Automobily s naftovým motorem byly po dlouhou dobu považovány za zvláště ekologické. Nízká spotřeba paliva a možnost používat biopalivo dodávaly řidičům dieselů pocit čistého svědomí. Vznětový motor se však ukázal být nebezpečným emitentem látek poškozujících zdraví. Hlavním problémem jsou saze, nevyhnutelný vedlejší produkt spalování nafty.
U starších dieselových automobilů bez filtrování výfukových plynů jsou saze vypouštěny přímo do ovzduší. Při vdechování jsou stejně nebezpečné jako rakovinotvorné látky, jako je nikotin a dehet z cigaret. Proto se stalo zákonnou povinností pro výrobce automobilů vybavit nová dieselová vozidla účinným systémem filtrování výfukových plynů.
Účinek je pouze dočasný
Na rozdíl od katalyzátoru u benzínových automobilů je filtr pevných částic pouze částečně látkovým měničem. Název DPF je název, který říká: filtruje saze z výfuku. Ale bez ohledu na to, jak velký je filtr, v určitém okamžiku již nemůže udržet svůj výkon filtrování. DPF je samočisticí.
Saze se spalují na popel uměle zvýšenou teplotou výfukových plynů, což má za následek snížení objemu zbývajícího ve filtru. Určité množství popela však zůstává ve filtru jako zbytek a nakonec je filtr naplněn do plné kapacity. Program samočištění je na konci svých možností a řízení motoru signalizuje chybu, která je indikována kontrolkou na palubní desce.
Toto varování by nemělo být ignorováno. Pokud je DPF zcela ucpaný, existuje riziko vážného poškození motoru. Než k tomu dojde, výrazně se sníží výkon motoru a zvýší se spotřeba paliva.
Oprava je ze zákona vyžadována
Dokonale fungující DPF je nezbytný pro absolvování kontroly STK. Pokud kontrolní služba zjistí ucpaný filtr, nemůže vydat řádnou „technickou“ STK nebo jakákoli regulační rada obecně doporučuje výměnu filtru. V závislosti na modelu automobilu se to může ukázat jako docela drahé. Nový filtr a jeho výměna stojí 20 000 Kč a více.
Existuje však alternativa
Vyčištění místo nákupu nového filtru. Existují osvědčené a certifikované metody čištění DPF, aby byl funkční jako nový.
Možnosti jsou:
- čištění spálením
- čištění výplachem
- nebo kombinace obou postupů
Za účelem čistého vypálení se odinstalovaný DPF vloží do pece, kde se zahřívá, dokud se všechny zbývající saze nespálí na popel. Následně je filtr vyfukován stlačeným vzduchem, dokud není veškerý popel zcela odstraněn.
Oplachování je ve skutečnosti vyfouknutí filtru vodným čisticím roztokem. Při tomto postupu je filtr natlakován z obou stran, což je nezbytné pro odpovídající čištění DPF od popela. Popel se hromadí v uzavřených kanálcích. Pokud je filtr čištěn pouze v jednom směru, popel zůstane na místě, takže čištění filtru bude neúčinné.
Značkové výrobky jsou nedostatečné
To je hlavní problém „kutilského“ řešení čištění filtrů. Na trhu existuje spousta zázračných řešení, která slibují dokonalé vyčištění filtru pevných částic. K tomuto závodu se bohužel přidaly také renomované společnosti, které jsou ve skutečnosti známé především svými vynikajícími mazivy.
Všichni z nich nabízejí inzerují řešení v podobě vstřikování přípravku do otvoru pro závit lambda sondy. Jak již bylo uvedeno výše: úplné vyčištění filtru vyžaduje ošetření z obou stran. Po instalaci je možné pouze jednostranné čištění. Proto tato řešení nejsou pro čištění filtrů pevných částic úplně vhodná.
Dostupné metody jsou účinné pouze částečně. Metoda vstřikování má další problém: čisticí prostředek smíchaný se sazemi a popelem může „kamenný“ špunt. V takovém případě nemají žádný účinek ani ty nejnáročnější čisticí metody, jako je vypalování ve více než 1 000 ° C.
Poškození filtru je tak vážné, že výměna za nový je jedinou možností – a to je nešťastné. Profesionální čištění s certifikovanou účinností je k dispozici od cca 4 000 Kč, což je 1/5 ceny nejlevnějšího nového DPF.
Samo-demontáž šetří peníze
Demontáž DPF není příliš obtížná a můžete ušetřit peníze tím, že to provedete sami a odešlete filtr poskytovateli služby. V nejhorším případě se může odlomit lambda sonda nebo tlakový senzor. Poskytovatelé služeb většinou nabízejí vrtání a opravy otvorů pro závity jako doplňkovou službu. To je vždy levnější než nákup nového filtru částic.
Při demontáži DPF byste měli důkladně zkontrolovat celé výfukové potrubí. Filtrační jednotka je zdaleka nejdražší součástí výfukového systému. Když je vůz na zvedáku, je to správná příležitost pro výměnu všech rezavých nebo vadných částí výfuku.
Opětovné použití lambda sondy je otázkou filozofie. Opravený DPF nevyžaduje novou lambda sondu nebo tlakový senzor. V každém případě výměna dílu při této příležitosti nepoškodí a zlepší stav celého systému.
Vždy hledejte příčinu
DPF obvykle vydrží 150 000 km za různých jízdních podmínek. Na dálnici byste měli pravidelně ujet alespoň hodinu ve vysoké rychlosti. Při jízdě s naftovým motorem pouze na krátké vzdálenosti není nikdy dosaženo požadované teploty motoru a výfukových plynů pro samočištění DPF.
Pokud se DPF ucpe dříve, příčinou může být vážná závada motoru. V tomto případě motorový olej proniká do spalovací komory a filtru pevných částic. Příčiny mohou být:
- vadné turbodmychadlo
- vadné těsnění hlavy válců
- vadné těsnění dříku ventilu
- vadné pístní kroužky
Pro identifikaci těchto vad existují zavedené postupy Před instalací nového nebo opraveného DPF je třeba zkontrolovat motor, zda není poškozený. Jinak se nový díl brzy ucpe a mohlo by se zhoršit poškození motoru. Výměna filtru by tak byla zbytečná.