo VW. A nepochybně si také citelně připlatit, tato verze bude patřit rozhodně k těm nejdražším. Pro zákazníky nehledící na korunu tak ale půjde o zajímavou možnost, jak zažít opravdu citelný zátah pohonného ústrojí, současně ale jezdit v režimu EV. Motorové jednotky tedy poprvé 1:0 pro Passat.
Nabídka karoserií: liftback znamená 1:0 pro Superb
Až na jeden motor identická nabídka pohonných jednotek (alespoň u kombi) u našeho Superbu nás však přivádí na možná kacířskou myšlenku: nepůjde náhodou o dvě v zásadě identická auta, jen s jiným designem a pochopitelně jinými emblémy na přídi a vzadu na karoserii? Popravdě, minimálně u kombi to tak trochu vypadá. Superbu však zůstane i v nové generaci liftback, kdo se chce tedy odlišit na první dobrou, zvolí velký český liftback. V nabídce karosérií se tedy karty obrací, 1:0 pro škodovácký Superb.
Interiéry v zásadě identické, problémy se softwarem konečně vyřešeny
A v interiéru? U obou modelů došlo k přesunu voliče samočinné převodovky pod volant, velmi podobný je i design displejů. Definitivně historií by pak již měly být problémy s minulou generací multimediálního systému MIB3 – nově přichází podstatně vylepšený systém MIB4, nabízející plynulost a uživatelskou vstřícnost tam, kde se jí v minulé generaci zoufale nedostávalo. Nové jsou dotykové displeje (12,9“ nebo 15“), celý software i harware. A vrací se tlačítka na volant, a podsvícená ploška pod displej. Děkujeme. Duel je tedy i v interiéru nerozhodný.
Ceny budeme moci posoudit až při oficiálním představení obou verzí, již předem se dá ale tušit určitá cenová vstřícnost u Superbu, který je v hiearchii VW umístěný níže, než Passat (byť aktuálně nabízí dvě karoserie, zatímco Passatu zůstalo jen kombi). Výsledný souboj tak pro oba velké vozy koncernu VW dopadl nečekanou „plichtou“ 4:4. Možná se to ale dalo čekat, Superb se ve své třetí generaci přiblížil Passatu opravdu na dosah a český liftback byl zřejmě i jedním z důvodů, proč skončil Passat ve své klasické, tříprostorové karoserii.
Výsledné rozhodnutí tedy bude záviset na preferencích jednotlivých zákazníků. Jaké značce byste dali přednost vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!