Takto si řidiči ničí nevědomky spojku. Nedělejte tyto časté chyby, protože vás budou stát draho

Pokud se autem pohybujete ve městě během špičky, váš vzorec řízení je nejspíš brzda spojka brzda spojka, což vaši spojku radikálně likviduje.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Řízení uvnitř města a kontinuální střídání spojky a brzdy se vybírá na autě nevyhnutelnou daň. To se týká jak spojky, tak motoru. Na základě konkrétního způsobu jízdy a dalších okolností si pak spojka odnáší výrazné trhliny a opotřebení. Při správném přístupu vám spojka vydrží více jak 150 000 až 250 000 kilometrů, ovšem existují i takoví řidiči, kteří si ji musí nechat vyměnit po ujetí pouhých 10 000 kilometrů v normálním provozu.

Jak se pozná, že vám spojka odchází

Podkluzování spojky je jasným signálem jejího přílišného opotřebení.  Můžete zachytit poměrně silné umdlévání nebo prodlevy mezi jejím nastavením a chtěným efektem. Pokud je tohle váš případ, je načase vzít svůj vůz k nejbližšímu mechanikovi. Problémy s řazením jsou dalším signálem kolabující spojky, kdy vám nedovoluje správné řazení a přeskakuje. Kdykoli zkoušíte přeřadit, nejde to napoprvé a dá to větší práci.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tyto problémy bývají provázené ostrým cvrlikavým zvukem a chvěním. Dochází také k akumulaci oleje na hřídeli a při jízdě po mokrých silnicích a loužemi se chvěje motor, pokud řadíte v nízkých rychlostech. To je častý signál poškozené spojky, pokud tento problém přetrvává a není v ničem jiném. Existuje ovšem několik způsobů, jak podobným nepříjemnostem předejít a spočívají ve změně některých návyků.

Kterým postupům se tedy vyhnout

Nemačkejte spojku, když stojíte na světlech nebo kdekoli jinde. Zastavte, zařaďte neutrál, a pokud je potřeba, použijte ruční brzdu. Odvykněte si taky nechávat ruku na řadící páce, protože tím kladete na vidlici sice slabý, ale neustálý tlak. Neřaďte na sílu, není důvod se do řazení jakkoli opírat s představou, že to půjde lépe. V dlouhém horizontu si převodovku akorát poškozujete, podobně jako si vymlátíte klávesnici při agresivním mačkání tlačítek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podobný nešvar je pomalé řazení, což je problém hlavně u nováčků. Když šlápnete na spojku, zařaďte rychlostní stupeň rychle, aby byl pedál sešlápnutý jen na nutnou dobu. Vyhněte se burácení, tedy vytáčení motoru před samotným rozjetím se. Možná jste nadšenec do vozů, milujete závody, rychlou jízdu a koukáte se na filmy, ale vašemu autu to neprospívá. A vytáčení na maximum je škodlivé pro celý systém vozu, který máte tak moc rádi.

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články