Kapitáni velkých automobilek měli o budoucnosti celkem jasno, přičemž dobíjecí stanice a akumulátory v ní hrály zásadní roli. Možná to ale nakonec bude všechno trochu jinak.
Denně přinášená nová a nová svědectví z Ukrajiny posouvají hranice naší představivosti, co se vlastně může stát v roce 2022. V civilizované Evropě, de facto desítky kilometrů od naší bývalé federální hranice. Košice a Michalovce bereme za svoje, donedávna jsme tam byli doma. S vírou v co nejrychlejší konec války přichází také řada otázek, co se (nejen pro motoristy) změní a s čím máme počítat. Protože jedno je asi jisté – čekají nás změny. A nic už nebude tak, jako dřív.
Opravdu nás čekají jenom elektromobily?
Válka na Ukrajině přišla do doby, kdy se Evropa rozhodla k opravdu masivnímu přechodu na obnovitelné zdroje energie a začala bojovat se vším, co by mohlo zhoršovat naši nepříliš povedenou bilanci emisí CO2. Uhlí, ropa, plyn – všechno špatně. VW, Stellantis a další velcí hráči deklarovali, jak budoucnost je jedině elektrická, jiná cesta není a nebude. Budeme chrlit stále modernější elektromobily a nabíječky a vy je budete (muset) kupovat. Opravdu?
Ve světle toho, kdy se Evropa dobrovolně zavázala k ukončení odběru ruské ropy (kdybyste tato slova řekli někomu den před válkou, zakoupí vám patřičnou medikaci a k ní odpočinek na horách) se totiž všechno, co bylo domluvené proměnilo v pouhá rétorická cvičení. Ukliďte stůl, rozsviťte světlo, vyložte nové karty. Začínáme zcela od začátku. Méně ropy. To za prvé. Méně plynu, Nord Stream 2 je minulostí a plyn z Ruska je krvavý a toxický. Začínáme šetřit.
Green Deal – nebo Real Deal?
A to nejenom v oblasti výroby elektrické energie, i když tam to bude samozřejmě markantní. Jak poznamenal Vladimír Štěpán z poradenské firmy ENAS, Green Deal ve své stávající podobě v podstatě skončil. Levný ruský plyn měl původně nahrazovat jaderné a uhelné elektrárny v Evropě – ani jedno z tohoto momentálně neplatí. A platit nebude. Evropě (a nejen jí) nezbyde, než se začít spoléhat sama na sebe. Jádro jištěné uhlím by mohlo být tou cestou. Místo Green Dealu Real Deal? Vypadá to tak.
Podobná situace je pak i u elektromobility. Podle analytika Grega Müllera ze společnosti Benchmark Mineral Intelligence může být toto zdražení prvním krokem k celkové nedostupnosti elektromobility. Lithium, nikl, hliník a další suroviny důležité pro výrobu elektromobilů prudce zdražily a změna není na dohled. Rusko je přitom předním dodavatelem niklu, podobné je to i u hliníku. Lithium od začátku roku zdražilo dvakrát. A mohli bychom pokračovat.
Ropa nebude a diesely budou v kursu, svět naruby?
Nastane tedy možná zajímavý paradox: přestože ropy bude méně, bude výhodnější vyrábět a provozovat automobily se spalovacími motory – na ropné produkty, ano. Zní to absurdně? Ne tak docela. Vyrobit elektromobil je extrémně náročné na soulad dodávek komponentů, z nichž některé jsou drahé a vzácné i bez válečných konfliktů. Pokud se naruší domluvené objednávky a plnění, sesypou se celé produkční plány i kalkulace kolem nich vytvořené.
A to jsme jenom u výroby. Můžete vyrobit v podstatě cokoli, důležité je to prodat. Stará poučka z prvního ročníku obchodní akademie. Elektromobily v tomto světle budou cokoli, jen ne levnější. Vlády a ekonomiky států unie budou mít dost starostí sami se sebou, s inflací, drahou energií atd. Dotace na elektromobilitu? Zapomeňte. Ani v Norsku. Dostaneme se tedy do situace, kdy horko těžko vyrobíme (za drahé peníze) auta, která nikdo nekoupí.
Optimistický závěr? Otázka úhlu pohledu
Jaké z toho plyne ponaučení? Osobně bych tipnul, že ve Wolfsburgu ve správní budově se v těchto týdnech svítí hodně dlouho do noci. A nejen tam. Všechny krásné plány na ID.3, ID.4 atd. můžou dostat nečekané trhliny, a samozřejmě nejen u VW. Přitom VW je (nejen) po Dieselgate v situaci, že si další utopení miliard zkrátka nemůže dovolit a třeba ID.3 je pro něj absolutně klíčový model. Nedávno jsme psali, že skončí s výrobou levných aut. To souhlasí. A možná také omezí výrobu elektrických. Možná se nakonec dočkáme Evropy méně elektrické, než bychom čekali. Nechme se překvapit.
Jak se podle vás bude vyvíjet elektromobilita v Evropě?