Syntetická paliva byla sice na oko povolena, ve skutečnosti je ale EU zakázala. Trapně zametla s Němci podlahu

Nová paliva fungují a jsou řešením krize. Evropská unie je ale zakazuje, chce lidem nutit elektrická auta za každou cenu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Evropská unie je ekonomicko-politickým bastardem, který nenávidí auta. A prostřednictvím nich chce omezit osobní svobodu všech svých občanů. Potvrdilo se to letos na jaře, kdy byly zprava i zleva komunikovány souvislosti s definitivním zákazem aut na spalovací motory. To vyvolalo rozruch a nespokojenost, především v Německu. Německo, ačkoli bylo považováno za průkopníka v oblasti elektrických vozidel, deklarovalo, že tento zákaz nepodpoří.

Syntetická paliva řeší problém s ekologií. EU je ale nechce!

Ne, pokud nedostane výjimku pro spalovací motory, které používají uhlíkově neutrální paliva, nejde do toho. Co jsou takzvaná e-paliva, už víme. Jde o syntetická paliva vyráběná chemickou cestou bez použití ropy, za použití zeleného vodíku nebo obnovitelných zdrojů energie. Třeba koncert Stellantis před pár dny oznámil, že na syntetická paliva mohou jezdit aktuální modely od roku 2014 bez přestavby.

iZdroj fotografie: Pixabay

Jinak řečeno, že Citroeny, Peugeoty, Fiaty a další lze už teď tankovat e-palivy. Tímto je problém s emisemi vyřešen. Nicméně evropským politikům se německý postoj nelíbil. Postupně se k němu přidaly i další země, a tak byli nuceni diktátoři v EU přistoupit na kompromis. Došlo na zmiňovanou výjimku. Podle té by měla mít syntetická paliva klimaticky neutrální charakter a měla by být zahrnuta do nového evropského nařízení, které právě vzniká.

Šéf IVECO: Syntetická paliva budou jen pro bohaté. Nám zůstanou staré vraky, na provoz nových aut nebudeme mít

A tady EU opět ukázala svou křivou a nenávistnou stránku. Nařízení obsahuje technický požadavek, který by spalovací motory se syntetickými palivy fakticky odstavil mimo hru. Podle návrhu by údajně tyto motory musely být 100% CO2 neutrální. To zahrnuje všechny fáze od získání energie přes výrobu, skladování až po distribuci. Toho lze asi teoreticky dosáhnout, ale za tak extrémně vysoké náklady, že výroba syntetických paliv by ztratila smysl.

Kdo nechce elektromobil, nebude mít za čas jinou šanci

Tyto požadavky na výpočet emisí však nejsou aplikovány ani u elektrických vozidel. Je potvrzeno, že elektrická auta ani zdaleka nejsou CO2 neutrální, právě naopak. Zatěžují planetu extrémně. Stačí jen zmínit těžbu drahých kovů na výrobu baterií a jejich transport na místo zpracování. Nebo náročnou likvidaci. Kritéria byla stanovena bez dostatečné analýzy a praktických návrhů, jak by je bylo možné realizovat.

iZdroj fotografie: Pixabay

V praxi se jedná o faktický zákaz syntetických paliv, ačkoli budou stále „legálně“ povolena. To opět ukazuje, jak EU „myslí na lidi“ a že vůbec nejde o ekologii a životní prostředí. Konflikt potvrzuje složitost a kontroverze, které mohou vzniknout při prosazování agresivních cílů v oblasti snižování emisí v automobilovém průmyslu. Na následné nástrahy při vytváření legislativy, která se snaží tato omezení uplatňovat. A na hloupost, se kterou jsou taková opatření slepě prosazována na úkor běžných lidí.

Souhlasíte s Evropskou unií?

Zdroj: Stellantis
Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články