Co to jako je? Takto vypadá nový elektro Renault. Francouzi zcela přeskočili jeden stupeň, posuďte sami

Pro stále větší část populace bude osobní automobil čímsi zcela neosobním, nebude je v podstatě zajímat. Jediné, co je bude zajímat, je sdílení dopravy. Také už se těšíte?

i Zdroj fotografie: Renault
                   

Že budoucí osobní doprava nemusí vůbec vypadat jako doprava dnešní, mající téměř 150 let v zásadě neměnnou podobu, začíná být více než zřejmé. Osobní automobil se pro mnohé stává jen prostředkem dopravy z bodu A do bodu B, bez jakékoli další (například emoční) vazby a bez jakékoli snahy jej vlastnit. Mnozí z nás zkrátka chtějí použít a používat, pokud jsou k tomu okolnostmi donuceni, chtějí použít, sdílet a po sdílení zapomenout a jít dál. Co to pro nás může znamenat? Pojďme se na to podívat společně.

Pro generaci Z bude auto jen ikonkou v telefonu s tlačítkem „sdílet“

Přičemž není asi nijak těžké dosledovat, kde došlo a kde dochází k této změně. Dnešní generace „X, Y nebo Z“, jinými slovy mileniálové a mladší vyrůstali a vyrůstají v době netušené technologické revoluce, kdy informace jsou dostupnější lépe a rychleji, než tomu bylo kdykoli v historii celého lidstva. Kdy cokoli, co chtějí, mohou mít de facto online a ihned, pizzou na večeři počínaje a textem do jejich seminární práce konče. Diví se pak někdo, že pro tuto generaci je „vlastnictví automobilu“ v podstatě archaismem?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

K čemu vlastnit, když mohu sdílet za zlomkové ceny? K čemu starosti s vlastnictvím, když mohu zaplatit směšnou částku kartou z telefonu, použít a po použití přenechat jiným? V tomto ohledu je zcela jiný přístup dnešní mladé generace v podstatě pochopitelný. Nechtějí se vázat, podepisovat smlouvy, řešit pojistky, servisy, garáže, náhradní díly. Je to pro ně cosi neskutečně pravěkého, něco, co zavání generací jejich otců a strýců. A jak dobře známo, každá mladá generace vůči té starší velmi ráda revoltuje.

Renault evidetně vnímá, odkud vítr vane

Pro ně je sdílení auta, použití jen na danou věc a zanechání na místě, kam s ním dojedu, ideální „motorismus“. A jestli pojedu sám, nebo v pěti, je mi v podstatě jedno. A jestli to auto bude mít řidiče, nebo pojede na AI – možná raději na AI. Ano, takto někteří uvažují, a automobilkám je to evidentně také známo. Ostatně, stačí se podívat, jak fungují sdílené koloběžky a kola. Pojďme to přenést do samořízených aut, a celý byznys postavme s výrazně větším profitem. A jak řekli, tak udělali.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V App Store se objevila aplikace, která umožňuje sdílení klasických aut. Ale trochu jinak, než byste chtěli

Jak totiž uvádí mj. magazín Automotive News, francouzský Renault zaměří své úsilí v oblasti autonomního řízení na autonomní „shuttle“ vozidla, neboli o něco větší MPV a minibusy. CTO Renaultu Gilles Le Borgne řekl, že Renault Group se nebude zaměřovat na takzvaná samořídící osobní auta úrovně 3, ale rovnou zaměří své úsilí na autonomní minibusy, které provozují úroveň 4 na definovaných trasách.

Nahradí autonomní přeprava „shuttlem“ osobní automobily?

Renault bude spolupracovat s čínským start-upem WeRide na vývoji elektrických autonomních minibusů s využitím technologie WeRide a osobních platforem Renault, řekl Le Borgne. Prodej by měl začít do konce tohoto desetiletí, dodal. Renault testuje technologii v mikrobusech WeRide vyrobených v Číně. Dva z autobusů bude moci veřejnost vyzkoušet na tenisovém turnaji French Open na Rolland Garros v Paříži koncem tohoto měsíce.

iZdroj fotografie: Yann Caradec / Creative Commons / CC-BY-SA

Škoda Auto projde velkou revolucí. Její auta už nikdy nebudou jako dřív, tato změna bude zásadní

Renault je od roku 2021 akcionářem společnosti WeRide, která má v provozu 700 vozidel včetně 300 minibusů. Nedávno získala povolení k testování svých autonomních minibusů v SAE a Singapuru. Le Borgne uvedl, že nové předpisy ve Francii a Německu umožní autonomní kyvadlovou dopravu na veřejných komunikacích. Vozy 4. úrovně fungují bez řidičů a ovládacích prvků, ale pouze v definovaných situacích. To je ideální pro autobusy pro 20 až 30 cestujících, protože mohou cestovat na pravidelných trasách bez aut, řekl Salessy.

Jinými slovy: nemusíte mít auto. Stačí telefon s aplikací, a za chvíli je „shuttle“ u vás. Nastoupíte, odvezete se, vystoupíte. Smíříte se s podobnou „osobní dopravou“? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji moc!

Budeme jednou všichni jezdit v „shuttlech“ bez řidiče?

Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články