Jestli se v poslední době něco změnilo, pak jsou to žebříčky spolehlivosti jednotlivých značek. Premianti oboru nečekaně ztrácí, nahoru se derou kdysi vysmívané značky. Co se stalo?
Spolehlivost automobilů a tradice, kterou si s sebou nesou za desítky let fungování na trhu, by vydaly na pěkně objemnou literaturu. Otázkou zůstává, jestli by to byla literatura faktu, nebo spíše literatura zbožných přání, chvílemi kombinovaná s fantasy žánrem a v ještě drsnější podobě potom s nefalšovanou sci-fi. Arthur C. Clarke by se myslím mohl směle přiučit. Naštěstí tady zůstávají nezávislé žebříčky a ty mluví jasnou řečí. Pojďme se na jeden takový podívat společně.
Německý výsledek evokuje bitvu u Stalingradu
Zveřejnil jej britský magazín „What Car?“ a reprezentuje vozy prodávané ve Spojeném království (a tedy v Evropě, a tedy i u nás), seřazené od nejspolehlivějších po ty, co jsou s touto vlastností poněkud na štíru. Pět let je potom už poměrně vypovídající stáří o tom, jak na tom se spolehlivostí dané auto bude. Téměř každý mechanik vám potvrdí, že pokud začnete s vozem opravdu jezdit, většina závad „vyhřezne“ na povrch právě v této době. Ostatně prodloužené záruky (například KIA a jejich 7 let) přesně s tímto počítají.
A speciálně „korejské dvojče“ KIA, neboli Hyundai, se v žebříčku umístil na velmi pěkném sedmém místě. Čili výrazně například před BMW, a ještě citelně výrazněji před Mercedesem. Který skončil v poslední třetině, na 24. z 32 míst, aby Audi skončilo na ještě nelichotivějším 26. místě. Mercedes horší než Hyundai? Kdybyste tohle kdysi řekli někomu z branže, poklepe si na čelo a zavolá na vás doktora Chocholouška, filmového primáře psychiatrického oddělení z dnes již kultovního „bijáku“ s Luďkem Sobotou.
Prémiový trojlístek okupuje prémiově konec tabulky
Protože to zkrátka bylo něco nepředstavitelného. Mercedes platil kdysi za premianta, co se spolehlivosti a kvality týče. Deutschland über Alles, znáte to. Ano, kdysi. Jenže „kdysi“ odvál čas, Němci se roky potýkají s dopadem aféry Dieselgate (a nejen s ní) a s nekonečným kolotočem razantních úspor, změn modelových plánů, přechodu na elektromobilitu a znovu návrat ke spalovacím motorům, konkrétně plug-in hybridům. Mimochodem, kolikátý že skončil Volkswagen?
Dvacátý druhý z třiceti dvou. A jen dvě příčky lépe než Mercedes. To asi nepotřebuje komentáře. A BMW? Aspoň někdo má trochu lepší výsledek a aspoň někdo zachraňuje zbytky německé cti – BMW je dvanácté. Mimochodem za v Čechách velmi oblíbenou Dacií, která je jedenáctá. Jsem si jist, že v centrále v Mnichově magazín WhatCar? znají. Jak jim asi musí být, když tohle čtou? Zavolají „Winstona Wolfa, co řeší problémy“, aby situaci nějak napravil? Zajímalo by mne, jak by to udělal.
Japonci s Toyotou v čele. A malý velký Mini
Že na prvních místech skončí Lexus a Toyota, se asi dalo čekat. Mimochodem, jasnou hvězdou je rodinné SUV Lexus NX pro roky 2014–2021, které má hodnocení spolehlivosti 99,8 %. Druhým a třetím nejspolehlivějším rodinným SUV jsou také modely Lexus: aktuální Lexus NX dosahuje skóre 99,4 % a Lexus UX 99,3 %. Jeho předchozí generace, Lexus RX 2016–2022, je také skvělou sázkou, pokud nechcete tolik investovat. Dosáhla totiž 98,6 %. Jak to ti Japonci dělají?
Spolehlivost značek pro vozy do pěti let stáří
Pořadí | Značka | Skóre |
1 | Lexus | 98,3 % |
2 | Toyota | 97,4 % |
3 | Mini | 97,2 % |
4 | Suzuki | 96,9 % |
5 | Mitsubishi | 96,2 % |
6 | Honda | 95,9 % |
7 | Hyundai | 94,3 % |
8 | Kia | 93,8 % |
9 | Volvo | 93,7 % |
10 | Tesla | 93,6 % |
11 | Dacia | 93,1 % |
12 | BMW | 93,0 % |
13 | Mazda | 92,8 % |
14 | Citroen | 92,3 % |
15 | Fiat | 92,0 % |
16 | Škoda | 91,4 % |
17 | Ford | 91,4 % |
18 | SEAT | 90,9 % |
19 | Nissan | 90,7 % |
20 | Porsche | 90,7 % |
21 | Peugeot | 90,5 % |
22 | Volkswagen | 90,2 % |
23 | Renault | 90,0 % |
24 | Mercedes | 89,8 % |
25 | MG | 89,2 % |
26 | Audi | 89,1 % |
27 | Subaru | 89,0 % |
28 | Land Rover | 87,6 % |
29 | Jaguar | 87,4 % |
30 | Vauxhall | 86,9 % |
31 | Alfa Romeo | 85,6 % |
32 | Cupra | 82,4 % |
Ale nejen Japonci. Již zmíněná Dacia na 11. místě je podobný šok, ale co třeba Mini na třetím místě! Klobouk dolů. Jak je možné, že BMW dovolí u svého „ostrovního brandu“ tak famózní výsledek, a u své vlastní značky nikoli? Mini Clubman 2015–2024 je jeho nejspolehlivějším modelem se skóre 97,9 % a Mini Electric si také vede dobře; s hodnocením 97,6 % je to elektromobil s nejvyšším skóre v našem průzkumu. A pokud toužíte po zábavě s otevřenou střechou, Mini Cabrio by vás nemělo zklamat s hodnocením spolehlivosti 97,1 %.
Co na to říkáte? Kdy se vrátí nadvláda Němců? Dočkáme se toho někdy? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, díky!