Nové SUV značky Škoda přináší několik příjemných překvapení, zejména co se provedení interiéru nebo pohonu týče. Spalovací motory zůstaly, nově přibyl hybrid s velkým dojezdem.
Premiéra nové generace Kodiaqu je pro Škodu mimořádně významná hned z několika důvodů: poprvé, i v době masivního přechodu k elektromobilům se podařilo zachovat nabídku benzínových i naftových motorů, na které byli zákazníci zvyklí. Podruhé, je to možná poslední Kodiaq v podobě, jaké jej známe doposud. A konečně potřetí, i přes pravděpodobně nelehká vyjednávání se Škodě podařilo prosadit zlepšení, vytvářející konkurenci zavedeným značkám uvnitř koncernu. Pojdme se na to podívat společně.
Velký medvěd opět zařval, možná už naposledy
Přiznám se hned v úvodu, že ačkoli naší domácí značce fandím (byť si někdy neodpustím kritiku jejich kroků), nebyl Kodiaq nikdy příliš moji „krevní skupinou“. Příliš hranatý, příliš robustní, příliš hmotný a tak trochu nevyvážený, zejména v porovnání s podle mne designově téměř bezchybným Superbem třetí generace. Navíc nejsem zrovna příznivce SUV, přičemž vám ale nechci brát drahocenný čas všemi těmi úvahami na téma, jak jejich práci zastane každé lepší kombi. Víme všichni, jak se věci mají.
To však neznamená, že bych Škodě nepřál úspěch s tímto modelem, a jak ukázal čas, svoji klientelu si opravdu bez problémů dokázal najít. Pro mnohé zákazníky bude zkrátka pořád velké SUV ideální kombinací mezi praktičností pro rodinu na straně jedné a reprezentativností například v podnikání na straně druhé. I když je to stále „jenom Škodovka“, což může naopak pro mnohé znamenat plus. Zkrátka jako volba rozumu a nerozhazování peněz za prémiové značky tam, kde to není nutné.
Design interiéru uchvátí myslím každého
Čímž se oklikou dostávám k oblasti, ve které nový Kodiaq dle mého soudu naprosto ohromil a kde se opravdu přiblížil všem svým (nejen) koncernovým, ale především podstatně prémiovějším konkurentům: interiéru. Nový Kodiaq totiž přichází se zcela novým interiérem a novou sadou ovládacích prvků. Jednou z největších změn je přesunutí voliče převodovky na sloupek řízení pod volantem. Nová středová konzole má díky tomu jednoduchý a čistý design. Celek pak budí citelně luxusnější dojem, než tomu bylo u největšího SUV Škody dosud.
Palubní desce dominuje volně stojící displej infotainmentu o průměru až 13”. Neboli malý notebook na výšku. Pod ním jsou umístěny nové multifunkční ovladače (Smart Dials), které umožňují rychlý přístup k řadě funkcí vozu. Ty patří k nejzajímavějším a designově nejpůvabnějším prvkům celého kokpitu. Premiéru tamtéž má také head-up displej, který doplňuje 10”virtuální kokpit. Potřebu energie jistí hned čtyři USB-C konektory s nabíjecím výkonem 45 W, doplněné o bezdrátové nabíjení dvou chytrých telefonů s výkonem 15 W.
Nafta, benzín i hybrid s velkým dojezdem
Neboli, tak trochu jiná liga oproti stávající verzi. Vše je navíc provedené v moderních materálech a skvěle barevně sladěno. Tak trochu české Audi? Nikdy k němu nebylo blíže. Ani v nabídce motorů se Kodiaq nemá za co stydět: dvěma naftovým a dvěma benzinovým motorům o výkonu od 110 kW (150 k) do 150 kW (204 k) sekunduje vůbec první plug-in hybrid u Kodiaqu. Ten nabídne maximální systémový výkon 150 kW (204 k), především však velmi zajímavý dojezd na elektřinu více než 100 km.
To je výrazně více, než dosud nabízela konkurence. A pro mnoho zájemců by takováto kombinace pohonů mohla začít dávat smysl. Další novinkou je použití mild-hybridní technologie u motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k). Motor 2,0 TSI s výkonem 150 kW (204 k) a vrcholný naftový motor 2,0 TDI s výkonem 142 kW (193 k) jsou standardně vybaveny pohonem všech kol. Všechny pohonné jednotky jsou spojeny s automatickou převodovkou DSG, manuál tedy již u Kodiaqu nenajdeme.
Závěrem? Jakkoli se chci vyvarovat velkých pochval na adresu Škody, musím zcela objektivně (i při lehkém despektu k celé kategorii SUV) uznat, že nový Kodiaq se mimořádně povedl. A Škodě patří dík za to, že jej dokázala dostat v takovéto podobě až do finální výroby, byť si umím představit, že to mnohdy nebylo jednoduché. Tím spíš klobouk dolů, neb opět máme vůz, který snese srovnání s jakoukoli konkurencí, ba leckdy ji i předčí. V momentálně nelehkých dobách celého automotivu to myslím není vůbec málo.